F
F.d. 50119
Guest
Vet någon vad som gäller för en husbil PB2 med 4 tons chassi om vinterdäck krävs vid vinterväglag. Eller räknas den som tung lastbil??
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
.........
Sannolikt skulle jag resonera annorlunda om jag bodde i en landsdel där det inte råder vinterväglag i flera månader och där man kanske även använder salt på vägarna?
aake
Vet någon vad som gäller för en husbil PB2 med 4 tons chassi om vinterdäck krävs vid vinterväglag. Eller räknas den som tung lastbil??
I min värld kör du en PB. Då gäller naturligtvis reglerna för just PB när det gäller däck.
Så vinteväglag i december= vintedäck.
Det går inte att plocka russinen ur det som gäller. Du vill att alla regler för din PB skall gälla vid pakering och fart eller hur?
Då gälller också reglerna för just PB vad gäller annat också.
Alla fordon skulle ha vinterdäck oavsett vikt, det tycker nog de flesta. Men reglerna ser inte ut så och det är en politisk fråga, kanske politikernas hjärna inte är som våra.