• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vingårdar Italien:

F

F.d. 55532

Guest
Sv: Vingårdar Italien:

Några förslag vid Gardasjön
Cà dei Frati Vai Frati, 22 – 25019 Lugana di Sirmione
Väldigt gott vin lite dyrt men prisvärt. trevlig personal

Cantina Zeni Via Costabella, 9, Bardolino Verona, Italien
Trevligt museum Stort sortiment.

Ingen av dessa är lämplig för övernattning men lätt att parkera.

F

F.d. 9667

Guest

Vingården och Resturangen LE TRE STELLE ca 3 km söder om Certaldo mot San Gimignano Toscana.Där spelades även in ett avsnitt av tv-serien Solens Mat.Här kan man äta,stå med husbilen över natt samt köpa vin,olivolja mm.
Lasse

F

F.d. 52943

Guest

Jag älskar Amarone (skall dock vara minst 3 år gammalt), rena läkemedlet för själen : )

Vem faen älskar inte Amarone?

Men det finns en annan faktor - priset.... Efter inträdet i pensionsåldern (vid 61 års ålder - kostar ca 6% i förlorad pension per år man slutar jobba före 65, jämfört med att fortsätta i grottekvrnen till 65 års ålder...) har jag insett att Amarone numera är en lyx för överklassen. Tröstar mig med Ripasso som är ett enkelt Valpociellavin som jästs en gång till på presskakan efter tillverkningen av Amarone.

Det finns Ripassoviner i 100krs klassen som smakar i stort sett lika bra som en billig Amarone. Sen har jag också druckit Amaroneviner som absolut inte går att efterlikna, men då pratar vi runt 500kr per flarra. Sådant kan vi tyvärr inte unna oss numera.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

För tre år sedan åkte vi runt en vecka i södra Italien, längst ner i klacken. Det blev en fantastisk vinresa. Klent med romantiska vingårdar mellan Galipolli och Lecce men desto fler små vin industrier.

Väldigt trevliga, alla försedda med pistolmunstycken där befolkningen tankade, enkelt o billigt. Bäst tyckte vi om druvblandningen Negramaro, vi köpte med oss många litrar... Hemma hittade vi en butelj på Bolaget, Selvarossa (nr 32228). Klart prisvärd.

Svänger ni ner runt klacken så finns många bra ställen att stå på, underbara viner och Goa upplevelser, hälsar Björn &. Lena.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vem faen älskar inte Amarone? Men det finns en annan faktor - priset...
Hej Roland, håller med dig till 100% därför nöjer jag mig med en Amarone á 230 riksdaler någon lördag i månaden. Har testat lite olika prislägen (nu när jag fortfarande är i arbetslivet) och har fastnat för "A". Ripasso låter intressant, har inget minne av att jag har testat druvan, ska göra det på lördag ; ) Nu är jag kanske lite "utanför" tråden, ber om ursäkt i så fall.

F

F.d. 28264

Guest

Kan varmt rekommendera, Selle e Mosca, högkvalitetsviner i alla prisklasser Sella e Mosca, läget är strax utanför Alghero på Sardinien.

OM ni gillar Amarone testa gärna Amarone Classico ett snäpp upp smakmässigt (i rätt sammanhang) jämfört med den vanliga Amaronen.

Angående Ripasso så gör Zenato ett riktigt gott sådant vin, enligt mig. Sen så görs det också "enklare" viner i valpolicella på samma druva som är basen i Amarone vinerna (Corvina), kortare lagring och till ett billigare pris, dock mycket smakrika.

Kan även passa på att rekommendera Recioto della valpolicella classico, Recioto var det ursprungliga vinet som producerades i Valpolicella området innan Amarone, det är dock ett vin som lämpar sig bäst som dessertvin, då det är betydligt sötare. Besök vinhuset Masi (Masi Agricola) de har det mesta, och på vägen dit så hittar ni säkert ett antal andra vingårdar som kan erbjuda mycket gott.

Och till Er som rör er i Toscana så kan jag tipsa om Morellino di Scansano ett spännande val till bra pris, bra Chianti och Brunello di Montalcino viner finns det också, men det kommer möjligtvis en rapport efter min resa till Toscana i slutet på April/början på Maj...
Ciao
/Roma

Senast redigerad av en moderator:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Tack Roma för goda tips.

