• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterförvaring av husbilen

F

F.d. 56015

Guest
Hej alla Husbilare.

Vi skall för första gången ställa av vår husbil inför vintern utomhus, några speciella råd inför de?

Jag har lite funderingar kring batterierna, har för mej man skall koppla bort boende delens batteri, kanske ta in de inför vintern...eller även motorbatteriet ?

Undrar lite över tv också nått man kanske också skall skruva ner och ta in?

Det finns även solceller....

Vi har tömnt allt vatten, frågan är skall alla såna rör vara öppna under vintern eller får man in råttor då?

Tacksam för svar

Christer och Kicki.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Sv: Vinterförvaring av husbilen

Alle mine vandrør er åbne om vinteren, og de er blæst tomme med luft. Ikke med trykluft, men med det jeg kan blæse med munden. Mit 3M vandfilter er skruet af. Også Gråvandstanken er åben.

Jeg har alle batterier i bilen og afbryderen er ikke slået af. Til gengæld står bilen under et gennemskinneligt tag, så det giver mulighed for at solcellerne kan underholdslade.

Jeg tager ikke TV ind, men jeg hæver puder og madrasser så vognens tvangsventilation kan være med til at hindre fugt og mug skader.

Alle skabe og skuffer er tømt for mad, papir og andet, som kan tiltale mus.

I de 4 vintre jeg har haft vognen, har jeg kun haft 1 problem. 1. vinter glemte jeg at tage 3m vandfilteret af, så det frøs i stykker, så der kom vand på gulvet første gang jeg skulle hav vand på camperen om foråret.

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vinterförvaring av husbilen

hej ! töm allt vatten gråvatten vattentanken varmvattenberedaren om sådan finns ! kör lite på pumpen så inget finns kvar i ledningarna ! öppna blandarna till hälften så skall det nog gå bra ! mät kylarvattnet så du har tillräckligt med glykol i om inte fyll på så det inte fryser för dig ! ang batterier har du möjlighet plocka ut dem förvara dem i en källare ell nåt är att föredra men kan vara bökigt ! det viktigaste är att de är absolut fulladdade sen brukar jag ta av bägge polerna ! finns mer råd att läsa om detta från våra kloka medlemmar på detta forum ! lycka till

Toppen