• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdugliga "plåtisar"

T

Toby12

Guest
Vilka "plåtisar" är fullt vinteranpassade? Hur skall en plåtis vara beskaffad för att klara vintrar som den gångna? Har kollat runt lite och kommit fram till att SMC är en självklar klar kandidat. Eura Mobil Quixta och Hymer Car 322 har uppvärmda tankar. Någon som har koll?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdugliga "plåtisar"

Självklart är SMC och Scandimobil (Falköping) favoriter, svenskbyggda och allt. Ändå klarar man sig i de flesta plåtisar ganska bra.

Dieselvärmare tycker jag är att föredra - vi har en Webasto Dual Top i vår Knaus Boxstar vilket innebär både varmvatten och luftburen värme på diesel. Skönt att slippa gasolbyte mitt i vinternatten.

Avloppet har vinterisolerad gråvattentank med möjlighet till uppvärmning (12 V) och blir det riktigt kallt går dett att slå i en skvätt spolarvätska därtill.

Eftersom vår BoxStar rullar året om har vi värme på i bilen när den står i garage - när vi är på rull är det inga problem förstås. Har inte heller haft några problem med sönderfrusna kranar etc.

Ett annat måste är nog underredsbehandling när man vill använda bilen även vintertid. Själva har vi bilen som andrabil och tycker att den funkar helbra med både dubbdäck och ESP/antisladd.

Slutligen behöver de allra flesta husbilar kompletteras med yttre "hästtäcke" över fronten - även om inte vi hann fixa detta föregående vinter.:D
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdugliga "plåtisar"

:) :) :)
Just startat dieselvärmaren som värmer förarkupen.
Gasol värmer resten av Plåtisen - tyst och utan problem.
Klarar väl ner till 35-40 minusgrader.
:) :) :)
 

Bilagor

  • NyaPlåtisenTWSkultuna 125.JPG
    NyaPlåtisenTWSkultuna 125.JPG
    699,8 KB · Visningar: 13
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Vinterdugliga "plåtisar"

Tja efter 800 mil med den nya Plåtknasen genom tyskl.ital.osv i denna sommarvärme så är det svårt att ge någon rapport om isoleringen för vinterbruk, det får väl komma så småningom. Men bra isolering skyddar ju inte bara mot kyla utan även mot värme, och det fungerade bra i sommarheta italien. Det som blir intressant är att bilen är helt dieseluppbyggd och saknar gasol helt. Kylskåpet (12 volt kompressor) levererade bra under värmeböljan, kanske lite väl stor frostuppbyggnad i frysfacket, men å andra sidan var det ett jävla springande efter kall pilsner denna sommar. Dieselspisen var suverän, inte samma snabbhet som gasol och lite längre start och stoppsträcka men kanon. Bifogar en bild från resan, vi vet inte var det är, men det är på baksidan av en resturang i toscanas berg där vi fick sova " for free " jag hade som vanligt hittat den där serpentinvägen och det hade blivit sent.
Nu ska bilen tillbaka för att fixa det där som man inte är nöjd med när man köper en ny bil, men den typen av historia har ni ju hört förut på detta forum.
 

Bilagor

  • IMG_3137.JPG
    IMG_3137.JPG
    2,6 MB · Visningar: 15
T

Toby12

Guest
Sv: Vinterdugliga "plåtisar"

Låter bra. Men blir inte en SMC mycket dyrare än en serietillverkad bil?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdugliga "plåtisar"

:)Om du vill se SMC-Plåtisar (och vanliga) så kan du kolla in deras hemsida och tex besöka träffen.
- SMC-träffen blir i september i samband med mässan
Vi arrangerar träffen i samband med mässan i Jönköping, helgen före eller helgen efter. Håll utkik på hemsidan och kolla när den blir. -
Husbilar och husvagnar hos SMC Husbilar AB

Du kan också se på HBKs medlemslista - vilka som har Plåtisar och kontakta var och en på mejl tex för att ev senare fortsätta på telefon eller IRL. :)
Lycka till! :)
 
T

Toby12

Guest
Sv: Vinterdugliga "plåtisar"

Tack för tipsen, Patric! Jag åker både till Düsseldorf och sedan till Elmia för att informera mig tänkte jag. Väl mött!
 
Toppen