På våra vinresor brukar vi mest besöka vingårdar "på känn". Ofta har vi funnit att vingårdarna med minsta skyltarna har de "största" vinerna. Gäller både i Frankrike, Italien och Tyskland.
Andras tips i bl.a. reseberättelser har också varit till hjälp. Kom bara ihåg att det som upplevs som gott eller prisvärt av en husbilist kan avvika från dina egna val ganska ordentligt!
Givetvis ska ni ta en tur kring Valpolicella och besöka Vingården Serègo Alighieri där Dante Alighieris son Pietro var aktiv vinodlare under 1300-talet! Adress: Via Stazione Vecchia, 472, 37015 Sant'ambrogio di Valpolicella Verona, Italien
I samma område finns också Brunelli, adress: via Cariano 10, San Pietro in Cariano, vars viner vi högt uppskattar! Värt en omväg utan tvekan.
I Chiantiområdet finns givetvis många goda producenter men akta er för de gårdar som har de flashigaste skyltarna!
Umbrien är ett område som är mest känt för sin fina matkultur men på en bondemarknad där fann vi de mest utsökta viner. Små odlare med mycket hög kvalitet. På samma sätt kan man också med lite tur finna riktigt bra viner i den lokala matbutiken/vinbutiken.
Trevlig resa i vinets och matens land Italien!

F

F.d. 28264

Guest

Ahh... Umbria är vackert och deras stolthet "Sagrantino di Montefalco" ett mycket gott vin i rätt "sällskap". Italien är fantastiskt när det gäller mat och vin. Varje område eller ibland varje by har sina specialiteter. Umbria är väl värt ett besök med husbilen underbara vyer och god mat. Själv har jag bott 3 vårar i rad i Piediluco (nära Terni), i samband med cykelresa, vilket gett mig möjlighet att söka genom området och närliggande byar lite närmare. Kommer man nära gränsen till Lazio skall man givetvis ta en tur över till området Sabina där finns olja av toppkvalitet. (ursäkta övertrampet med oljan)
/Roma

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Vi var 2010 på vingårdar i Alba - har tyvärr glömt namnen men där finns många att välja på - en rekommendation av en vinkännare i Halmstad. Vi bodde på en mycket trevlig camping där. :)

F

F.d. 55532

Guest

Tack Roma för goda tips.

På våra vinresor brukar vi mest besöka vingårdar "på känn". Ofta har vi funnit att vingårdarna med minsta skyltarna har de "största" vinerna. Gäller både i Frankrike, Italien och Tyskland.
Andras tips i bl.a. reseberättelser har också varit till hjälp. Kom bara ihåg att det som upplevs som gott eller prisvärt av en husbilist kan avvika från dina egna val ganska ordentligt!
Givetvis ska ni ta en tur kring Valpolicella och besöka Vingården Serègo Alighieri där Dante Alighieris son Pietro var aktiv vinodlare under 1300-talet! Adress: Via Stazione Vecchia, 472, 37015 Sant'ambrogio di Valpolicella Verona, Italien
I samma område finns också Brunelli, adress: via Cariano 10, San Pietro in Cariano, vars viner vi högt uppskattar! Värt en omväg utan tvekan.
I Chiantiområdet finns givetvis många goda producenter men akta er för de gårdar som har de flashigaste skyltarna!
Umbrien är ett område som är mest känt för sin fina matkultur men på en bondemarknad där fann vi de mest utsökta viner. Små odlare med mycket hög kvalitet. På samma sätt kan man också med lite tur finna riktigt bra viner i den lokala matbutiken/vinbutiken.
Trevlig resa i vinets och matens land Italien!

Var hos Alighieri i höstas. Underbar miljö, lite bökigt med parkering om du har stor bil. Med stor plånbok kan du hitta unika viner (vällagrade Amarone). Lite av ett snobbställe enligt min mening tog betalt för provning villket jag inte gillar.

F

F.d. 9667

Guest

Tenuta MonteRosola i Volterra (vinet går att beställ på Systemet.)
www.monterosola.com
Ägs av en släkting (kusin).
/Vidhem

Hej Vidhem!
Har tittat på deras hemsida för att hitta en vägbeskrivning till vingården men hittar tyvärr ingen.Har Du möjligtvis en som Du kan beskriva här?Kan tänka mig att åka dit på någon av vår resor till Toscana.
Lasse

Toppen