• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vinka till mötande.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Upplevde i dag att minst en H-bil vinkade på E6!
Det upplevdes som att minst dubbelt så många som i somras Hejade!
Varför denna nonchalans på sommaren, eller stressen överväger allt???
Mvh.

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vinka till mötande.

Har noterat detsamma, att under sommaren är det färre som vinkar tillbaka.

Tror det beror på att många har hyrt husbilen eller lånat av föräldrarna, personerna i framstolarna verkar vara unga och ofta sitter det barn i bodelen. Dessa känner kanske inte samma gemenskap med oss 60+. :)

F

F.d. 9344

Guest

Min erfarenhet av vinkande är följande. När vi körde en äldre hälsade vissa.
NU hälsar de med hb under miljonen. Men på sommaren är så många ute så det är nästan omöjligt att vinka åt alla hb man möter.
Förr hälsade all yrkeschaffisar som körde för samma speditör på varandra. Det verkar ha upphört numera.
Visst är det trevligt att vinka till varandra men tyvärr vi är många nu så det kan kanske inte är lika roligt längre, men det är min åsikt.

Senast redigerad av en moderator:

bo.larserik.nilsson

HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
7273
Medlemskap
2025

Varför ska jag vinka/hälsa på en mötande husbil ...... ?
Att vi råkar ha samma transportredskap för att förflytta oss innebär väl inte att jag har något annat gemensamt med en mötande husbil ?
Om jag har en Volvo ska jag då hälsa på alla andra som kör Volvo ..... ? - fy vad tröttsamt :spinny:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Att vi råkar ha samma transportredskap för att förflytta oss innebär väl inte att jag har något annat gemensamt med en mötande husbil ?
Om jag har en Volvo ska jag då hälsa på alla andra som kör Volvo ..... ? - fy vad tröttsamt :spinny:
Jo men när du kommer till en Natur "ställplats" då är du intresserad om vad dom andra tycker om platsen verkar trygg, eller du bryr dej inte ens där!!??
mvh.

F

F.d. 53012

Guest

Har noterat detsamma, att under sommaren är det färre som vinkar tillbaka.

Tror det beror på att många har hyrt husbilen eller lånat av föräldrarna, personerna i framstolarna verkar vara unga och ofta sitter det barn i bodelen. Dessa känner kanske inte samma gemenskap med oss 60+. :)
Kanske från serien "Bortskämda barn"

C

cheetah1

Guest

Jag vinkar alltid när jag kommer ihåg det. Ibland sitter man dock i andra tankar, eller har fullt upp med att växla eller nåt annat intressant.

Jag är för övrigt 23, om det spelar nån roll för statistiken.. :)

F

F.d. 9344

Guest

Ja man kan fundera, när jag var lite grabb i början på -60 talet körde min far en Audi då vinka alla Audibilar på varandra:) Hur skulle det se ut numera.
Nej jag tror att det räcker med att man som sed är att hälsa på sina grannar när vi möts på en ställplats eller camping, vanlig hyffsad ton.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo vinkade åt ett par i rundellen vid E6 Ängelholm i dag & vilket gensvar
"båta 2 " viftade som aldrig för tillbaks vilken lycka!!!
Där syntes harmonin dessa personer var avslappnade & uppfattade trafiken!!!
Mvh.

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Det är väl självklart att vi skall vinka till varandra. Det har ju under årens lopp blivit en tradition, precis som när alla motorcyklister hälsar på varandra. Detta förekommer i de allra flesta länder i Europa. Skulle vi vara förmera här i Sverige. Det är inte särskilt jobbigt att lyfta en hand och vinka. Det har inget med att göra med att man kör samma Volvo eller Audi. Personligen förstår jag inte varför vissa inte besvarar en hälsning. Det är ungefär detsamma som att inte hälsa när någon sträcker fram sin hand. Ohyfsatt eller dålig uppfostran, vad vet jag?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Håller med även om inte man bör göra det på detta forum för att vara politiskt korrekt. Jämför när jag kör mc. Har offroad-hojar och hur mycket gemensamt har jag med de som åker kromslädar? Nä just det inte mer att vi åker på två hjul.
När vägarna sommartid är fulla med husbilar så blir det att sitta och vinka hela tiden vilket bara känns fjantigt. Däremot när man stannar så kontaktar jag gärna grannarna och snackar.

F

F.d. 55587

Guest

Hej go vänner!

Nybliven husbilsägare och ny i klubben och mitt första inlägg, phu det blev mycket nu...!

Kan inte låta bli att ge min syn på saken ang. vinkande till mötande husbilar; jag och hustrun ser det så här:
att de du möter är "soulmates" dvs människor med samma inriktning och intresse som du själv dvs husbil, resande, naturupplevelser samt mängder med andra intryck!

Världen är ju inte så rolig jämt, så absolut kostar vi på oss en liten vink till likasinnade medmänniskor om vi bara har möjlighet, det kostar ju inte en förmögenhet precis att vara lite medmänsklig!

Var samma policy när jag körde :mcride:, bara trevligt!

Kom ihåg; främlingar är vänner du bara inte känner än :), den bekantskapen tar man sedan på ställplatsen/campingen över en öl:msn_drink: med lite tilltugg

Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Jag kör hojmodellen (fast inte som JonasS), hälsar på alla :)
Förr var det ju så att "riktigt hårda, coola snubbar på HD" (som förmodligen hade ormar i sandlådan som små) inte hejade, men nu tycker jag att de flesta hejar. Nyblivna hojåkare är lite osäkra men fattar snart galoppen.

Heja är gratis :bye:

Peter :mcride:

F

F.d. 17941

Guest

från början var vi få, då var det ok, men nu med alla tusentals husbilar blir det jobbigt, reser man till Nordkap i juli är det bara att hålla handen uppe hela tiden, vist är det kul med lika sinnade, men hälsandet har en gräns. Kör jag på en enslig väg och möter en Hb så vist hälsar jag. Hur gör ni som hälsar när ni kör på fyrfilig väg, sitter ni och "spanar in " om den mötande HB hälsar eller inte. Hela hälsnings proceduren härrör från en förgången tid , den tiden då bilmärke eller fordonstyp var något annorlunda. Nu tillhör HB en naturlig del av fordonstrafiken på våra vägar, utvecklingen går framåt, tiderna förändras.
Totte04

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

För drygt trettio år sedan när jag byggde min första husbil och då det vanligen gick flera dagars resande mellan de tillfällen då man mötte andra husbilar och då dessa nästan alltid var hembyggen (utom i Tyskland, där en del, vanligen mindre, fabriksbyggen förekom) så kändes det självklart att vinka. Och så var det under något decennium framåt.

Numera svarar jag självklart på hälsningar, men vinkar själv enbart när jag möter andra som drar på fiskebåt (och då oberoende av dragbil). Tyvärr får jag sällan svar på dessa mina hälsningar eftersom min båt är dold bakom bilen till dess vi redan mötts.
Dessutom brukar jag alltid vinka på landsmän när jag kommit en bit bort från Skandinavien och även då oberoende av vilket fordon dessa åker i.

Långt ute i vildmarken, särskilt vintertid, blir jag glatt överraskad när jag vid sällsynta tillfällen träffar på någon annan husbil och hälsar med entusiasm oberioende av den mötandes nationalitet.

aake

D

Deleted member 11118

Guest

Allt som är gratis brukar folk gilla. Jag hälsar alltid tycker det är trevligt.

Toppen