• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterförvara husbilen inomhus eller inte

Emeliee

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
12082
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner!
Bor i Östergötland och har haft vår husbil i en lada över vintern i alla år.
Har en fundering som leder till en fråga.

Är det nödvändigt att ha husbilen inomhus över vintern och i så fall varför?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Hvis din almindelige bil kan tåle at stå ude om vinteren, så kan din husbil også tåle det.

Der er i princippet ingen forskel på materialerne, og du klagør jo også for vinteren på samme måde.

Min har siden 2011 stået ude hele året under et carporttag i dobbelt klart plast
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vi förvarar både personbil och husbil under carport med tak av plåt.
Personbilen under tak sedan 9 år. Tidigare förvarades bilarna ute.
Husbilen är från -03 som vi köpte för 8 år sedan och förvaras sedan dess i en carport som jag byggt till tidigare husvagnar.
Det är klart att bilar skall tåla att stå ute, men de behåller skicket bättre under tak. Det är framför allt solen som förstör, bleker. Åtminstone så länge som bilen är tät. Husbilen används bara under sommartid.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man är helt säker på att bilen är tät kan man absolut låta den stå ute.
Om bilen har några år på nacken kan det läcka både här och där och som kanske inte syns direkt. Lite frostsprängning på det sen så kan det bli ganska tråkigt.
Är man det minsta osäker så rekommenderar jag att sätta på minst en mössa som går ner lite på sidorna. Kostar en tusenlapp eller två och är inte speciellt knöliga att få på.

Vi har en bil årsmodell -05 som har haft ett par mindre läckor och skador som jag åtgärdat. Är ganska säker på att allt är tätt men en mössa åker på i vinter ändå.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Om man är helt säker på att bilen är tät kan man absolut låta den stå ute.
Om bilen har några år på nacken kan det läcka både här och där och som kanske inte syns direkt. Lite frostsprängning på det sen så kan det bli ganska tråkigt.
Är man det minsta osäker så rekommenderar jag att sätta på minst en mössa som går ner lite på sidorna. Kostar en tusenlapp eller två och är inte speciellt knöliga att få på.

Vi har en bil årsmodell -05 som har haft ett par mindre läckor och skador som jag åtgärdat. Är ganska säker på att allt är tätt men en mössa åker på i vinter ändå.
Låter intressant med ”mössa”. Har själv använt helt överdrag men tycker det är lite bökigt. Vad är det för ”mössa”?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
En erfarenhet från äldre bilar som blivit stående, är att det väldigt lätt börjar krypa rost i dörröppningarna. Minsta lilla skada där och rosten börjar gro. Detta beror på att om bilen står ute så kryper alltid vatten & fukt in i dörrspringorna, blir då liggande mot listen som tätar in mot kupén. Det lönar sig att tvätta rent där ordentligt innan vinterförvaring & även åtgärda eventuella märken/skador i lacken. Om bilen körs året runt är problemet inte alls lika påtagligt, vattnet skakar & blåser bort när man kör. Pluss torkar ur med värme från kupén. Även springorna runt motorhuven är känsliga i detta avseende.
Mot detta hjälper nog inte kapell så mycket eftersom det kryper in fukt underifrån.
Vad gäller bodelen så har jag varit med om att det rann in vatten genom stängd lucka under en höststorm på en campinghelg vid havet. Vattnet trycktes in av vinden, så det var inget fel på luckan. Så står bilen avställd ute, gå dit och kolla efter en ordentlig höststorm, så eventuellt vatten blir urtorkat.
En annan sak att tänka på, låt toadörren stå öppen. Ventilationen där kan va för dålig annars, hade själv problem med detta i vinteras trots att bilen stod i ett uthus. Blev lite mögel där vi missat att göra tillräckligt rent, vilket således också är viktigt att torka rent alla ytor som kan vara smutsiga även om det inte alltid syns.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Låter intressant med ”mössa”. Har själv använt helt överdrag men tycker det är lite bökigt. Vad är det för ”mössa”?

Den här varianten har jag köpt och kommer att använda i vinter. Inte absolut helt vattentätt men med ett par mindre plastbackar i mitten på taket blir det fall så regn och smältvatten rinner av. Valde denna enklare modell just för att dom stora överdragen är lite pyssliga. Vill man ta en tur så är det hanterbart.
1.125:- för en som är 7 meter.
överdrag.jpg
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Varför inte använda bilen på vintern?
våra står alltid ute utan täcke etc, med täcke får vi ingen laddning av solpanelerna.(i stort sett alltid fullladdade )
kör man inte och snön kommer så får man helt enkelt skotta taket
 
D

Deleted member 11118

Guest
Den här varianten har jag köpt och kommer att använda i vinter. Inte absolut helt vattentätt men med ett par mindre plastbackar i mitten på taket blir det fall så regn och smältvatten rinner av. Valde denna enklare modell just för att dom stora överdragen är lite pyssliga. Vill man ta en tur så är det hanterbart.
1.125:- för en som är 7 meter.
Visa bilaga 197390

Tackar för tipset. Har precis skickat efter en sådan. Vad menar du med små platsbackar? så vattnet rinner av.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
För att få lite fall på taket så det inte blir pölar med vatten ståendes kan man ju lägga något på taket innan man drar över skyddet. På köpet får man även en liten luftspalt under . Överdraget är ju diffusionsöppet så om vatten blir ståendes i pölar så kommer det troligen igenom förr eller senare.
Själv har jag några vanliga små förvaringsbackar i plast liggandes jag tänkte ställa upp längs mitten men det går ju säkert bra med vad som helst egentligen.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Bäddade rent i höstas inför en sen tur. Den blev inte av och alla sängkläder fick ligga kvar över vintern. Som alltid ingen värme på. Bilen står i carport. Inga problem med fukt i vinter eller vår.
 
Toppen