• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Ska man fylla upp, eller chansa och hoppas priset går ner ordentligt tills man tar ut bilen i mars? Sparar en tusenlapp på 100 liter
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Ska man fylla upp, eller chansa och hoppas priset går ner ordentligt tills man tar ut bilen i mars? Sparar en tusenlapp på 100 liter
Som jag förstår det hela drabbas framförallt algtilväxt bilar i lite varmare klimat. Alltså, Skåne = fyll upp. Kiruna = Chansa. Mitt emellan har jag ingen aning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Förut fick man rådet att fylla dieseltanken innan vintern men hur är det nu med allt bös som är inblandat?

Så lite "luftficka" som möjligt i dieseltanken vid kall/ute-förvaring, ifall man vill undvika vatten i tanken.
Det krävs ett vattenskikt i botten på tanken för att få "tillväxt" i dieseltanken.
Bensintank är inte lika känslig för vatten då bensinen innehåller så stor andel sprit idag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jag förstår det hela drabbas framförallt algtilväxt bilar i lite varmare klimat. Alltså, Skåne = fyll upp. Kiruna = Chansa. Mitt emellan har jag ingen aning.

Inga problem att få tillväxt "mitt emellan", men ett krav är vatten i dieseltanken.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
351
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag tror aldrig jag sett en husbil eller vanlig personbil stått med full tank hos en handlare.

Jag har aldrig brytt mig om att fylla fullt. Det brukar dock bli några turer på vintern. Men tänker att det är bättre att fylla upp med nytt bränsle när man väl ska ut och köra.
 
Toppen