• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintergardiner

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Hej!
Funderar på att byta ut dom korta gardinerna i framrutan (insynsgardinerna) mot ett par långa tjocka,att ha så här på vintern. Förra året var vi i Säfsen o åkte skidor, och tyckte det blev ett väldigt kallras därifrån , vilket vi försökte avhjälpa med att sätta våra långa liggunderlägg bakom stolarna. Visst det gick att ha det så också men tror att ett par andra gardiner vore bättre. Har ni något bra tips på hur man gör långgardiner eller något annat smart?
Hälsningar Yvonne;)
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Vintergardiner

Jag har sytt in räddningsfolie mellan två tyglager, gjort dem lite längre än de ska vara så de ligger på golvet. Har en halvintregrerad Dethleff. Vi tycker det blivit smidigt och bra, de sitter på den vanliga gardinlisten, blir lite tjockare att ha vid sidorna men det fungerar genom att jag sytt nya omtag lite längre än de som satt där.Vi slipper kallras och behåller värmen bättre än det enkla tyget som hängde där innan. Vi använder inte bilen vintertid.Men tidig vår och sen höst.
Rigmor
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Vintergardiner

Hej Rigmor
Tack för tipset , det låter som en bra ide. Är det en sk räddningsfilt som du använt och klippt till passande storlek? Bomullstyg verkar tunnt att sy av, vad har du tagit för tyg? Det kan ju inte heller bli alltför klumpigt man vill ju gärna kunna se ut på sidorna när man kör ha ha
Yvonne
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Vintergardiner

Ja det är räddningsfilt, jag har två gardiner. En från varje sida som möts i mitten,där har jag satt fast kardborband för att fästa ihop dem. Du kan nog använda det tyg som du gillar och passar till resten av interiören. Vet inte på rak arm vad jag använt men det blir inte så tjock eftersom gardinerna är i två delar.Jag tror att jag gjorde dem lite bredare än de som hängde där innan.
Rigmor
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: Vintergardiner

Nu ska jag ut o leta tyg för det "spritter" riktigt i fingrarna för att få sy lite nytt! Kanske vi tar en tur till alperna här framöver o då kommer dom nog till pass, att kunna dra för ordentligt och få värmen kvar.
Yvonne
 
Toppen