• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring - behövs det verkligen?

F

F.d. 4220

Guest
Om man inte har vettig parkeringsmöjlighet eller en uppfart som funkar så absolut.
Dessutom kanske man har en älder bil där man inte riktigt orkar att täta upp den överallt. Då kan det vara skönt att den står inne över vintern.
Eller för den skull att man förlänga livslängden innan man måste ge sig på att täta om den.
Alternativet kan vara att byta bil oftare och det är kanske inte lockande.

Frågan kan väl lika gärna ställas som att varför ställer man in bilen i ett garage (vanlig bil eller husbil).
Behoven, möjligheterna och bilarna är olika.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Min gamla trettio åring har jag ute hela året. Använt den som enda bil senaste åren, så kör några gånger i veckan för att handla osv.
Blir även längre turer under vinter och sommar.
Skulle väl bygga ett skärmtak så jag slipper upp och sopa snö när jag ska ut och åka, väldigt halt på taket när det ligger snö där.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Javisst är en HB byggd för att stå ute men är man rädd om sina saker så vill man ha den under tak när den inte används! Det är ingen tvekan om att en HB åldras snabbare om den står ute. Nederbörd och uv ljus sliter på plast och dekaler. Men alla har ju inte möjligheten att ställa in sin HB så då får man göra det bästa av det. Jag byggde en carport och min HB står alltid under tak när den inte används!
 

Pelle plutt

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
5000
Medlemskap
2024
varför skall den vinter förvaras inom enligt min erfarenhet så är väl en husbil bygd för att vistas ute!
rätta meig om jag har fel.
Vår husbil, Adria Coral-06 är ute året runt. Avställd 5 mån/år.Ingen värme på. Fuktkollas ca: vart 3dje år. Ännu inga problem. Nu pratar vi såklart om Skåne.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Bovarna i "dramat" är:
- UV-strålning
- Frostsprängning

Båda tär på allt av gummi/tätningsmedel. När rtiden gjort sitt komme rläckage...om man inte åtgärdar innan.
Så...att parkera under tak unan från solljus och snö förlänger livslängden på tätningar/däck mm.

Sjävklart tål även husbilar att stå ute samtidigt som vi allaköpt dem för att använda dem. När vi INTE använder dem är det ju riktigt onödigt att de slits/åldras på sådant sätt att de på sikt blir förstörda. Kan man skjuta på det datumet är det väl bara positivt.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Vår husbil, Adria Coral-06 är ute året runt. Avställd 5 mån/år.Ingen värme på. Fuktkollas ca: vart 3dje år. Ännu inga problem. Nu pratar vi såklart om Skåne.
”Ännu inga problem” det får vi verkligen hoppas men hade du jämfört med en bil som stått under tak så blir det en enorm skillnad. En liten fuktskada i taket kan sluta riktigt illa när det är träkonstruktion.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
varför skall den vinter förvaras inom enligt min erfarenhet så är väl en husbil bygd för att vistas ute!
rätta meig om jag har fel.
Du har helt rätt BeRoka, bilen (husbilen), klarar sig ute alldeles ypperligt. Vi t.ex. har husbilen som enda transportmedel året runt och har inga som helst tankar på att "ställa in" den under tak, eller "ställa av" den från användning. Men jag kan förstå alla som vill ha tak över husbilen då den är avställd.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag har diskuterat det ämnet för en handlare kan ha en hel drös husbilar ute i vilket väder som helst i många år!
jag har campat i 50 år med både husvagn & husbil har alltid haft dom ute jag har förvisso stor gårds plan så där är plats det händer ofta jag öppnar
på morgonen när man är hemma att man kan vrida på värmen och sova en stund det har hänt att vi ätit middag i den det har hänt mer än en gång det har aldrig varit bekymmer med varken vagn eller bil,
tänk alla rödvita& blåvita vagnar som står i fjällen en hel vinter dom tar ingen skada av det, jag har sparat en del på att inte ställa inn det inte gratis och vill man åka ut en hälg så är det bara att sticka iväg jag mins stormen gudrun här jade i skåne dådet var strömlöst i flera dagar då var det skönt
att kunna mysa i husvagnen.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
jag har diskuterat det ämnet för en handlare kan ha en hel drös husbilar ute i vilket väder som helst i många år!
jag har campat i 50 år med både husvagn & husbil har alltid haft dom ute jag har förvisso stor gårds plan så där är plats det händer ofta jag öppnar
på morgonen när man är hemma att man kan vrida på värmen och sova en stund det har hänt att vi ätit middag i den det har hänt mer än en gång det har aldrig varit bekymmer med varken vagn eller bil,
tänk alla rödvita& blåvita vagnar som står i fjällen en hel vinter dom tar ingen skada av det, jag har sparat en del på att inte ställa inn det inte gratis och vill man åka ut en hälg så är det bara att sticka iväg jag mins stormen gudrun här jade i skåne dådet var strömlöst i flera dagar då var det skönt
att kunna mysa i husvagnen.
Man undrar vad det är för handlare du har varit hos som har bilar ute i flera år? Jag vet att handlarna vill inget annat än att få in sina bilar, bara dom fick plats! Förhoppningsvis är det lite rotation bland bilarna och man tar även in gamla bilar just för att dom ska torka upp inför en fuktmätning.
 
R

RobbeS

Guest
Visst tål en husbil att stå ute. Enligt min egen tori så är faran dock fukt och frysning i kombination. Kommer det in lite vatten, även pyttelite, i en skarv så har det ingen större betydelse men fryser vattnet till is utvidgas skarven. När det sen töar samlas det mer vatten som återigen kanske fryser och då utvidgas den ännu mer. Fortsätter det så här har man till slut ett läckage. Frostsprängning kallas det visst och kraften är så stor att stenar spräcks.
Jag har inga problem att ha bilen ute på vintern med 1 meter snö och temperaturer ständigt under nollan och ibland ner till 35 grader minus då kylan i sig inte är skadlig. Däremot vill jag inte ha kombinationen snö och kallt på natten och töväder på dagen. Därför stallar jag in min bil. Hade jag haft utrymme hemma hade jag byggt en carport som håller bilen torr och sen får det vara hur kallt som helst.
 

Lasselind

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lund
HBK-Nr
30473
Medlemskap
2024
Jag funderar på att i alla fall lägga en presenning över taket så att ett eventuellt snötäcke kan smälta på våren utan risk att vatten kan tränga ned.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du har helt rätt BeRoka, bilen (husbilen), klarar sig ute alldeles ypperligt. Vi t.ex. har husbilen som enda transportmedel året runt och har inga som helst tankar på att "ställa in" den under tak, eller "ställa av" den från användning. Men jag kan förstå alla som vill ha tak över husbilen då den är avställd.
Det är ju en mycket stor skillnad mellan en plåtis (som jag om jag minns rätt du har) & husbil påbyggd på ett chassi. Den påbyggda husbilen har flera skarvar som tätats med lister & tätmassa vilket inte plåtisen har.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Att det finns gott om husbilar och husvagnar ( även rödvita & blåvita!! ) som både har och öppet säljs med fuktskador är väl ett bevis på att väder och vind verkligen bryter ner våra fordon.
Att skydda dem från väder och vind så långt som möjligt minskar givetvis risken och förlänger dess livslängd. Sen hur långt man skall gå för att skydda sitt fordon blir ju lite efter eget huvud och kanske även efter skick och ålder på bilen/vagnen.
 
Toppen