• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintertäcke (Masa) till Bürstner Aviano (Elegance)

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej,

Vi har köpt en Bürstner Aviano 684 Nordic (P) inga framdörrar bara bodelsdörr på mitten.

Är det någon som använder vintertäcke till Aviano eller liknande Elegance model?

Om ni beställt från Masa, har ni alla mått han vill ha, se bifogat foto

Hur har ni löst fastsättningen, sugproppar, eller borrat?

Mvh
Anders
 

Bilagor

  • MittaMalli.jpg
    MittaMalli.jpg
    734,7 KB · Visningar: 62

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej igen,

Ni som beställt till integrerade husbilar, hur har det funkat med måtten, speciellt runt speglarna, jag tänker på toleranserna, dels hur bra man mäter och hur bra Masa tillverkar.

Är det bättre att lägga på lite större hål 1-2 cm runtom hela spegelfästet, så blir det mer okänsligt för dom andra mått felen, eller?

Hur elastiskt är täcket?

Mvh
Anders
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Hej!

Har täcket som passar en halvintegrerad (Fiat) så jag har ingen erfarenhet av passform till integrerad men kan konstatera att någon flexibilitet finns inte i tyget utan det bygger på exakta mått för att få det tight mot rutan. Gissar att det är bättre med lite större hål runt speglarna om man är osäker på måtten. Är dock helnöjd med vårt täcke!
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hej igen,

Ni som beställt till integrerade husbilar, hur har det funkat med måtten, speciellt runt speglarna, jag tänker på toleranserna, dels hur bra man mäter och hur bra Masa tillverkar.

Är det bättre att lägga på lite större hål 1-2 cm runtom hela spegelfästet, så blir det mer okänsligt för dom andra mått felen, eller?

Hur elastiskt är täcket?

Mvh
Anders

Vi har en integrerad bil. Täcket är inte elastiskt, men det viker sig runt speglarna, så du behöver inte göra större hål än fästet. Jag mätte så som bilden beskriver och fick ett täcke som passade fint (nästan). Det som hände var att speglarna inte satt med samma mått på båda sidor. Mina var förskjutna ca 5 cm. Har du så, eller om rutorna inte är paralella, lämna mått på båda sidor. Jag fick ta fram sax, nål och tråd. Sen blev vi nöjda. Jag har limmat ovala öljetter på bilen. Bara på sidorna. Inga skruv ännu i alla fall. Den del som täcker framruta var det sytt ett resårband i så den sträcker upp sig själv. . En öljett har lossat på bilen där det var stripes monterade. Den fick jag limma om. Det är det enda som hänt på 3 år. Det är lätt att sätta upp och ta ner.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Vi har en integrerad bil. Täcket är inte elastiskt, men det viker sig runt speglarna, så du behöver inte göra större hål än fästet. Jag mätte så som bilden beskriver och fick ett täcke som passade fint (nästan). Det som hände var att speglarna inte satt med samma mått på båda sidor. Mina var förskjutna ca 5 cm. Har du så, eller om rutorna inte är paralella, lämna mått på båda sidor. Jag fick ta fram sax, nål och tråd. Sen blev vi nöjda. Jag har limmat ovala öljetter på bilen. Bara på sidorna. Inga skruv ännu i alla fall. Den del som täcker framruta var det sytt ett resårband i så den sträcker upp sig själv. . En öljett har lossat på bilen där det var stripes monterade. Den fick jag limma om. Det är det enda som hänt på 3 år. Det är lätt att sätta upp och ta ner.

Hej! Får man fråga vad du använde för lim?
Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen