• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck

rundberg

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Mark
HBK-Nr
15820
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Beställt nya dubbdäck idag det blev Hankook för Nokia var slut. Att det inte blev friktions däck berodde på att jag har hitta en dubbrätt väg till Tanto Lunden
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck

Men tänk om du vill åka utanför Skandinavien på vintern? :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50240

Guest
Sv: Vinterdäck

En fråga: Har en bil som väger över 3,5T och däck med M+S, enl transportstyrelsen ska jag få köra med dessa vintertid men vilket däckstryck använder ni?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vinterdäck

Generellt skall man nog följa fordonstillverkarens rekommendationer , men själv finner jag att 5,5 kg i framdäcken ger en väldig stötig gång. Ligger fram på 4,5 kg och 4,0 kg bak på båda axlar. Drar kanske en aning mer bränsle men ger en behagligare gång samt är snällare mot hjullagren.

(Vågar ej skriva hur gamla däcken är och hur långt de har rullat.)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Generellt skall man nog följa fordonstillverkarens rekommendationer , men själv finner jag att 5,5 kg i framdäcken ger en väldig stötig gång. Ligger fram på 4,5 kg och 4,0 kg bak på båda axlar. Drar kanske en aning mer bränsle men ger en behagligare gång samt är snällare mot hjullagren.

(Vågar ej skriva hur gamla däcken är och hur långt de har rullat.)



Fegis, har man sagt A får man säga B:wink:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterdäck

Bara man vet det verkliga (vägda) axeltrycket på sin bil finns det tabeller från däckstillverkarna för att få fram rätt lufttryck. Vi kör t.ex. 3,7 bar fram och 4,2 bak på däck 225/75-16, bilvikt ca 3700Kg. Detta ger mycket trevligare köregenskaper med bättre komfort. :) Detta på tvåaxlad bil.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vinterdäck

Jo det är ju lite falskmarknadsföring när man vet vad som gäller och läser detta om sina däck för dom har inte bergstoppen och snöflingan , vi har förvisso dubbdäck också :

Continental VancoFourSeason
215/75 R16C 116/114R
HelårsdäckHelårsdäck
M+S märkt

◦En längre medellivslängd för mer förmånlighet.
◦Säkerhet vid snö, lera eller låga temperaturer.
◦En stor friktion på våta ytor och en låg vattenplanning risk.
◦Böjd resår för skydd mot repskador.
◦En hög körkomfort och låg avrullning ljud.



Continental VancoFourSeason 215/75 R16C 116/114R 10PR BSW - dackonline.se
 
Toppen