• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinterdäck/åretruntdäck i Tyskland

S

Staffan W

Guest
Hej,

Jag är i Sydtyskland och har inte möjlighet att börja återfärden hem till Sverige (Östergötland) förrän den 20 november. Husbilen (Bürstner A530 åm 1999) har sommardäck (bra mönster men jag vet inte hur gamla de kan vara).
Tiotusenkronorsfrågan är om jag kan ta mig hem på E4 med de däcken och köpa vinterdäck när jag kommer hem eller om jag bör byta här. Vet inte om jag får plats med sommardäcken i bilen, utan jag måste kanske kassera dem i så fall.

Råd om däcksköp mottages gärna. Priser i Tyskland jämfört med Sverige? Eftersom jag ska använda husbilen under vintern i Sverige sedan, så måste jag i alla fall förr eller senare köpa vinter/helårsdäck.

Nu har jag varit ute sedan i september och har inte riktigt tagit med all vinterutrustning som jag skulle ha behov av inför hemresan. I september tror man ju aldrig att det ska bli vinter och kallt och snö igen :oops:

Staffan

F

F.d. 55695

Guest
Sv: Vinterdäck/åretruntdäck i Tyskland

Det är all idé att byta till vinterdäck i Tyskland. Skulle tro att du gör en besparing på uppemot 50% jämfört med Svenska priser. Det där omaket att få med dig sommardäcken hem kan det vara värt. Försök att stuva dem i något utrymme så ska det säkert gå. Har du tackräck så kan det vara all ide att surra dem på något sätt där.

Vill samtidigt göra dig uppmärksam på att det inte är lika lätt att få tag på vinterdäck för nordiska förhållanden i Tyskland men det bör går. Själv har jag kört på kontinentala vinterdäck de senaste tio åren och kompletterar med kedjor eller autosock när det blir riktigt jobbigt. Detta har fungerat för mitt bruk. Det finns säkert de som har andra uppfattningar.

Senast redigerad av en moderator:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hörde någonstans att Europa däcken inte är lika säkra för det Nordiska klimatet, som dom som säljs här i Norden.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om man köper Nokian Hakkapellitta eller Gislaved Nordfrost i Tyskland så är jag säker på att dessa är avsedda för nordiskt klimat.

Bennie

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Lagen om vinterdäck säger att från 1/12 måste man ha vinterdäck MEN endast om det är vinterväglag.
Är det inte vinterväglag kan du köra med sommardäcken hem.

Sen är det upp till dej hur du vill göra med däckbytet men laglig sett beror det på väglaget vi det tillfället.

Senast ändrad:

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025

Jag köpte ett nytt michelin 16" i Tyskland i somras, pris 1500 inkl montering. Tidigare i somras blev jag tvungen att köpa ett nytt i Sverige. Pris 2350:-

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Mycket beror på vilken typ av vinterdäck du vill ha.

Om du skall köra mycket på snö och is så bör du välja ett vinterdäck av nordisk typ. Om du huvudsakligen skall köra på torra och blöta vägar bör du ha ett vinterdäck av europeisk typ. Man kan grovt säga att vinterdäck av europeisk typ jämfört med nordiska är lika mycket bättre på våt och torr asfalt som de är sämre på is och snö.

Det går säkert att få tag på nordiska vinterdäck i Tyskland men räkna inte med att de finns på lager i husbilsdimension. Motsvarande gäller för europeiska vinterdäck i Sverige. När jag förra hösten ville ha Michelin Agilis Alpin till min husbil var leveranstiden 5 veckor via däckhandlare. Via Däckonline fick jag leverans från Tyskland på 3 dagar.

Eftersom priset i regel är beroende på de volymer som säljs så är troligtvis priset på europeiska vinterdäck lägre i Tyskland än i Sverige. För nordiska kan det nog vara tvärt om.

Mitt råd är därför:
Om du skall ha europeiska vinterdäck, köp i Tyskland.
Om du skall ha nordiska vinterdäck, köp i Sverige.

Leif Torså

Toppen