• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Sedan ett tag gäller nya regler för vinterdäck. Nu år det Alptopp i stället för Snöflinga.

Är det bara märkningen som ändrats, eller också däckens specifikation.

Någon teknisk skillnad eller endast ett resultat av däckfabrikanterna lobbyister i Bryssel.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
939
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Däck med M+S kunde klara sig undan med sämre vinteregenskaper. Alptopp och snöflinga har funnits länge och innebär högre krav. Nu gäller med vissa undantag, t ex släp, de senare.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.833
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Däck med M+S kunde klara sig undan med sämre vinteregenskaper. Alptopp och snöflinga har funnits länge och innebär högre krav. Nu gäller med vissa undantag, t ex släp, de senare.
Jag hittar inget om specifika krav på vinterdäck utan det är fabrikanten som väljer att sätta märkningen, jo däcket ska vara framtaget speciellt för bruk när det är kallt men märkningen finns ju på sk "europeiska vinterdäck" och på sk "nordiska vinterdäck". Jag skulle vilja se vilka krav som finns eller om det bara är att sätta en alp på däcket så är det vintergodkänt. När man läser däcktester så är det ju en jäkla skillnad på vinterdäck och vinterdäck.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
939
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Första träffen vid googling: En guide till Sveriges märkningar för vinterdäck
Jag garanterar inte riktigheten.

Vinterdäck med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF)

Symbolen alptopp/snöflinga anger att däcken är tillförlitliga och säkra att köra med i snö.

Märkningen alptopp/snöflinga (3PMSF) utfärdas av ett certifierat laboratorium.

För att däcket ska få den här märkningen måste det testas enligt en standardiserad metod och prestera på en tillfredsställande nivå när det gäller både mobilitet och säkerhet på snö.

Symbolen får allt oftare fungera som riktmärke för ett bra vinterdäck.

3PMSF-märkningen känns lätt igen: en snöflinga omgiven av tre bergstoppar. Enligt föreskrifterna åtföljs den alltid av märkningen M+S.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Inte mycket av test på snö och is:

Regulation No 117 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UNECE) — Uniform
provisions concerning the approval of tyres with regard to rolling sound emissions and/or to adhesion on wet
surfaces and/or to rolling resistance [2016/1350]


Har några gamla M + S testats och fått ny märkning?

Men som fanjunkaren sa när vi hade synpunkter: "Skrevet ä skrevet =(inget att ifrågasätta)"
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Den här frågan är ju bara för dom som kör på alldeles för gamla däck, märkningen 3PMSF har funnits i många år nu hos alla stora tillverkare! Nu hoppas man att uttrycket MS däck som många använder går i graven, det är ju så att flera sommardäck är märkta med MS. Ett bra exempel är ett av våra vanligaste HB däck, Agilis Camping som är ett sommardäck med MS märkning, och där är det många som använt däcket på vintern i tron att dom kör lagligt.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
894
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Märkningen är ju en EU märkning som vi i Norden får anpassa oss efter sen ställs det ju krav på föraren att det är rätt däck för väglaget, regnblask runt noll grader är vinter för en sydeuropé och dessa däck ska även klara +20° medan våra vinterdäck ska klara -30° men är då dåliga i + grader. Så vi har ju alltid ett ansvar att kunna gallra bland vinterdäcken.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det svenska suddgummit kan bli riktigt farligt när asfalten når kanske 50 grader i solen. De som pratar ned året runt däck har bara sett på den ena sidan av problemet det typiska svenska vintervädret som kanske handlar om ett fåtal mil på en saltad E4. När det egentligen handlar om närmare 1000mil på ett helt annat underlag. De sk svenska däckstesterna handlar ju mer om vädret där de testas Kiruna med en massa minusgrader som egentligen ens knappt skåningar är betjänta av.
Den dagen man kan göra däck med samma egenskaper som när multigrade oljan utklassade den gamla singelgrade oljan så kommer det att hända saker, möjligen att det redan går men att de blir för dyra för marknaden.
Så jag kommer att förtfarande förfäkta att ska man köra söderut på vintern ska man ha åretrunt däck inte sommardäck som en del faktiskt har eller svenska vinterdäck som kanske är totalslut när man kommer hem. Nu handlar det ju om husbilar och C-däck.
 
Toppen