• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterpaket Plåtis

F

F.d. 55401

Guest
Hej,
Vi är på gång att köpa en ny plåtis och funderar på om vi ska välja till ett vinterpaket. Vinterpaketet består av att spillvattentanken är isolerad, med uppvärmbar tank och spillvattenrör, heltäckningsmatta till förarhytt och cellpolyetenmattor till bakdörrarna.
Är det värt att satsa på detta? Vi kommer att använda bilen mellan april och oktober.

Hälsningar
Mats&Lotta
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vinterpaket Plåtis

Finns säkert olika synpunkter på detta. Mitt personliga val är alltid att köpa så välisolerad och välutrustad bil som möjligt. Dels kan det ju bli så att ni vill ta en tur även vintertid, dels är en vintervarm bil också sommarsval - dvs extra bra isolering är av godo även för "tresäsongsåkare". Att vattnet är draget frostsäkert är säkert bra även för en kylig oktober-resa. Ock kom ihåg att en plåtis, enligt vår mening, lockar till trevliga reseäventyr året om! Julmarknader, skidhelger. släktkalas etc är inga dåliga resmål!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Vinterpaket Plåtis

Jag diskuterade detta med en säljare på Dusseldorf mässan. Nackdelen med just det fabrikatet var att en isolerad tank var mindre i volym. Som uppvärming satt det en doppvärmare på 12 volt. Den går ju inte att använda annat än när man står med el inkopplat eller när motorn är igång. Jag skulle tro att de flesta plåtisar har samma system när det gäller vinterisolerad avloppstank. I detta fall var de La Strada. Jag skulle nog satsa den extra kostnaden på något annat och i synnerhet om ni inte skall använda bilen som vinterbil.

Det går ju utmärkt att åka på vintern utan detta tillbehör. Det gäller ju bara att inte producera så mycket avloppsvatten.

/Kenneth
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterpaket Plåtis

Jag skulle absolut satsa på vinterpaketet, bara att tanken är isolerad gör att frysningen förhindras ganska länge, det man häller i är ju ofta ganska varmt. Sedan finns det ju möjligheter att komplettera med annan uppvärmning om behovet skulle uppstå. Förhänget är heller inte fel på hösten eller tidig vår, just nu har vi +4 grader, och det sjunker ännu! ;)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vinterpaket Plåtis

Nu på morgonen, första dagen jag är hemma efter en månad på resa, så är det redan vinterkyla; -4.5 grader.
Jag skulle aldrig mer köpa en bil som inte tål minusgrader och det enda som duger när det gäller vatten och avlopp är att ha tankar och vred i uppvärmt dubbelgolv.
Visserligen har jag haft ett par bilar med gråvattentanken under bilen, men då har jag tvingats grena avloppsledningen inne i uppvärmt utrymme och leda gråvattnet till ett störtavlopp vid vinterbruk. Detta gällde även den Pillos jag lät bygga -92, trots att den hade en rejält isolerad gråvattentank med uppvärmning med en slinga från bilens vattenburna värme. Ventilen för tömning av gråvattnet satt nämligen även den utanför bilen och frös igen (eller bäddades in i is) vid sträng kyla.
Även om man själv endast tänker köra på sommaren så tror jag att man har igen merkostnaden när man en dag skall sälja din bil.

aake
 
Toppen