Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag lyfter av alla minuspoler från batterierna om jag inte kan ha laddning på. Solcellerna har jag aldrig gjort något åt. Haft husbilar med solceller sedan 1998.Hej
Min första vinterförvaring av husbil.
Har en Mc Louise 73G
Hur bör jag göra med batterierna o solfångaren.
Bilen ska stå i en lada under vintern.
//Stefan
När du står inne ger panelerna inget heller så det är lugnt ,Jag gör som Per&Carina, laddar batterierna sen lyfter alla minuspoler, sätter dit dom igen i aprilHej
Min första vinterförvaring av husbil.
Har en Mc Louise 73G
Hur bör jag göra med batterierna o solfångaren.
Bilen ska stå i en lada under vintern.
//Stefan
Njaa.... Där håller jag inte med dig.. I dagens husbil finns det mycket elektronik som drar el i "standby" läge... För att inte tala om vissa bms när det gäller lithium batteri.... Allt har med självurladdningen att göra.
Hej
Min första vinterförvaring av husbil.
Har en Mc Louise 73G
Hur bör jag göra med batterierna o solfångaren.
Bilen ska stå i en lada under vintern.
//Stefan
HejNär du står inne ger panelerna inget heller så det är lugnt ,Jag gör som Per&Carina, laddar batterierna sen lyfter alla minuspoler, sätter dit dom igen i april
Inte helt säkert, kan vara ström på vissa delar trots att du använder brytaren.Hej
såg att jag har en brytare till batteriet, räcker det med att bryta strömmen på den
Tack, det blev hängsler och livremInte helt säkert, kan vara ström på vissa delar trots att du använder brytaren.
Lossa minupolen är säkrast
OK..jag missade att säga att stänga av BMS:en... LiFePo Batteriet i vår husbil håller konstant 80% åtminstone 3 månader. Längre än så har inte bilen stått stilla.Njaa.... Där håller jag inte med dig.. I dagens husbil finns det mycket elektronik som drar el i "standby" läge... För att inte tala om vissa bms när det gäller lithium batteri...
Det är inte säkert att du har 80% efter 3 månader,BMS klara inte att räkna på små strömmar, min BMS visar också 80% efter 5 månader men när jag laddar så brukar jag kunna få i närmare 50%.OK..jag missade att säga att stänga av BMS:en... LiFePo Batteriet i vår husbil håller konstant 80% åtminstone 3 månader. Längre än så har inte bilen stått stilla.
Men med Victron separata BMS som Seppo har så finns det ingen last kvar på batteri när BMS är avstängd och självurladdningen är 1%. Med intern BMS så är det annat läge. Och strömmen mäter man med extern batterimonitor medans en del batterier med intern BMS mäter inte sin egen förbrukning.Det är inte säkert att du har 80% efter 3 månader,BMS klara inte att räkna på små strömmar, min BMS visar också 80% efter 5 månader men när jag laddar så brukar jag kunna få i närmare 50%.
Håller med Kalle42, säkrast att ta lös minuspolen. vissa förbrukare vara kopplade direkt på batterietHej
såg att jag har en brytare till batteriet, räcker det med att bryta strömmen på den