• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteride

F

F.d. 52938

Guest
Hej på er !

Idag har våran Hymer gått i ide för vintern, stor sorg !!! . Men det känns skönt
att veta att den står inlåst och under tak hela vintern.
Så nu börjar nedräkningen till våren. Det blir nog runt första April som vi tar den ur dvala igen.
:D:D:D:D

Mvh FraMia 1014
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vinteride

:(Ja fy det är dags för att gå i vintervila. Vi håller på att dragla med våran försäljare som vi köpte en ny 09 Dethleff Esprit i7910 för två veckor sedan men det blev så himla mycket fel på den så vi har i prencip bara haft den hemma över följa helgen så vi kunde packa in alla saker på plats samt inviga den att sova bo i den. Men nu har han registriat den i dag så får vi se om vi kan åka en tur i helgen så vi får känna hur den går på riktigt på vägen. Sedan ska den in på verkstan på måndag för det är något felkopplat i själva motorn. Ja så går den veckan med. Sedan vet man aldrig när snön o halkan kommer då vill vi inte ut på vägarna.
Visserligen kan vi bo varje helg i den vi har den stående på en privat camping året om där vi har både kommunalt vatten samt el så där får vi vara nu sedan på helgerna.
Men känns sorgligt att inte kunna åka iväg. Men andra sidan så förstör man lacken i snö mådd slaskiga saltade vägar. Det är ju inte som en vanlig personbil som man kan åka och tvätta av. Samt att 6 vinterdäck det räcker inte plånboken till heller. Så nu längtar man redan efter våren.
Vi hade nog tänkt att fira jul i husbilen i år om det blir en vit jul kan vara mysigt det också. Vi har firat jul i husvagn ett år på Mista caravan klubb i Vaxholm men då var det snö vill jag lova.
Men nu har vi bara 6 km till vår egen camping så det är nära om suget kommer att se Leffe. Den har ju värme så den kommer att må bra där den stor.

Ha en fin vintervila så hoppas vi att vi möts på vägarna till våren o vinkar glatt till varandra kanske ses någon stans också.

Anita o Risto i Täby:twitcy::twitcy::twitcy::spinny::spinny::):):mh4::bye:
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Vinteride

Hej!
Ja du FraMia vi ställde in vår bil i lördags den 23:e.å visst känns det lite vemodigt. Men vi tycker även att dä ä mysigt å tänka på alla trevliga episoder som hänt under säsongen, att koppla av å ladda inför nästa säsong som börjar i april för våran del. Kanske syns vi på vägarna i april vi ä ju grannar, kan man säga.

hälsningar Delfin paret :yes::wub::spinny:
 
Senast ändrad:

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Vinteride

Samma här!

Vinteride nu i helgen, lite pyssel med förbättringar under vintern och sedan ut på vägarna igen i april.

Saknar säsongen och vi längtar redan utav bara den.

Hälsn Anita o Dan
:):)
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: Vinteride

Då vi var lediga på eftermiddagen idag hade bestämt oss för att ställa av vår HB och köra den till ett gammalt bussgarage där den får sin vintervila. Men först skulle vi tvätta av den både ut o invändigt ordentligt. Vi hade inte betalat in någon ny vägskatt för perioden from 1 nov.

I morse när vi vaknade så snöade det för fullt, så på eftermiddagen hade vi 15 cm med blötsnö och nästan 1 minus grad. Vi har ju en ganska tvär backe upp från vår gård till gatan, så det var bara att skotta på. Efter 3 försök så var vi äntligen uppe på gatan.

Nu var det 2,5 mil till garaget. Stora vägen var tack o lov plogad, men tyvärr även saltad. Vi får hoppas på att snön försvinner innan vintern kommer på riktigt, så vi kan tvätta av den före vintervilan. Det var det ju bara inte att tänka på idag.

När vi kom fram till garaget så var det åter dax för skottning, en hög plogkant och stor plan att skotta rent. Trots att vi skottat bort snön så körde vi fast några gånger innan vi fått in bilen i garaget.

Inger o Anders;)
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Vinteride

Lyckliga ni som har ett vinteride inomhus för era bilar. Min står på en parkering utomhus och fryser, burrr...
Elisabeth
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinteride

Har idag fått leverans från Wirehus till vårt "vinteride" -fast vi ställer inte av. Kommer att köra då och då inom sverige huvudsakligen.

Nu väntar ett ordentligt 3D-pussel. Till att börja med får vi vänta några dar extra - fellevererade längder på några vinkeljärn. Dock snabb korrigering från Wirehus - skickade iväg rätt grejor inom någon timma från felanmälan.
:applaus:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Vinteride

Roland/ Rolle..är det ok om jag kommer o kikar på denna konstruktion i verkligheten ? Har bara hört ...men ej sett i verkligheten hur det fungerar. Från en mycket nyfiken klubbbroder....


mvh
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vinteride

Hjärtligt välkommen!
Det kommer att dröja några dar tills vi börjar montera. Jag hör av mig via personligt meddelande eller mail.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vinteride

Är det inte tråkigt att sätta bilen på vinter ide? Jag ser fram mot första vintern med husbil, idag har vi fått första snön här i österbotten(finland mitt i mot Umeå) i morgon skall vi fara på dansgala då blir det vår första natt i - grader men vi har alde vattenburen värme. Så utmaningarna blir vintern i finska lappland -20-35
varma hälsningar paffw 1977
 

robert

HBK Medlem
Inlägg
412
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027
Sv: Vinteride

säger detsamma som paffw, blir det inte tråkigt att ställa in bilen? Just nu är vi i Skövde, det var snö på vägen hit, men nu när vi har parkerat och har fixat ström tack vare snälla personer, så mår vi som prinsar och imorgon ska vi tita på ännu mer handboll!
Vi tänker använda bilen hela vinten, det blir antagligen Åre över jul och nyår, kanske vemdalen och hamra in tänndalen, beror på väder och vind
mvh fam åhnbrink
 
Toppen