• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vinterskydd

Helene & Micke

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2025
kylarskydd till fiat ducato jag funderar på att köpa ett sådant .Vi hade lite problem med att få upp tempraturen när det var 10 minus .Hjälper detta?

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: vinterskydd

Det gör säkert, hade själv problem med min en jul ,satte för en pappskiva tillfälligt o det gjorde nytta ,dessutom slipper man få in snö o saltslask i kylarelementen,även om man inte ökar tempen så mycket så blir det snabbare varmt i motorn = mindre bränsleförb,o slitage, God tur i vintervädret

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

En skiva wellpapp framför kylaren är bra. Beroende på kyla och reslängd så kan den täcka hela eller delar av kylaren. Gör wellpappskivan så det lätt går att vika den mindre, om tempen har en tendens att stiga över normalt. Håll ett öka på motortempen, så hittar du snart rätt pappstorlek. Givetvis ska man ha en frisk termostat.

sören.h

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2025

Brukar täcka 2/3 delar av kylet fungerar bra när ute tempen är under 10+
man får upp motortemperaturen mycket snabbare jag använder en tunn
plast skiva som jag sätter fast med dubbel häftande tejp
men en pappskiva fungerar säkert bra.
/ Sören

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej
Jag täcker inte kylaren mera! Förra vinter hade jag två hårdkartong skivor som jag kunde reglera hur mycke de skulle täcka, resultatet blev att jag glömde att reglera när det blev varmare, = bilen gick varm topplocket sned så det kom vatten i cylindern dyr renovering (har bytt bil sen dess)
Ha de paffw

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Om jag har förstått termostatens uppgift rätt så fungerar den väl så att när kylvattnet, som till att börja med cirkulerar utan att kylaren är med, blir för varmt så öppnar termostaten och släpper in kallare vatten från kylaren. Att det är svårt att få upp temperaturen vid kyla beror väl då på att själva motorn kyls så kraftigt att vattnet inte når upp till termostatinställningen.

Vore det möjligt att placera en "kylargardin" direkt framför motorn så borde den kunna sitta där större delen av året.

Är det feltänk?
:mcride:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Att det är svårt att få upp temperaturen vid kyla beror väl då på att själva motorn kyls så kraftigt att vattnet inte når upp till termostatinställningen.
Det är så som jag upplever det. Jag bytte till vintertermostat på förra husbilen, men det blev inte bra förrän wellpappskivan kom på plats. Jag brukar inte täcka hela kylaren och då fungerar det bra långt in på våren.

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Jag brukar lägga skivan en bit framför kylaren,inte direkt mot kylaren,då är risken mindre att motorn blir för varm när det blir varmare.Hela grillen på utsidan kan man gärna täcka när det är kallt.
Mvh Jan-E.

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Om det är 10 minus blir ju kyleffekten enorm när man kör i åttio och mer.
Jag tror på att täcka luftinsläpet i fronten. Då kyls ju inte motorn i sig så mycket.
Detta laborerande måstet göras med noggran uppsikt på motortemperaturen. Motorhaveri, försäkring?
Jag råkade illa ut med en Saab 99 på sjuttiotalet. Motorn kokade och när jag skulle peta bort pappskivan med hjälp av en skruvmejsel stack jag hål på kylarn. Niohundra spänn var mycket pengar på den tiden.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Moderna dieslar kräver värmare typ Eberspächer när det är kallt.
Sitter som orginal i många dieselbilar idag.
Effektiv motor liten förbrukning = ingen kupevärme.
Satte in en sådan i min ducato 2000 2,8idtd otroligt bra.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Det är bara att konstatera att med modernare/effektivare motorer så alstras allt mindre "spillvärme", dvs värme som måste kylas bort alternativt användas för kupeuppvärmning (= spillvärmen räcker inte till, spec inte för dieslar).

