• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vinterduglig plåtis

F

F.d. 53061

Guest
Godkväll i vintermörkret.Jag funderar mycket på en plåtis så nu undrar jag ni som har sådana bilar hur fungerar dom på vintern med värme o vatten.
Ock vilket fabrikat skall man kolla på.
Skulle vilja vara ute på vintern också å då vill jag inte ha för stor bil.:spinny:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: vinterduglig plåtis

Har haft 2 plåtisar.
1a var en Peugeot Boxer som Scandimobil i Falköping hade byggt - bra vinterplåtis.
2a var en Iveco Daily som SMC i Göteborg hade byggt - mycket bra vinterbil.
Så nog finns det Plåtisar som tål vinter alltid - även flera som byggs utanför Sverige.
Lycka till!
Du kommer nog att få många olika svar på denna tråd. :)

H

Husbilgolf

Guest

Och ett svar är La Strada Avanti C, F eller EB, alla med dubbelgolv som isolerar bra mot kylan. Har gjort extra isolation själv fram och bak för komforten, men har varit i -15 utan problem. Har diesel Truma istället för gasdriven. Om du inte har dålig tid, kolla Scandimobil i Falköping. Då får du just den bil du vil ha!

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Har en CI Kyros II, 2013 som fick prova -15 under julen.

Omväxlande 600W och 1200W elfläkt klarade temperaturen inne väl, men vattnet frös i ledningarna. Varmvattenberedaren på gasol påslagen så ingen risk för frysning här.

Allt tinade med den luftburna dieselvärmen på, rören går i väggarna.

Konklusion: luftburen värme klarade kylan väl utan att gå på högvarv.

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Det var inte bra detta Markko. Blev klart intresserad av din tanke. Skippa personbilen o bara ha en plåtis, verkar kanon. Transportera mopeder till vänner blir en baggis. Kommer att kolla runt ett tag framåt kring detta.

hörs o ha d

F

F.d. 53061

Guest

Ja vi ska på mässan i kista. Skall då passa på att kolla på olika modeller. :msn_cat:

F

F.d. 53061

Guest

Det var dåligt med svar på denna fråga trodde att många som har plåtis använde sin på vintern. Får väl vänta till kista mässan ock kolla runt lite.:yes:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är bara ett fåtal som kör året runt med husbil, kanske därför du inte fått så många svar.
Min plåtis använder jag året runt. Nuvarande har jag inte använt i så många minusgrader ännu, men förra klarade åtminstone -15gr och den jag har nu är avsevärt bättre utrustad.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det är inte lätt att ge er råd Markko & Tanja, för vår egen del, speciellt som vi själva är nybörjare där frågan gäller ett känsligt ämne, jag tror inte det finns väldigt många "bra" vinterbonade plåtisar. La Strada är en av dessa vilket husbilgolf har haft flerårig erfarenhet av (se ovan i tråden). Vad jag kan kommentera i den här tråden är vad vi själva har läst om och det vi tror på eftersom vi har utgått ifrån liknande tankar. Varmt på vintern och "svalt" på sommaren.

Efter 3-4 "favoritplåtisar" på nätet, flera mässbesök och massvis med mejl med Tyska leverantörer, vi valde ändå till sist att bygga vår dröm-HB här i Sverige. Vi köpte ny bil (bakhjulsdriven) och lämnade den till byggaren i Falköping som bygger enligt, som jag kallar "termos" modellen, dvs extra vägg bak & dubbelgolv med vattentanken inne, luftspalt runt alla skåp, osv... Vi skippade vattenburet värmegolv då välisolerat dubbelgolvet bör räcka väl (kanske en chansning, återstår att se).

Det enda som kanske inte är 100% vinteranpassat är gråvattentanken under bilen, den är helt oisolerad. Får se vad vi gör med detta framöver då frågan handlar mest om elförsörjning & ingen el-stolpe på långa vägar. Dieselvärmaren & 220 A AGM batterier var givna inkl. gott om solkraft som driver kyl, frys, pannan och lite annat nödvändigt. Alla tipps har vi fått på antingen här på nätet eller via "djungeltelegrafen" från erfarna HB ägare men faktiskt mest här på HBK.

Hur ni än gör, läs & läs ännu mer, mejla & fråga och ge det tid. Hasta inte, det finns ingen anledning, kostar bara pengar! Hade vi varit rika då hade vi säkert lyckats byta några plåtisar innan vi hade fastnat för något i praktiken. Nu lever vi med tro på att vi har gjort "rätt" val, får se om det blev så! Lycka till!

Bakvägg (jag kallar det för "termos") trotts att bakdörrarna redan är isolerade i sin helhet:
bakvägg.jpg

Här finns det hur mycket plats som helst för utemöbler, kablar, slangar, grill, mm...

Senast ändrad:

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025

Gokväll

Frågan jag ställer nu hör egentligen inte hit, men vad ligger skatten på en plåtis i förhållande till en hb på 3650kg?

ha d

ps.Markko kolla din epost ang tips på plåtis

Toppen