• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck

F

F.d. 50119

Guest
Vet någon vad som gäller för en husbil PB2 med 4 tons chassi om vinterdäck krävs vid vinterväglag. Eller räknas den som tung lastbil??

C

cheetah1

Guest
Sv: Vinterdäck

Sen kan man väl diskutera hur bra det är att köra omkring på däck med en gummiblandning som blir stenhård i kylan och mönster som saknar lameller för att köra i snö och slask..

Men det kanske hör till en annan tråd. :)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Köpte nya vinterhjul med dubbar för ett par veckor sedan, trots att min Weinsberg LEV var utrustad med nästan nya tämligen grovmönstrade 215/85R16 terrängdäck för året runt bruk. Dessa däck skulle säkert ha räckt till för att ta sig fram på vintervägarna här hemma i Jämtland, med fyrhjulsdrift och lågväxlar, men dubbar vill jag inte vara utan i vinterväglag. Fyrhjulsbroms har alla bilar, men man kan glida långt vid bromsning utan dubbar.
Sannolikt skulle jag resonera annorlunda om jag bodde i en landsdel där det inte råder vinterväglag i flera månader och där man kanske även använder salt på vägarna?

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi kör på bra dubbfria vinterdäck, f.n. Hakkapelitta, det har fungerat utmärkt de senaste vintrarna, även i lättare fjällkörning. :)

F

F.d. 52945

Guest

Jag använder dubbdäck, kan inte tänka mig åka till finska fjällen utan dessa och jag har haft stor nytta av dem även här nere i södern de senaste vintrarna!

Pilot

F

F.d. 52943

Guest

.........
Sannolikt skulle jag resonera annorlunda om jag bodde i en landsdel där det inte råder vinterväglag i flera månader och där man kanske även använder salt på vägarna?

aake

Själv väljer jag dubbdäck (på personbilen - husbilen är avställd), speciellt i skåne och på västkusten. Här är det ytterst sällan snöföre. Det är blöta vägar som fryser till isföre på nätterna. På is är det bara dubbar som funkar.

M

MatsFo

Guest

Ja sådär resonerar jag också, jag vet inte om det är rätt eller fel, men det känns rätt. Att dubbar behövs ibland i Stockholm med is på de mindre vägarna ganska ofta och ibland på de stora vägarna.
Men i norra dalarna där jag har en vinterstuga där känns det precis lika bra med vinterdäck utan dubb på den pressade snön som är.
Men jag har inte gjort någon test på det på något sätt....

/Mats

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

jodå, det räcker med 5 mm i SVERIGE. Men i Tyskland skall man ha vinterdäck (90% säker).
M+S OBS många tror detta är ok. Men det finns Mud % Sand men det skall vara Mud & Snow det skall finnas en snöflinga på däcket!!

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

I Norge skal en også ha vinterdekk og tilogmed, minst 3 kjettinger.

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Precis som viggoboy säger M+S är symbolen för allvädersdäck i nordamerika alltså ej godkänd i sverige. För att vara godkända hos oss som åretrunt däck ska det stå M+S följt av en alptopp utformad som en triangel, med en snöflinga i.

:wub::yes:

F

F.d. 9344

Guest

Vet någon vad som gäller för en husbil PB2 med 4 tons chassi om vinterdäck krävs vid vinterväglag. Eller räknas den som tung lastbil??

I min värld kör du en PB. Då gäller naturligtvis reglerna för just PB när det gäller däck.
Så vinteväglag i december= vintedäck.

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

I min värld kör du en PB. Då gäller naturligtvis reglerna för just PB när det gäller däck.
Så vinteväglag i december= vintedäck.

Det går inte att plocka russinen ur det som gäller. Du vill att alla regler för din PB skall gälla vid pakering och fart eller hur?
Då gälller också reglerna för just PB vad gäller annat också.

Över 3,5 ton är det inget krav på vinterdäck:

Vinterdäck

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars

När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.

Mönsterdjup vid vinterväglag

Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup på 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade såväl som utlandsregistrerade fordon.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Konstigt att det ej gäller vinterdäck eller mönsterdjup på personbil typ 1 som är över 3,5 ton.
Jag vet att det är medlemmar här som har sådana. Här ser man hur de Svenska lagstiftarna silar mygg och sväljer kameler.
Lasse

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Har idag satt på vinterdäcken på husbilen.
Dubbfria michelin däck.
Jag lägger inte på dubbdäck då vi ibland åker ner i Tyskland över vissa helger. Dom godkänns inte där.
Hade vi bara kört norröver hade jag övervägt att lägga på dubbat.
Krister.

F

F.d. 9344

Guest

Rolandn då får jag revidira min "tro". men medge att det verkar konstgt att en PB som så är så tung att den väger över 3,5 ton INTE behöver ha vinterdäck vid vinterväglag.
Det var en konstig regel.

Ja man lär så länge man lever om man nu lever så länge när det är halka och kör med sommardäck med ett så tungt fordon:wideeyed:

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest

Alla fordon skulle ha vinterdäck oavsett vikt, det tycker nog de flesta. Men reglerna ser inte ut så och det är en politisk fråga, kanske politikernas hjärna inte är som våra.

F

F.d. 9344

Guest

Som jag tidigare skrivit på forumet. Allt precis allt är politik, så det ämnet går knappast att undvika även på detta forum. Om det nu inte är ren politiskt propaganda för ett visst parti förstås.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Lassej!
Trådskaparen Ursäkta!
Jo visst funkar deras hjärnor, vadå pension vid femtio (50) år då funkar hjärnan!!!!!
Mvh.

Alla fordon skulle ha vinterdäck oavsett vikt, det tycker nog de flesta. Men reglerna ser inte ut så och det är en politisk fråga, kanske politikernas hjärna inte är som våra.

Toppen