• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vintertäcke

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
hej jag funderar på vinter täcke men kan det bli små repor om det blåser och fladdrar. och hur blir det om det rengnar,suger täcket vatten ,,eller är det bättre med ett värmeskydd på insidan ,jag har orginal gardiner på rutan nu typ papp men tror inte det håller kylan ute lika bra, skall ej vara ute på vintern, bara sen höst o tidig vår mvh håkan

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: vintertäcke

Hej!

Vi har ett täcke till vår husbil. Det är inget "riktigt" vintertäcke utan mer ett sådant som man just har på sen hösten och tidig vår. I och med att täcket ligger på utsidan av rutorna så slipper ni allt kondensvatten på insidan av rutorna, som annars bildas under dessa årstider. Det är också bra mot så väl kyla som värme. Täcket sitter så bra att inga repor bildas även om det blåser. Måste erkänna att vi har inte haft täcket på när det regnat mycket så därför kan jag inte säga säkert hur det blir. Jag skulle tro att det stöter ifrån sig ganska bra eftersom ytan på dessa täcken är "plastig". Hur som helst, jag vill inte vara utan det.

Hälsningar Kerstin

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Vi och många med oss använder Matti Huhtalos, Välkommen! M.Huhtalo Ab - Internet Service, sommar- och eller vintertäcken.
Dessa täcken är formsydda för resp. bilmodell och sitter gjutna som en handske i hand. Inga problem med vare sig "skavsår" eller "blöta blöjor".
Under ämneskategorin Varmt o Kallt klimat finns massor med vittnesmål om dessa täckens förträfflighet.
För oss är de den i särklass bästa utrustningsinvestering vi gjort för vår husbil.
Hälsningar Kjell

Senast ändrad:

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Hej!
Kan bara hålla med Mona & Kjell om att finska Matti täcket är riktigt bra. Det är lätt och drar inte till sig vatten. Utanpåmonteringen går på ett par minuter och placeringen gör att kondenseringspunkten hamnar utanför fönstren. Man slipper alltså kondensvatten på rutornas insida. Dessutom blir det tvärmörkt :)
Hälsningar
Bo-Lennart

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Att köpa något annat än vintertäcket är slöseri. Vi använder vintertäcket hela tiden.
Vi åkte 22 maj hemifrån och är just nu i Degerfors och beräknar vara hemma
före valdagen. Det är inte många nätter som vi varit utan täcket. Dessutom är
det ju utmärkt om man vill avskärma mot solen riktigt heta dagar.
Inget kan vara bättre än detta täcke. Att köpa sommartäcket finner
jag ingen anledning till.

Se gärna vår resa:

turne 3

turne 4

F

F.d. 16416

Guest

Konstruktionen av vintertäcket med fickorna som träds på dörren nedtill kan medföra viss risk vid långvarigt användande. Vatten kan samlas i fickorna och det är ju inte så lyckat ur rostsynpunkt. Har därför bara sommartäcket, även monterat när husbilen står still länge.
Roadglider

F

F.d. 2692

Guest

Håller med Mona & Kjell till 100%. Bara att slippa kondensen på framrutan är anledning till att skaffa täcke.

Vet inte hur det fungerar men har man stått ute i regn är det bara till att skaka täcket och det mesta vattnet försvinner. Resten torkar med täcket liggande i duschen på hemvägen.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Jag har vintertäcket på hela vintern då bilen står i ett Wirehus.
Problemet med vatten i fickan har jag löst så att jag har två
presenningskrokar som är monterbara med en plugg bakom
täcket och en ring med krok som kläms över pluggen och
sedan en spännstropp ihakad i krokarna. Stroppen fäst under
bilen. Jag använder alltså inte fickan vid långtidsförvaringen.
Dessa presenningskrokar kan köpas via Jula och även
hos vissa torghandlare som tar en fjärdedel av Julas pris.

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Köpte Julas täcke och har använt det en vinter. Inga problem. Torrt inne utan värmefläkt och skönt att "ta fram" en ren bil när vårsolen gör sig påmind i mars. Rekommenderas!

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

tack för alla svar jag har blivit övertygad. det blir ett vinter täcke, det är tur att man är med i husbilsklubben. mvh håkan

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag köpte Julas vintertäcke för 1295:- förra veckan. Denna vecka säljs det för 995:-:msn_cry: :msn_cry:
Ni må tro att det svider i en smålännings innersta.
:wall: :wall:

F

F.d. 16416

Guest

Vi har också använt Jula överdraget. För att jämna ut taket och inte få swimmingpool mellan takluckor, reling mm, lade vi dit numrerade frigolitskivor. Det blev även lite luftning i springorna. Öppningen för dörren passade inte men i våras sydde vi dit en på rätt plats. Gick bra med vanlig symaskin, även om det blev bökigt med det hela runt köksbordet.
Roadglider

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Bra tips med frigoliten! Det finns ju decimetertjock om det behövs. Har haft problem med just fågelbaden på taket.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Funderar på att bygga en carport till husbilen nu. Inte för att bilen behöver något särskilt skydd mot väder och vind. Det är jag som behöver lite skydd då jag grejar med bilen. Det gör jag ofta. Ett hembygge som bekant.

Tänkte mig en långvägg. Den andra väggen är husväggen. Försöker klura ut något som kan rullas ner vid kortändarna vid enstaka tillfällen. Tips?
:mcride:

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Hej!
Kan bara hålla med Mona & Kjell om att finska Matti täcket är riktigt bra. Det är lätt och drar inte till sig vatten. Utanpåmonteringen går på ett par minuter och placeringen gör att kondenseringspunkten hamnar utanför fönstren. Man slipper alltså kondensvatten på rutornas insida. Dessutom blir det tvärmörkt :)
Hälsningar
Bo-Lennart
Köpte vårat i våras är jätte nöjda.

Mvh
Fam Pettsson på Tjörn

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej
Har NI 3 st täcken?
Ett sommar .ett vinter .samt ett när Ni sover?

/Vidhem
Visst har vi det, Vidhem! Det är underbart med täcken! Trots att jag är född och uppvuxen i övre Norrland har jag aldrig lärt mig att frysa.
Tacka vet jag den goa värmen under täcket, oavsett det sitter på bilen eller ligger över mig i sängen!
//Kjell

Toppen