• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterhjul enl lag

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2025
Vad gäller enl lag paragraf, ex om det är plus 6 grader varmt och vägen är torr nu i sörda Sverige i Februari.
Lagen säger att vinterdäck ska vara på mellan 1/12 till 31/ vid vinterväglag.
Är det vinterväglag om det är plus 6 torr väg, men polisen kan avgöra det på plats.
Till vilken paragraf då?

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Den är ju lite vad säger man tvetydig att läsa. Det står ju OM det är vinterväglag på polisens sida. Går man på Transportstyrelsen står det RÅDER vinterväglag

Polisens hem sida

Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Det är förbjudet att använda dubbdäck under tidsperioden 16 april - 30 september om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.

Transportstyrelsen sida

Från den 1 december-31 mars ska personbil klass I, personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. Kraven gäller även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Om man söker ren lagtext så får man börja i Trafikförordningen 4 kap. 18 a § första stycket där det står "...ska vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december-31 mars när vinterväglag råder."

Vad vinterväglag är beskrivs närmare i Transportstyrelsen föreskrift (TSFS 2009:44) där det under 3:e § står som "Allmänna råd ...
Vinterväglag bör anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen."

Dock hittar jag ingen lagtext eller föreskrift där det står att det är polisen som avgör när vinterväglag råder. Naturligtvis så avgör polisen när de ska rapportera någon bilist som misstänks bryta mot reglerna om vinterdäck, men i slutänden är det trots allt domstolen som får avgöra om bilisten inte vill godkänna polisen föreläggande och det är en inte alltför kvalificerad gissning är att domstolen går på polisens bedömning.

Om någon har hittat mer detaljer i regelverket får gärna redovisa detta.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag har lite svårt att förstå problemet i det hela. Vinterdäck ska vara på från 1/12 till 31/3 dock längst till16 april i år. Att börja dividera med huruvida vinterväglag råder eller inte med "polisen" är nog att sätta sig i underläge direkt. Varför krångla till det? Använd vinterdäck eller låt bilen stå!
Här i Sthlmsregionen har väglaget varierat ganska mycket nu i vinter från torra sommarvägar till isbanor. Jag har bara sett hantverkare från östeuropa köra (halka) omkring med typ sommardäck.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har lite svårt att förstå problemet i det hela. Vinterdäck ska vara på från 1/12 till 31/3 dock längst till16 april i år. Att börja dividera med huruvida vinterväglag råder eller inte med "polisen" är nog att sätta sig i underläge direkt. Varför krångla till det? Använd vinterdäck eller låt bilen stå!
Här i Sthlmsregionen har väglaget varierat ganska mycket nu i vinter från torra sommarvägar till isbanor. Jag har bara sett hantverkare från östeuropa köra (halka) omkring med typ sommardäck.
Jo men om vi ser i Skåne just nu så har jag vintergäck i trädgården samt några vilsna myggor. Det känns som om det ska mycket till för att någon skulle kunna bedöma väglaget som vintrigt. Jodå jag har dubbdäck på bilen, ligger även kedjor i garaget men de har jag inte behövt denna vintern, dubbdäcken kom dock väl till pass när vi körde hem efter nyårshelgen då det rådde tydligt vinterväglag.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025
Har resmålet någon betydelse för vilka däck man har på bilen, om man exempelvis åker på en hyfsat torr E 4 till Malmö för att där ta en färja till Travemunde, det är ju besvärligt att byta däck/hjul på färjan. Kan det finnas undantag, någon som vet.

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Vad gäller enl lag paragraf, ex om det är plus 6 grader varmt och vägen är torr nu i sörda Sverige i Februari.
Lagen säger att vinterdäck ska vara på mellan 1/12 till 31/ vid vinterväglag.
Är det vinterväglag om det är plus 6 torr väg, men polisen kan avgöra det på plats.
Till vilken paragraf då?
Den enskilde polismannen kan fråga Dig om Ditt resmål.. då kan polismannen veta att vid målet som ligger.. 15 km bort.. är det isiga vägbanor.. då har Du fel däck på bilen förstås.

Men varför inte montera Dubbfria vinterdäck?
Du behöver inte tänka på dessa datum eller så utan man skiftar till och från vinterhjul om man så vill i september/maj och man kan om tanken dyker upp köra en sväng till Tyskland utan problem, vilket Ni där nera kan göra spontant

Toppen