Sv: vinterduglig plåtis
Det är inte lätt att ge er råd Markko & Tanja, för vår egen del, speciellt som vi själva är nybörjare där frågan gäller ett känsligt ämne, jag tror inte det finns väldigt många "bra" vinterbonade plåtisar. La Strada är en av dessa vilket
husbilgolf har haft flerårig erfarenhet av (se ovan i tråden). Vad jag kan kommentera i den här tråden är vad vi själva har läst om och det vi tror på eftersom vi har utgått ifrån liknande tankar. Varmt på vintern och "svalt" på sommaren.
Efter 3-4 "favoritplåtisar" på nätet, flera mässbesök och massvis med mejl med Tyska leverantörer, vi valde ändå till sist att bygga vår dröm-HB här i Sverige. Vi köpte ny bil (bakhjulsdriven) och lämnade den till byggaren i Falköping som bygger enligt, som jag kallar "termos" modellen, dvs extra vägg bak & dubbelgolv med vattentanken inne, luftspalt runt alla skåp, osv... Vi skippade vattenburet värmegolv då välisolerat dubbelgolvet bör räcka väl (kanske en chansning, återstår att se).
Det enda som kanske inte är 100% vinteranpassat är gråvattentanken under bilen, den är helt oisolerad. Får se vad vi gör med detta framöver då frågan handlar mest om elförsörjning & ingen el-stolpe på långa vägar. Dieselvärmaren & 220 A AGM batterier var givna inkl. gott om solkraft som driver kyl, frys, pannan och lite annat nödvändigt. Alla tipps har vi fått på antingen här på nätet eller via "djungeltelegrafen" från erfarna HB ägare men faktiskt mest här på HBK.
Hur ni än gör, läs & läs ännu mer, mejla & fråga och ge det tid. Hasta inte, det finns ingen anledning, kostar bara pengar! Hade vi varit rika då hade vi säkert lyckats byta några plåtisar innan vi hade fastnat för något i praktiken. Nu lever vi med tro på att vi har gjort "rätt" val, får se om det blev så! Lycka till!
Bakvägg (jag kallar det för "termos") trotts att bakdörrarna redan är isolerade i sin helhet:
Här finns det hur mycket plats som helst för utemöbler, kablar, slangar, grill, mm...