• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vintercamping

F

F.d. 50323

Guest
Vi är nyblivna husbilsägare, och ska åka till fjällen i vinter. Hur ska man isolera bildelen? Ska det vara på insidan eller utsidan. Heltäckande eller räcker det med rutorna? Några fabrikat som är bra eller bäst?
Andra tips för vintercamping?

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Vintercamping

Hej och välkommen till Husbilsklubben,
som nybliven medlem så har ni massor att läsa i detta forum.
Det absolut enklaste är i början att använda sig av sökfunktionen, för man kan ju inte läsa allt på en gång.
Då det gäller att isolera bildelen så föreslår jag att ni söker på "vintertäcke".
Då får ni upp flera trådar om detta och med länkar till företag som tillverkar och säljer.
Sök även på andra ord som kan vara användbara i vinterväglag, t.ex. snökedjor, hjulkilar, brandsläckare och slirmatta.
Lycka till!
V-backen :wink:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Speca gärna vad du har för bil och uppvärmningssystem luft eller vatten .

På våran gamla bil en alkov så ilolerade jag dörrarna lite men om det gjorde någon nytta vet jag inte däremot så på våran "nya" helintegrerade så har jag isolerat motorrummet så intrumentbrädans isolering blivit dubbelt så tjock .

Våran har ju pannan i bak och för att få fram värmen mot hytten så är spjällen i fram öppna för fullt och dom i bak är stängda (sipprar ju ut lite värme ändå) spjällen i mitten är riktade frammåt .
Vi har ju infopanelen i bak och blir det för varmt i bak så känner ju sensorn av detta och stänger av pannan och då blir det ju kallare i fram .
Vi har även vintertäcke och med det på så ökade temperaturen på instrumentbrädan med 3-4 grader under samma ute temp kring +-0 och samma värmeeffekt på eldrift .

F

F.d. 11293

Guest

vi har satt en duchstång och på de hängt ett tjockare draperi mellan bil och husdelen, funkar väldigt bra.
:)

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Vi har gjort som dotorparn.
Sydde ett draperi med dubbla tyger med tunt täcke emellan.
Så pass långt att det släpar i golvet för extra isolering mot golvdrag.
Fungerar kanon även på sommaren då man slipper annat insynsskydd,
bara att dra för.
M.

Toppen