• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdiesel

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
För en tid sedan ställde jag en plastflaska med diesel i frysen, minus 22 grader, det blev inga som helst grumlingstendenser. Så artikeln som det hänvisas till verkar overhäftig. Passade även på att väga dieseln i ett köksmått. Vikt väldigt nära 0.85 kg. Hustrun skällde efteråt på mig och hävdade att maten skulle smaka diesel
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jaha då skulle ju dieseln bli förstörd i våra husbilar över vintern speciellt om vi åker hem med full tank tysk diesel?
Har själv inte haft det problemet. Ingen som tog upp det i vintras med minus 16gr. Det kör ju en massa bilar från tyskland till sverige med diesel som parkeras mitt i vintern. Och varför skulle den dieseln i så fall vara dyrare har jag aldrig hört talas om det brukar ju skötas automatiskt och normalt är det ju ett norrlands problem.
Då är det det nog större problem med adblue, där finns det ju uppvärmning men då gäller det att ha något att värma med om den står ute.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
615
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jaha då skulle ju dieseln bli förstörd i våra husbilar över vintern speciellt om vi åker hem med full tank tysk diesel?
Har själv inte haft det problemet. Ingen som tog upp det i vintras med minus 16gr. Det kör ju en massa bilar från tyskland till sverige med diesel som parkeras mitt i vintern. Och varför skulle den dieseln i så fall vara dyrare har jag aldrig hört talas om det brukar ju skötas automatiskt och normalt är det ju ett norrlands problem.
Då är det det nog större problem med adblue, där finns det ju uppvärmning men då gäller det att ha något att värma med om den står ute.
Dieseln blir inte förstörd även om den har fällt ut paraffinet p.g.a. kyla, när det blir varmt igen så återgår paraffinet till flytande form. Paraffinutfällning är ingen skröna, den är i högsta grad verklig.
Om jag inte missminner mig så benämns sommar dieseln D9 och vinter dieseln D32 med hänvisning till utfällningstemperaturen. Dessutom har jag svårt att tro dem som säger att det beror på inblandningen som sker till följd av reduktionsplikten. Problemet med paraffinering fanns långt innan reduktionsplikten var påtänkt.

Mvh / Roland
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
859
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jaha då skulle ju dieseln bli förstörd i våra husbilar över vintern speciellt om vi åker hem med full tank tysk diesel?
Har själv inte haft det problemet. Ingen som tog upp det i vintras med minus 16gr. Det kör ju en massa bilar från tyskland till sverige med diesel som parkeras mitt i vintern. Och varför skulle den dieseln i så fall vara dyrare har jag aldrig hört talas om det brukar ju skötas automatiskt och normalt är det ju ett norrlands problem.
Då är det det nog större problem med adblue, där finns det ju uppvärmning men då gäller det att ha något att värma med om den står ute.
AdBlue fryser vid -11* och tinar med en effektiv uppvärmning när man kör med motorn, vad skulle det vara för problem?
 

Flurken

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Umeå
HBK-Nr
35965
Medlemskap
2024
Suck. Tankade fullt idag. Jaja, får tvinga ut familjen på en resa till innan vintern. Problemet blev en möjlighet. Sedan kommer den att stå fram till jul och då kan det vara ner mot -20. Gjorde samma miss förra vintern men allt funkade. Var iof. nog bara runt -10 när vi åkte.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I många äldre bilars instruktionsböcker stod det hur diesel och bensin skulle blandas för att få dieseln att fungera på vintern....
Sant, jag minns maxnivå runt 25% bensin:eek:

  • Bara för att vara jätte tydlig.
Blandar man bensin med diesel i en common rail motor (ca nyare än 2000) är det akut risk att förstöra insprutningssystemet.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
I många äldre bilars instruktionsböcker stod det hur diesel och bensin skulle blandas för att få dieseln att fungera på vintern....
Ja det tipset har jag fått också och att det skulle vara lättare att få den genom besiktningen med rökgasprovet. Har ju tankat fel 40% bensin i tanken och kört hem men det var en förkammardiesel. Med en modern motor hade det väl handlat om 500m.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
882
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Det så kallad lysfotogen man använde ej att förväxla med motorfotogen vilken jag inte tror det går att köpa längre.
Hälsningar Sanddammaren
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
615
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Jo, förstahandsvalet var fotogen. Som alternativ om fotogen inte var tillgängligt (vilket var svårt in på 80 talet) tillät en del instrukrionsböcker att blanda i bensin.
Har det redan paraffinerat så hjälper det inte att fylla fotogen i tanken, det måste blandas i innan för att få önskad effekt. Däremot kan man fylla i bensin i efterhand för paraffinet skall lösas och att få motorn att gå normalt igen.

Mvh / Roland
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Om man stod med sommardiesel i tanken och det blev kallt kunde man blanda in upp till 50 % lysfotogen. Inte motorfotogen som var till för förgasatmotorer. Detta gällde både förkammar dieslar o direktinsprutade.
Att man kunde blanda in bensin tycker jag verkar konstigt, det höjer ju oktantalet. Kunde vara djäkligt nog att få igång en gammal motor från 50-60 talet.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
615
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Om man stod med sommardiesel i tanken och det blev kallt kunde man blanda in upp till 50 % lysfotogen. Inte motorfotogen som var till för förgasatmotorer. Detta gällde både förkammar dieslar o direktinsprutade.
Att man kunde blanda in bensin tycker jag verkar konstigt, det höjer ju oktantalet. Kunde vara djäkligt nog att få igång en gammal motor från 50-60 talet.
Som Michael S skrev tidigare så fanns rekommendationen att blanda i bensin för vissa bilar bl. a. VW Golf , att blanda i bensin när det paraffinerat har jag själv praktiserat och vet att det löser paraffinet. Det kan ta en stund men det fungerar.

MVH / Roland
 
Toppen