• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvaring av husbil med fast LPG-flaska

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Jag funderar på att installera en fast Alugas-flaska i min husbil. Den vinterförvaringsplats jag har bokat kräver att man tar ut flaskan ur husbilen. Jag behöver få tips från er andra som har en fast gasoltank. Hur gör ni?
- Monterar ni bort flskan över vintern?
- Krångligt?
- Har ni hittat vinterförvaringsplatser inomhus som inte kräver borttagning av gasolflaskor?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har 2 faste flasker som sidder i bilen året rundt. Jeg lukker for hanerne i forbindelse med vinterklargøringen, ellers ikke. Og så lukker jeg op igen til våren.

Påfyldningsstudsen har jeg indenfor "gasolluckan". En studs, som via slanger fylder begge flasker, der selv slår fra ved 80% fyldt.

Ganske vist står bilen hjemme på egen "tomt", men under en carport med gennemskinnelig dobbelt plasttag (det giver nok lys til underholdsladning af batterier hele vinteren)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för info Olof. Har du påfyllningen monterad på gasolluckan, i husbilsväggen eller direkt på flaskan?
Har yttre påfyllning,anslutningen lossas enkelt med skiftnyckel,det är alltså två slangar som lossas på flaskan,dessutom spännband i metall runt flaskan,detta tar några minuter mer än "vanligt" flaskbyte.
Jag tror inte det är lönt argumentera med din förvaringsplats,dom har troligen brandskyddsregler att ta hänsyn till, så tom eller full gasol spelar ingen roll, att det sedan finns dom som har fasttank under bilen ska man nog inte ta upp.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Har yttre påfyllning,anslutningen lossas enkelt med skiftnyckel,det är alltså två slangar som lossas på flaskan,dessutom spännband i metall runt flaskan,detta tar några minuter mer än "vanligt" flaskbyte.
Jag tror inte det är lönt argumentera med din förvaringsplats,dom har troligen brandskyddsregler att ta hänsyn till, så tom eller full gasol spelar ingen roll, att det sedan finns dom som har fasttank under bilen ska man nog inte ta upp.
Tack Olof för ditt klargörande svar.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag skulle nog kolla med försäkringsbolaget så att inte gas i tanken innebär att du får bära hela ansvaret om det skulle brinna. I ladan jag har min tillåter försäkringsbolaget ingen gasol och inga bensinbilar. Det är altså bolaget som försäkrar ladan.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
[QUOTE = "Night hawk, post: 1084718, member: 58392"]
Borde i grunden inte vara ett problem att ha gas i tanken. De som har vinterförvaringen accepterar väl full tank med bensin eller diesel...?
Det motsvarar ju cirka 600-900 kWh energilager. Vet inte hur stor tank du har men gissar på 20 kg och då blir det ju motsvarade 240 kWh energilager...
[/CITAT]

Aha, jag trodde det var explosionen dom var rädda för ifall det börjar brinna, brandmännen kan ju vara i lokalen.
Där vi står nu har det aldrig ens varit en diskussion om våra gasolflaskor, nu har vi dom visserligen hemma i garaget under vintern och där kan det ju inte börja brinna! :eek:

Egentligen kanske flaskorna skulle förvaras utomhus, men det godkänner nog inte försäkringsbolagen heller, inte med tanke på vart man bor. :cool:
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Jag funderar på att installera en fast Alugas-flaska i min husbil. Den vinterförvaringsplats jag har bokat kräver att man tar ut flaskan ur husbilen. Jag behöver få tips från er andra som har en fast gasoltank. Hur gör ni?
- Monterar ni bort flskan över vintern?
- Krångligt?
- Har ni hittat vinterförvaringsplatser inomhus som inte kräver borttagning av gasolflaskor?

MSB har en liten skrift som ger lite information Gasol för hem- och fritids-miljö.
Där kan man bland annat läsa att ett kilo gasol ger 500 liter brandfarlig gas.
Varje regions räddningstjänst har dessutom regler för vad som gäller.
Att jämföra en trycktank för gas med en "öppen" dieseltank är inte helt korrekt.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Har egentligen inte med detta att göra men ändå tankeväckande... om det stämmer.... Läste att 1 dl förångad bensin motsvarar 5 kg dynamit i sprängverkan.

Ja bensin har högt energiinnehåll, men jag hörde nånstans att det inte är riktigt så mycket.
För att få samma sprängverkan som 1kg dynamit räcker det om man förångar 1/2 kaffekopp bensin (0,75 dl).
Tankeväckande, precis som ni skriver.

Vet inte om diesel och bensin är riktigt jämförbara med varandra i detta avseende.
Vad nu detta har med gasol att göra.
Ber trådskaparen om ursäkt för "stickspåret".....

Hälsar
Bettan o Einar
 
Toppen