• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterväder

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
På den gamla goda tiden hette det vinterväder och nästan alla gladdes åt att det snöade emellanåt på vintern.

Idag heter det vinteroväder och samma förvåning uppstår varje år på grund av att det kommer snö från himlen emellanåt.

Snöröjningen var 100 gånger bättre förr, vad det nu kan bero på. :rolleyes:

Jappe

PS. Här nere i Olhao ska det bli bortåt 20 grader idag och sol, massor med sol som gör att solfångarna presterar massor med àmperetimmar,

Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vinterväder

Lite sämre med amperetimmar här i vemdalsskalet. -12 ca 12-18 m/s och imorgon -20.

Ps. Här på parkeringen var det 5 lastmaskiner som plogade imorse, så nog finns kunskapen.

Bilagor

• IMG_1051.JPG
    IMG_1051.JPG
    1,1 MB · Visningar: 49
Senast ändrad:
F

F.d. 50261

Guest

På den gamla goda tiden hette det vinterväder och nästan alla gladdes åt att det snöade emellanåt på vintern.

Idag heter det vinteroväder och samma förvåning uppstår varje år på grund av att det kommer snö från himlen emellanåt.

Snöröjningen var 100 gånger bättre förr, vad det nu kan bero på. :rolleyes:

Jappe

PS. Här nere i Olhao ska det bli bortåt 20 grader idag och sol, massor med sol som gör att solfångarna presterar massor med àmperetimmar,

Hej Jappe o god fortsättning, snöstorm i Böda 20-25 m/sek ingen solenergi att fånga här.
Läste din lilla Moselbok med stor behållning så förtroendet för dina resvanor är stort.
Undrar inför kommande spanienresa, var ligger Olhao? hur funkar det med el, vatten, tömning etc. ?
Med vänlig hälsning böda-rolf

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tack detsamma! Olhão ligger vid kusten i Algarve, södra Portugal inte så långt från Faro som har en viktig flygplats. Vi bor på stans camping som är väldigt dyr. Min bil kostar c:a 7€ per dygn inkl. el. Efter 30 dagar så minskar priset med 30%. Campingen har allt som behövs om än inte i lyxklass. Restaurangen har skärpt sig och serverar mat numera. Ett stort glas gott rött vin kostar en hel euro. Väldigt fri campingplats där man ställer sig där det finns plats. Nära till stans centrum vid hamnen med stora hallar för i första hand fisk men även kött och grönsaker.

1.jpg

Tycker man campingen är för dyr så finns här flera fricampingsmöjligheter. Hur man gör med tömning och fyllning där vet jag inte men det ordnar sig nog. Polisen gör inte mycket väsen av sig. Kinesaffär finns och vill man äta lunch för 3:50€ så kan man göra det.

Möjlighet att tvätta och vaxa husbilen för en ringa peng finns här och var och marknaderna är välbesökta. Det kan bli lite mycket biltrafik marknadsdagar men bussförbindelser finns och portugiserna visar stor hänsyn mot cyklister så jag cyklar gärna här. Gatuunderhållet är lite eftersatt och jag tror jag vet varför. Hade gatorna varit i bättre skick så hade fartgalna portugiser lockats att strunta i hastighetsbestämmelserna totalt. Nu vill man inte riskera bilen i för höga farter men det går undan ändå.

2.jpg

I stort sett en mysig hamnstad med en stor fiskehamn och mycket annat att studera och portugiserna är väldigt trevliga att ha att göra med.

Jappe

Per&Monica

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025

Gött o se tempen från GC, själv drar vi till ön La Palma om 4 timmar. Bara 1 vecka för att tina upp i väntan på hb säsongen.

Hu, ser ut att vara -5gr idag, inte en skåning van vid :)

Rulla nätt därute /Per

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Möjlighet att tvätta och vaxa husbilen för en ringa peng finns här
Jappe

Hej Jappe
Vi åker söderöver den 15/1 och kommer till Portugal i början av februari. Måste man lämna ifrån sig bilen eller kan man få vaxning gjord på campingen?

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021

Kittelfjäll just nu-33.Inge fiske idag

Hejsan Göran ! Är Ni i Kittelfjäll Sverige ? Jag tyckte jag läste i ett inlägg från Dig att Ni var i Barcelona för inte länge sedan, men det kanske går ganska snabbt att ta sig därifrån

Men jag förmodar att det inte blir nåt flugfiske så här års, i alla fall inte med ändan bar ....

Ha det bra vart än Ni befinner Er hälsar
Hasse & Ingegerd

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej Jappe
Vi åker söderöver den 15/1 och kommer till Portugal i början av februari. Måste man lämna ifrån sig bilen eller kan man få vaxning gjord på campingen?

Jag har inte varit här så länge men det lär finnas flera ställen "nere" på stan som tvättar och vaxar bilen för en rimlig peng "mens" man väntar på ett "hak" i närheten. Billigt och bra enligt vad som försports mig. Det finns engelsmän "Mädchen für Alles" på campingen som utför allehanda sysslor men om dom också tvättar och vaxar bilar är oklart.

Hur som helst så har man allt att vinna på att tvätta och vaxa bilen här efter resan än före densamma!

Jappe

Toppen