• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

vinterdäck

T

Teddi

Guest
från 2013 01 01 kommer det att krävas vinterdäck till bilar över 3,5 ton,,ja ligger under(3400),,var ligger ni andra?? en grej som man kan ta tag i redan nu,,åtminstone plånboksmässigt,,:D teddi,

ja kör heller ej aldrig på vintern lasse,finns säkert en hel del av oss som använder bilen på vintern,,åtminstone dom som har sin bil som bostad,, lagen har inte gått igenom som du skriver,,
men förslaget år bra ock ett godkännande av storebror,,EU,e allt som fattas,,

Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: vinterdäck

Lagen har ännu inte gåt igenom, men det blir säkert så. Bilar över 3.5 t behöver vad jag fattar bara vinterdäck på de hjulen som driver. Själv väger min husbil 3.8 t men jag kör inte på vintern. Äntligen vågar man fatta ett nästan bra beslut, de skulle vara vinterdäck på alla däcken. Men detta är bättre än ingenting.

Motormännens Riksförbund

Lars Jönsson

Senast redigerad av en moderator:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Nu blir det problem , frågan är vad EU säger - ett handelshinder. Skall nu t.ex. Spanska grönsakslastbilar köra igenom hela Europa med vinterdäck. Sämre bromsegenskaper i 300 mil för att man skall köra 10 mil i Sverige!!!!!

Och det blir vi konsumenter som får betala!!!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Vad händer när grönsaksbilarna och personbilar med dubbar kommer till Göteborg,Stockholm och andra blivande städer i Sverige som inför dubbförbud mer och mer. Däckbyte eller stora parkeringar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nu blir det problem , frågan är vad EU säger - ett handelshinder. Skall nu t.ex. Spanska grönsakslastbilar köra igenom hela Europa med vinterdäck. Sämre bromsegenskaper i 300 mil för att man skall köra 10 mil i Sverige!!!!!

Och det blir vi konsumenter som får betala!!!

Vinterväglag råder i stora delar av Europa på vintern. Det är ingen begränsad skandinavisk företeelse!

Jappe

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Varför skulle dom ha dubbdäck? Det handlar väl bara om vinterdäck? :wideeyed:

Finns väl många som kör på dubbar och vinterdäck finns väl med dubbar om jag inte minns fel, det kanske inte heter vinterdäck då :rolleyes: trodde det hette vinterdäck dubbfritt eller med dubb. :D

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Finns väl många som kör på dubbar och vinterdäck finns väl med dubbar om jag inte minns fel, det kanske inte heter vinterdäck då :rolleyes: trodde det hette vinterdäck dubbfritt eller med dubb. :D

Dubbdäck är inte tillåtet i Tyskland ock vidare,men udubbade
vinterdäck(M+S) ska man ha der nere.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

från 2013 01 01 kommer det att krävas vinterdäck till bilar över 3,5 ton

Skulle det inte gälla bussar, lastbilar och lastbilsreggade husbilar över 3,5ton
Vad kommer att gälla för husbil PB2 ??

/Bosse

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

från 2013 01 01 kommer det att krävas vinterdäck till bilar över 3,5 ton

Skulle det inte gälla bussar, lastbilar och lastbilsreggade husbilar över 3,5ton
Vad kommer att gälla för husbil PB2 ??

/Bosse

Vad det gäller vinterdäck till PBII eller LB >3,5 ton blir det nog ingen skillnad. Redan idag gäller mönsterdjup >5,0 mm för PBII >3,5 ton, dvs exakt samma söm övriga fordon >3,5 ton.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Inga problem, vår bil väger över3,5, men jag lägger på vinterdäck i alla fall!
det känns bra att ha lite bättre grepp i fall det blir snö och annat elände.

Toppen