• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck

patrick1977

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
29373
Medlemskap
2021
Ska hämta min husbil på onsdag v10. Nu ska det bli snö och kallt, så då behöver jag kanske vinterdäck. Men vad ska man välja? plåtfälg eller aluminium? Dubb eller friktion? Vilket märke? och var köper jag billigas och bäst. Bor i vänersborg, västra götaland.
 
F

F.d. 4220

Guest
Det beror mest på hur du tänker använda bilen. Skall du använda den hela vinterhalvåret och dessutom åka norrut, kan dubb vara värt att fundera på.
Skall du mest köra vid denna tid och varmare, kanske det är bättre att titta på åretrunt däck, eller friktionsdäck.

Medlemmar har dessutom rabatt på några däcksfirmor;
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Som skrivs ovan så beror det helt på hur du tänker nyttja bilen vintertid.
Jag kommer att köpa Michelin Agilis CrossClimate när det är dags för byte.
Dessa är allrounddäck som fungerar bra i snö men är INTE ett vinterdäck enligt Michelin. De är dock märkta med "snöflingan" vilket innebär att de är godkända att användas vintertid. Att sedan Michelin vill att vi ska köpa två uppsättningar däck är ju naturligt :)
Jag kommer inte att åka i snö (vintercampa) men vill inte vara låst i däckbytestider utan kunna nyttja bilen året runt om väglaget tillåter. Därför gör jag valet med dessa däck. Skulle jag åka på rena vintervägar till fjällen och liknande är dubbat ett självklart val.

(En parantes......... Synnerligen snygg bild i din profil "patrick1977" /mvh Karlstadbo)
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Instämmer med tidigare inlägg.Köper du åretrunt däck så köp ett par snökedjor om du vill åka norrut. Kör lungt o lycka till med den nya bilen. Snygg profilbild :)
 

patrick1977

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
29373
Medlemskap
2021
Jag tror jag kommer använda bilen året om, men kanske bara nån helg då och då på vintern. Hur funkar allround däcken? Har läst att dom inte är bra på varken sommar eller vinter. Hur upplever ni det?
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Det är stor skillnad på olika däck. Däcket jag skrev om ska vara bra på torrt och vått underlag på sommaren. Finns säkert flera här som kör på det och kan bekräfta eller dementera detta.
En fara annars med allround är ju att det är en kompromiss som inte är riktigt bra på något. Men däck är en religion för många så du får säkert flera svar i ämnet. Det vilktiga är att ha däck med bra mönsterdjup oavsett fabrikat och funktion. Byt gärna lite för tidigt än försent.

Länk till en recension om Michelindäcket
 

Inger&Jonas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27297
Medlemskap
2025
Jag skulle aldrig ha åretrunt däck på personbilen pga högre hastighet när man kör. Har haft ms däck med snöflinga o alptopp på båda mina husbilar.Har vart ner till Kroatien på sommaren o mora på vintern,snökedjor o hink med sand med.Planering vid körning, avstånd ,hastighet o sunt bondförnuft.Man slipper hålla på med hjulskifte.
 
F

Fd.47585

Guest
Folksam gjorde förra året en test av dubbade och odubbade vinterdäck på blankis, bästa dubbade hade 3 meter kortare stoppsträcka än bästa odubbade. Sämsta dubbdäcket hade 7 meter LÄNGRE stoppsträcka än sämsta odubbade. Med de vintrar vi verkar få nu mer så är valet med denna info lätt, odubbat och om det blir blixthalka, kör försiktigt. Själv har jag alltid haft odubbade och klarat mig utan insidenter trots att jag tog körkort 1972. I husbilen har jag snökedjor (året runt) ifall jag skulle köra fast i snön eller lerig ställplats/camping/fricamping. JAG vill ha en säker bil och har vinterdäck och sommardäck så jag alltid har bästa förutsättningar att klara oförutsedda saker när dom kommer.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Vi har valt dubbfria Hakkapellitta som vinterhjul då de ansågs vara det bästa i avdelningen dubbfritt. Då vi vill ha möjligheten att ge oss söderöver vintertid så exkluderar detta dubbdäck, som annars är bäst när det är halt.
Vidare rekommenderar jag en uppsättning kedjor och/eller Autosock, ifall ni skulle köra fast.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Skall man till tyskland så ändras det lite fr.o.m 1:a juli 2020
Fordon under 3,5 ton måste vara utrustade
med däck markerade med 3PMSF-symbolen från 1 januari 2018 på alla axlar. Fordon över 3,5 ton måste vara försedda med däck markerade med
3PMSF-symbolen på drivaxeln. Från och med den 1 juli 2020 är däck markerade med 3PMSF-symbolen även obligatorisk för styraxeln. Detta gäller för däck som produceras från och med 1 januari 2018. M + S-däck tillverkade
före den 1 januari 2018 accepteras som lämplig vinterutrustning till den 30 september 2024.
60 € böter för felaktiga däck, 80 € böter för att orsaka hinder / störning av trafiken på grund av felaktiga däck; 100 € böter för att orsaka en farlig situation på grund av felaktiga däck; 120 € böter för att orsaka en olycka på grund av felaktiga däck. Plus 1 poäng i varje fall (Flensburg poängsystem
 
Toppen