Bränsleverkningsgraden är i dag ca 30% för bensinmotorer och för dieslar > 40%. Vid högre bränsleverkningsgrad avger motorn mindre spillvärme som kan används för kupeuppvärmning. Detta förklarar skillnaden i förutsättningarna för att få värme till kupen i bilar.

Pga dessa skillnader förses främst "högspecade" dieselpersonbilar alltid med extravärmare. Extravärmare används då dels för att snabbt få upp kupetemperaturen och dels för att vid låga temp vid behov leverera den extra värme som den effektivare dieselmotorn i sig inte själv kan leverera.

Det som går att göra utan extravärmare är att minska uteluftens kyleffekt direkt på motorn som då den inte behöver kylas, är att stoppa luftströmmen mot motorn. En pappskiva el likn över luftintaget kan vara ok men kräver uppmärksamhet. "Pappskivan" medför att den "begränsade" spillvärme som motorn ändå avger, bättre utnyttjas till kupen i stället. Tror ändå inte att "pappskivan" räcker räcker för att få vettig värme i en så stor kupe som den i en husbil, naturligtvis beroende på hur kallt det är ute!

I dessa sammanhang spelar termostaten ingen roll om det inte är direkt fel på den. Så länge motortemp inte stiger tillräckligt så är temostaten stängd = pga att motorn kyls för mycket och då får för låg arbetstemp.

Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Den har jag, har inte behövt täcka nedre öppningen, enligt Fiat skall den monteras samtidigt mrd vinter hjul.

DSCN2863.JPG

Kanske finns hos Fiat handlaren även där.

IMG.jpg

Leif

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I mitt första hembygge, en MB 206D från tidigt 70-tal, så monterade jag en kylargardin från en skrotad traktor. Med en kedja in till förarplatsen på gammalt vant sätt. Fungerade bra, men kylargardiner finns kanske inte att få tag i längre?
aake

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Leifw!
Den K-gardinen du har ser vettig ut det är just där utanpå den skall sitta vad jag förstår, men dom blanka rutorna en på varje sida om Fiat emblemet
vad är det.
Vår Fiat 2010 har en skiva som täcker under hela motorn, den skyddar för kalldrag runt motorn underifrån enhel del.
Har du någon adress till att köpa en dylig gardin, för har man kunnat köpa ett "Finskt sommartäcke" från Finland som funkar hur bra som helst så borde K-gardinen funka lika bra!
Mvh.

Den har jag, har inte behövt täcka nedre öppningen, enligt Fiat skall den monteras samtidigt mrd vinter hjul.

Visa bilaga 48603

Kanske finns hos Fiat handlaren även där.

Visa bilaga 48604

Leif

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag kommer montera min i grillen för då finns det fortfarande möjlighet för "cellerna" i kylet att "andas".

Funderar på en 3 mm plast som jag borrar och gängar och sen tar jag skruv från fronten genom grillen och då plasten på baksidan .

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej Leifw!
Den K-gardinen du har ser vettig ut det är just där utanpå den skall sitta vad jag förstår, men dom blanka rutorna en på varje sida om Fiat emblemet
vad är det.
Vår Fiat 2010 har en skiva som täcker under hela motorn, den skyddar för kalldrag runt motorn underifrån enhel del.
Har du någon adress till att köpa en dylig gardin, för har man kunnat köpa ett "Finskt sommartäcke" från Finland som funkar hur bra som helst så borde K-gardinen funka lika bra!
Mvh.

(Länka till detta inlägg -> 52)
Leifw
HBK Medlem

HBK-Nr: 2215 Medlem:2013
Kommun/Land: Finland
Ålder: 67
Visa Min Husbil

Sv: Mer värme i HUSBILLEN - 2009-11-10, 14:43
Kan beställa / info på autoservice@multi.fi på svenska.

Du kan kolla med dem jag tror de har levererat till Sverige senaste vinter.

Om du klickar på bilden/förstorar så syns en vit pinne med den öppnar man de vita luckorna bruka göra när det är varmare än -10.

Mvh
Leif

Senast ändrad:
Toppen