• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinter i Italien

F

F.d. 53498

Guest
Är det någon som har erfarenheter av att överleva vintern i södra Italien/Sicilien i stället för Spanien. Tacksam för tips på campingplatser, levnadskostnader, körvägar och allt annat som kan vara värt att veta.
Vi har ännu inte bestämmt oss för om det skall bli Spanien eller Italien i vinter.

F

F.d. 52994

Guest
Sv: Vinter i Italien

Vi är också i funderingar om Italien kontra Spanien, vi har inte heller bestämt oss, försöker att hitta olika alternativ. Det blir intressant och se om ni får några tips, vi tar gärna del av dom om det går bra.
MVH Curtan & Gunvor

F

F.d. 24284

Guest

Varför inte följa med oss till Grekland. Vi är 2 bilar som lämnar Trelleborg till Sassnitz den 11 oktober för vidare färd till Peloponesos i Grekland för övervintring!
Tänker ta färjan från Venedig till Patras.

Svend och Ankie.

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Var i Peloponese Nyligen o seglade i Ioniska havet.
Många husbilar kommer via Brindisi(Italien) till Killini(Ny färjehamn)
Härifrån går alla lokala färjor sedan ut till öarna.
Kanske ett alternativ att fundera på.

F

F.d. 24284

Guest

Tack, men vill gärna slippa alla långtradare på vägen ner genom östra Italien. Prismässigt så löner det sig nog att ta Venedig-Patras. Slipper dieselkostnaden i Italien och kommer fram utvilat till Grekland. Västra kustvägen ner genom Peloponesos är full av fina stränder och stopp.

F

F.d. 53498

Guest

Det är oerhört lockande att säga ja Svend, vi kan dock inte komma iväg innan ca den 14-15 från Sverige. Har du någon ekonomisk plan att delge en nyfiken.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest

Ekonomin beror ju mycket på hur stor bil man har. I mitt fall så klarar jag 6 meter vilket då innebär ca 3000:- kr för färjorna ( Trellb-Sassnitz och Venedig- Patras )var väg om jag inte kan köpa öppen returbiljet på den grekiska färjan vilket skulle bli en besparing på ca 800:-
Sen beror det ju också på hur stort behov man har av att ligga på camping. Själv kommer jag nog att begränsa det till ca 1,5 mån under den kallaste tiden, för att få tillgång till elstolpe. Beroende på camping så handlar det om ca 2,5-3 tusen kronor för en månad. Diselkostnaden är ju mest genom tyskland-österike och italien. Väl på Peleponesos blir det bara småhopp mellan ställplatserna. 2-5 mil. varje gång. Vissa ställen stannar man längre och andra kortare tid. Beräknar att det får ta från ca 20 okt till mitten av december innan jag hunnit från Patras till södre Peleponesos. Sen beror ju det också på hur ofta man tänkt " gå ut " om levnadskostnaderna skall bli stora eller små.
Prisbilden i Grekland är ju något lägre än Italien-Spanien-Portugal. Peleponesos har ju inte fått ö-priser ännu. Charterturisterna har inte hunnit påverka prisbilden där ännu.

Skall göra några stopp i tyskland för lite shopping och ett ställe, som nån här tipsade om där det skulle finnas husbilstilbehörsfirmor ( 4 st ) och där man kanske kunde tillbringa några dagar.
Om ni tänkar haka på så kan vi stämma träff antingen i Venedig eller Patras.
Beräknar ta färjan i Venedig runt 17-20 okt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest

Tack Svend för erbjudandet men familjerådet har bestämt sig för Spanien i år igen. Vi kommer att åka ner till La manga.

Toppen