• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vintersolståndet

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Vintersolståndet

Tack för denna positiva information, att nu är det som mörkast men redan kl 13 idag går vi mot ljusare tider även om det tar några dagar/veckor innan det märks påtagligt.
Samtidigt en önskan om att samma sak skall gälla HBK när vågorna väl lagt sig.

Ha en trevlig Jul och Nyårshelg

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Det har redan vänt på eftermiddagen. Tyvärr hänger morgonen inte riktigt med än eftersom det fortsätter att bli mörkare. Där kommer vändningen vid nyår. Intresserade kan kolla på Text-TV sida 411-413 för att se vad som gäller för den egna platsen

F

F.d. 13200

Guest

Jaaa, det är i dag sommaren börjar.
Årets bästa dag.
Tyvärr blir jag ledsen när sommarsolståndet kommer, då börjar ju vintern

F

F.d. 8765

Guest

Ja, du jim.orebro. Det du skrev är exsakt mina tankegångar. Förstår inte att man firar midsommar så intensivt som det görs och glömmer bort VINTERSOLSTÅNDET. Här skulle det firas utav bara den.
Härligt! Nu går vi mot ljusare tider. GOD JUL.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den gamle feiringen av midtvinter ble til julefeiring - den feiringen var i hedensk tid mye sterkere enn den på sommeren. Kirkefedrene bestemte seg for å legge sin største kristne høytid til samme tid som den urgamle.

Like nord for Dublin finnes det en flere tusen år gammel konstruksjon - Newgrange hvor solen kommer inn til det sentrale rom en gang i året, ca. 5 min rundt kl 12 (soltid) på dagen i dag.

Mer info på Inne Newgrange nedgrävning avdelningen

F

F.d. 53003

Guest

Hei! Ja, heldigvis så går det mot lysere tider her i nord.
Men fra gammelt av så var midtvinter 12. jan., og midtsommer 12. juli. Og dette er mer naturlig, ettersom jorda trenger en viss tid til å oppta temperaturendringer. Så hardeste vinteren har vi i vente.
Helsing, Berit & Ola.

Toppen