• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring batterier och solfångare

Kalle42

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
40399
Medlemskap
2025
Hej
Min första vinterförvaring av husbil.
Har en Mc Louise 73G
Hur bör jag göra med batterierna o solfångaren.
Bilen ska stå i en lada under vintern.
//Stefan

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Hej
Har en Mc Louise 73G
//Stefan
Jag lyfter av alla minuspoler från batterierna om jag inte kan ha laddning på. Solcellerna har jag aldrig gjort något åt. Haft husbilar med solceller sedan 1998.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025
Hej
Har en Mc Louise 73G
//Stefan
När du står inne ger panelerna inget heller så det är lugnt ,Jag gör som Per&Carina, laddar batterierna sen lyfter alla minuspoler, sätter dit dom igen i april

Kalle42

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
40399
Medlemskap
2025
Hej
Har en Mc Louise 73G
//Stefan
När du står inne ger panelerna inget heller så det är lugnt ,Jag gör som Per&Carina, laddar batterierna sen lyfter alla minuspoler, sätter dit dom igen i april
Hej
såg att jag har en brytare till batteriet, räcker det med att bryta strömmen på den

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Njaa.... Där håller jag inte med dig.. I dagens husbil finns det mycket elektronik som drar el i "standby" läge... För att inte tala om vissa bms när det gäller lithium batteri...
OK..jag missade att säga att stänga av BMS:en... LiFePo Batteriet i vår husbil håller konstant 80% åtminstone 3 månader. Längre än så har inte bilen stått stilla.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
OK..jag missade att säga att stänga av BMS:en... LiFePo Batteriet i vår husbil håller konstant 80% åtminstone 3 månader. Längre än så har inte bilen stått stilla.
Det är inte säkert att du har 80% efter 3 månader,BMS klara inte att räkna på små strömmar, min BMS visar också 80% efter 5 månader men när jag laddar så brukar jag kunna få i närmare 50%.

Leif H

HBK Medlem
Kommun
Bålsta
HBK-Nr
40794
Medlemskap
2025
Det är inte säkert att du har 80% efter 3 månader,BMS klara inte att räkna på små strömmar, min BMS visar också 80% efter 5 månader men när jag laddar så brukar jag kunna få i närmare 50%.
Men med Victron separata BMS som Seppo har så finns det ingen last kvar på batteri när BMS är avstängd och självurladdningen är 1%. Med intern BMS så är det annat läge. Och strömmen mäter man med extern batterimonitor medans en del batterier med intern BMS mäter inte sin egen förbrukning.

Toppen