• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintersäkring, tömning av vatten till toalett

knauande

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2024
Hej på er,

Jag håller på och förbereder husbilen för vinterförvaring. Jag har tömt alla tankar, blåst ut vattnet ur kranarna, tömt filterkoppen i vattenpumpen osv.
Dock så står det fortfarande vatten kvar upp till toaletten (C200). Jag har kört vattenpumpen torrt (kort stund) och tryckt på spolknappen utan framgång. jag har försökt få isär vattenslangen, se bild, men den sitter som f-n. Det går heller inte att komma åt magnetventilen underifrån för att skruva isär utan att riva loss annat.

Är det någon som har ett tips?

Tack på förhand,
/Uffe Andersson
 

Bilagor

  • IMG_3557.jpeg
    IMG_3557.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 79
  • IMG_3558.jpeg
    IMG_3558.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 76
  • IMG_3560.jpeg
    IMG_3560.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 76

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
766
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Stäng av strömmen till pumpen. Tryck på knappen för spolning så bored det rinna baklänges. Fungerar på våran Hymer.
På min fungerar inte det eftersom pump och magnetventil går på samma brytare/säkring. Men jag kan lätt komma åt kablarna vid pumpen och ta bort dem. Då bryts bara pumpen.
 

knauande

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40969
Medlemskap
2024
På min fungerar inte det eftersom pump och magnetventil går på samma brytare/säkring. Men jag kan lätt komma åt kablarna vid pumpen och ta bort dem. Då bryts bara pumpen.
Det blir att testa detta då jag också har möjligheten att koppla väck matningen till pumpen. Får testa med ballong samtidigt som jag ”spolar’.
Tack för hjälpen.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
453
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Hur får ni vattnet att gå baklänges med ballong. Tar ni bort backventilen eller ? Tar stopp om jag försöker köra vatten baklänges då pumpen har backventil. Däremot går det bra att blåsa från pumpen med tryckluft men inte för hårt tryck bara.
 
Toppen