• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"vinterförvaring av solcell"

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026
Har monterat en sollcell nu i år.
Ska ställa in bilen i maskinhall under vintern
Hur gör ni som har en monterat en solcell på vintern?
Tänkte koppla bort batterierna då jag inte underhållsladdar dem då.
Räcker det med att koppla bort batterierna?
Behöver jag koppla bort Regulatorn?
Nåt annat att tänka på?
MVH
P-O

T

Teddi

Guest
Sv: "vinterförvaring av solcell"

hej,,ja plockar aldrig bort batterier,,lite underh-ladd. skadar inte,de räcker med lite dagsljus,i annat fall får du ju själv säkerställa det,, ,
ja täcker min bil med #jula#,,ock ser att de går in lite ström på dagtid,,du kan ju aldrig få för mycke ström,,, de sköts automatiskt,,
lycka te,,teddi,,

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Har monterat en sollcell nu i år.
Ska ställa in bilen i maskinhall under vintern
Hur gör ni som har en monterat en solcell på vintern?
Tänkte koppla bort batterierna då jag inte underhållsladdar dem då.
Räcker det med att koppla bort batterierna?
Behöver jag koppla bort Regulatorn?
Nåt annat att tänka på?
MVH
P-O

Jag har också min bil inne i maskinhall på vintern, där inte solen lyser in på något sätt.
I manualen till min solpanel/regulator står att solpanelen inte skall vara kopplade till regulatorn utan att batterierna är kopplade till regulatorn. Förmodligen gäller det bara när solen lyser på solcellen.
Men för att det inte skall kunna bli fel så kopplar jag bort solpanelen först (jag har satt dit en strömbrytare för att slippa skruva bort kablarna) sen tar jag bort batteriet och har det på underhållsladdning hemma.

Har funkat bra för mig / Leif

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en ikke gjør det slik vil regulatoren kunne gi for høy spenning på bilens 12V nett. Skal en ta ut batteriet så bryt først forbindelsen til solpanelet. Selv innendør med kunstig belysning kan spenningen på et ubelastet panel bli voldsom og regulatoren med uendelig batteri-motstand (åpen krets) klarer ikke å reguler nend spenningen til tross for at det ikke er mulig å få til noen effekt.

Toppen