• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertid husbil

Jykke

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
34097
Medlemskap
2023
Köpte första husbil i somras. Jag har avställt bilen under vintern och undrar skall man låta bilen stå ute hela tiden eller måste man låta motorn gå då och då och flytta bilen lite för att däcken tappar inte formen?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
eller måste man låta motorn gå då och då och flytta bilen lite för att däcken tappar inte formen?
Du behöver inte flytta bilen under vinteruppställningen.
Om du inte har stödben som kan avlasta däcken, pumpa upp däcken till det som står som max på däcksidan.
(kom ihåg att justera trycket igen till våren.)

Att starta motorn ibland är helt förkastligt, och inbjuder till motorskador.
Skall motorn startas under vintern skall det vara för att köra bilen minst någon mil.
Orsaken är att det bildas lika mycket vatten i avgaserna som det gick åt bränsle.

Det är omöjligt att få upp en dieselmotor i driftstempeatur vid minusgrader utan att belasta motorn = köra bilen.
Ännu större belastning/värme än att motorn blir varm krävs för att få ut vattnet ur avgasreningsystemet/ljuddämparen.
 

Jykke

FD HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
34097
Medlemskap
2023
Du behöver inte flytta bilen under vinteruppställningen.
Om du inte har stödben som kan avlasta däcken, pumpa upp däcken till det som står som max på däcksidan.
(kom ihåg att justera trycket igen till våren.)

Att starta motorn ibland är helt förkastligt, och inbjuder till motorskador.
Skall motorn startas under vintern skall det vara för att köra bilen minst någon mil.
Orsaken är att det bildas lika mycket vatten i avgaserna som det gick åt bränsle.

Det är omöjligt att få upp en dieselmotor i driftstempeatur vid minusgrader utan att belasta motorn = köra bilen.
Ännu större belastning/värme än att motorn blir varm krävs för att få ut vattnet ur avgasreningsystemet/ljuddämparen.
Tack för ditt svar. Nu vet jag hur man skall göra.
 
Toppen