• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter utomlands/ Tar gärna emot tips

F

F.d. 50035

Guest
Ja nu börjar det närma sig, den sista Okt har vi planerat vara på väg mot Gibraltar.
Eftersom detta är vår första långsemester så har vi många funderingar.

Vad är viktigt att göra innan avresa?

Hur kallt kan det bli i södra Spanien i vinter, höstjacka eller vinterjacka? Vantar, mössa?

Kan man komma inrullande på campingar där nere eller måst allt förhandsbokas?

Finns det fria surfsoner som man kan logga in på med dator eller hur gör ni andra? Jag har 3 och det ska visst å att öppna för utlandet. Eller köper ni ett extra kort för det landet?

Vi är tacksamma för alla tips från er erfarna "övervintrare"

Kanske det finns någon gammal tråd här med en massa bra tips, gärna länken till den i så fall

Tackar på förhand

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vinter utomlands/ Tar gärna emot tips

Finns det fria surfsoner som man kan logga in på med dator eller hur gör ni andra? Jag har 3 och det ska visst å att öppna för utlandet. Eller köper ni ett extra kort för det landet? Tackar på förhand

Var försiktig med att använda svenska simkort i utlandet. Det kan kosta skjortan när man kopplar upp sig på Internet. Många använder fria wifiuppkopplingar och med wlansticka med lite längre antenn kan man nå flera hundra meter.

Vissa köper kontantkort för landet ifråga men det är inte helt billigt.

F

F.d. 50035

Guest

Var försiktig med att använda svenska simkort i utlandet. Det kan kosta skjortan när man kopplar upp sig på Internet. Många använder fria wifiuppkopplingar och med wlansticka med lite längre antenn kan man nå flera hundra meter.

Vissa köper kontantkort för landet ifråga men det är inte helt billigt.

Jag är inte insatt..... du skriver
Många använder fria wifiuppkopplingar och med wlansticka med lite längre antenn kan man nå flera hundra meter.

Vad är det, vad kan en sån utrustning kosta?

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Wifi är trådlöst internet fria uppkopplingar , detta bjuder t.ex. många MC Donalds på. Med lilla stickan måste man stå nära , med antenn och diverse utrustning som kostar mellan 500 kr och uppåt kan man stå längre ifrån.

Tidigare när internetmedvetenheten var låg fanns många öppna nät , nu när medvetenheten är större så krypteras de flesta näten.

Ta med öppen "dongel" och köp kontantkort för internet i respektive land , bäst och billigast!

F

F.d. 14497

Guest

hej
nu börjar det närma sig medsvar på frågor som jag/vi första gång åkare gärna vill ha svar på , men vilken leverantör här hemma erbjuder " öppen dongel" ??

lowelowe

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vem som i Sverige som för tillfället säljer öppna modem varierar från tid till annan. Men det finns firmor som likt mobiltelefonerna kan öppna operatörslåsta modem.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag är inte insatt..... du skriver
Många använder fria wifiuppkopplingar och med wlansticka med lite längre antenn kan man nå flera hundra meter. Vad är det, vad kan en sån utrustning kosta?

Dessa attiraljer från Kjell & CO använder jag och hittills har jag sällan varit utan gratis uppkoppling på mina resor i Norge och övriga Europa. Dessutom blir det betydligt billigare i längden eftersom de funkar över landsgränser och utan tidsgräns. Även om man inte alltid hittar gratis wifispots på ställ- och campingplatser finns de ofta på hamburgerrestauranger, vid turistkontor, i centrum på större orter m.m. Det fina i sammanhanget är att man kan sitta i husbilen flera hundra meter från källan och koppla upp sig.

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Hur kallt kan det bli i södra Spanien i vinter, höstjacka eller vinterjacka? Vantar, mössa? ta med det som ni avänder nu så har ni er så att ni klarar er temperaturen ligger runt 12º kan någon gång gå ner till Ca 7º i mitten av Oktober regnkläder.Kanske en Höstjacka inte är så dumt. Mössa och vantar vad är det?

Kan man komma inrullande på campingar där nere eller måst allt förhandsbokas? Det finns alltid plats på vintern både i Fuengirola och i Marbella

Ni är Välkommna

F

F.d. 50035

Guest

Låter som perfekt temperatur där nere :spinny:

Inte så många turister heller utan det går att droppa in på campingar, toppen.

En fråga till --- Ställplatser kan /får man sova i bilen om man hittar en fin parkering (ej campingplats)

F

F.d. 53078

Guest

Visst får du sova i din bil. Detta har diskuteras mycket
Titta på andra trådar under markisen

F

F.d. 25023

Guest

Hej Lowelowe!

Lås upp dtt mobilt internet-dongel i Spanien, billigt och bra. (om man nu inte vill eller vågar göra det själv efter Knuts ansvisning - det vågade inte jag...). Nästan alla sk. telefonkioskerna gör sånt idag. Använder just nu en i Spanien upplåst modem med O2's kontantinternet i Tyskland på hemväg från CaravanSalon-mässan i Dusseldorf.

Och snart bär det iväg mot Syd-Spanien och Portugal igen, den 16/10!

hälsning
jyrki

Christina & Åke

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
4383
Medlemskap
2025

Hej hittade ni något intressant på mässan? var köpte ni ert tyska kontantkort och vad kostar det att använda, var det dagar eller gb som var på kortet?

hälsningar Åke

F

F.d. 14497

Guest

tackar för detta, man vill ju gärna ha kontakt med dom där hemma, vi kanske ses kör ner vecka 38, först till Peniscola, för att sedan stanna i Santa Paula en längre tid.
häls..................//lowelowe

F

F.d. 25023

Guest

Hej igen!

Hittade mycket på mässan, för mycket... Svårt att välja och ännu svårare att bestämma sig, när bilen man skulle vilja ha finns inte! Men det bidde en tvättmaskin, likadan som tyskarna hade på ställplatsen i Sicilien. Vikt 5kg, 150W.
Så nu är man ännu mer oberoende av campingarna.

Kontantkortet köpte vi hos O2 i Tyskland, o2 online - Mobilfunk, Handys, Mobiles Internet, DSL, Festnetz, Musik & Fun. Deras kontantmodell är per dag eller månad. Oberoende om mängden Mb. Priset är olika, nu 3,95 per dag. De har ofta olika specialerbjudanden.

Hoppas vi syns i Spanien/Portugal i vinter!

hälsning
anita&jyrki

Toppen