• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

F

F.d. 64253

Guest
Tycker det är riktigt dåligt när stora Husbilsföretag lägger ut videor om hur du vintersäkrar en Husbil.
Det finns många olika lösningar på vattensystem, sug, tryck m.m
Tyvärr har konstruktörerna i många fall inte den minsta praktiska erfarenhet hur saker och ting fungerar i verkligheten.
Många lägger slangar utan den minsta tanken på att den dagen systemet skall tömmas så vore det faktiskt smart att ha den lägsta punkten nära tömningen.. en ballong fungerar inte på ett trycksatt system med i princip backventil.
När man har ett system med tryckpump är det väldigt svårt att få ut vattnet. Då måste man öppna andra platser för att få systemet fritt från vatten, blåsa andra hållet.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Konstigt att man inte löst detta på ett väldigt enkelt sätt genom en central avtappning som tömmer alt vatten. På de husvagnar jag haft var ju detta lätt fixat med en avtappning på vattenburna värmens lägsta punkt samt en avtappning för tank och varmvattenberedare. Frågan är om de svenskbyggda husbilarna är bättre i detta avseende?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har tryckpump i mitt system.
För att tömma hela systemet på vatten gör jag så här.
  1. - Tappa ur tankar och vv beredaren, stäng sedan alla avtappnings ställen på pannan.
  2. - Skruva bort slangen ut från tryckpumpen, dränera slangen från tanken till pumpen.
  3. - Anslut tryckluft i slangen ut från pumpen, konstant flöde från kompressorn begränsat till 1-1,5 bar.
  4. - Öppna kranen längst bort från pumpen, vänta till det bara kommer luft.
  5. - Öppna sedan kranarna en efter en börjar längst bort från pumpen, vänta till det inte kommer mer vatten, utan bara luft. Växlar mellan varmt och kallt läge på kranarna.
  6. - Gör om från #4, och detta inkluderar att hålla in spolknappen på toan.
 
Toppen