• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterfisketurer i Norge

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
För den som har husbil som tar sig fram på smala vintervägar så har Norge intressanta ädelfiskevatten att erbjuda. Till skillnad mot här hemma så är även kustnära vatten i jordbruksområden fyllda av ädelfisk. Vatten som här hemma skulle vara överfulla av olika karpfiskarter. Och konkurrensen om fisken är mycket måttlig, enligt min erfarenhet så är befolkningen i Tröndelag och Nordland föga intresserad av rödingfiske (men öring äter man).

Nästan varje vinter sedan 70-talet har jag gjort någon tur till några kustnära sjöar i Tröndelag, oftast till Fosen eller till sjöar nära E17 i Nordtröndelag. Har man en husbil som tar sig fram på de snötäckta och ofta tämligen branta vägarna så finns otaliga möjligheter. Ofta kan man få tips om lämpliga ställen att stå med bilen av de som säljer fiskekort och på enstaka platser finns även vinteröppna campingplatser (exempelvis vid Stordalsvattnet i Åfjord eller uppe i Höylandet). Inte så sällan finner man gårdar med sjöläge som har stugor att hyra ut och som också gärna tar emot husbilsgäster. Ibland med tillgång till 220V, infrysningsmöjligheter, vatten och toa.

Riktigt bra vatten ute på Fosen är Gjöljavattnet, Stordalsvattnet och Storvattnet. Ut på halvön Fosen tar man sig med färja från V om Trondheim eller över bro nära Steinkjer.

Här en bild från Storvattnet en vårvinterdag:
Storvattnet 1 (Large).jpg

Och här den lilla fiskecamper jag hade parallellt med en större husbil fram till 2007:
Fosen våren -06 (Large).jpg

Antikvariskt finns boken "Fiskemuligheter i Norge" av Trond Fjeldseth fortfarande att köpa och där finns många vatten upptagna.

Den som vill ha mer konkreta tips kan ringa eller höra av sig per mail

Med snökedjor i bagaget tog jag mig på 80-talet fram med bakhjulsdrivna husbilar och även under de första vintrarna med en liten framhjulsdriven plåtis, men fyrhjulsdrift är en stor fördel när man behöver ta sig lite vid sidan om vägen eller behöver vända på smala vägar.
Här bilder på mina två senaste bilar, båda med inkopplingsbar 4WD, lågväxel och med antingen mekaniska eller elektroniska diffspärrar. Men med lite förberedelser så går det ta sig fram utan denna utrustning:

.
[/ATTACH]

aake
 

Bilagor

  • IMG_3301 (Large).jpg
    IMG_3301 (Large).jpg
    135,7 KB · Visningar: 3
  • RIMG0001 (Large).jpg
    RIMG0001 (Large).jpg
    163,7 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:
Toppen