GöranH
FD HBK Medlem
Tänkte vi kunde lägga in tips på vingårdar i Italien här,om intresse finnes.
Mvh:Göran
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag älskar Amarone (skall dock vara minst 3 år gammalt), rena läkemedlet för själen : )
Hej Roland, håller med dig till 100% därför nöjer jag mig med en Amarone á 230 riksdaler någon lördag i månaden. Har testat lite olika prislägen (nu när jag fortfarande är i arbetslivet) och har fastnat för "A". Ripasso låter intressant, har inget minne av att jag har testat druvan, ska göra det på lördag ; ) Nu är jag kanske lite "utanför" tråden, ber om ursäkt i så fall.Vem faen älskar inte Amarone? Men det finns en annan faktor - priset...
Tack Roma för goda tips.
På våra vinresor brukar vi mest besöka vingårdar "på känn". Ofta har vi funnit att vingårdarna med minsta skyltarna har de "största" vinerna. Gäller både i Frankrike, Italien och Tyskland.
Andras tips i bl.a. reseberättelser har också varit till hjälp. Kom bara ihåg att det som upplevs som gott eller prisvärt av en husbilist kan avvika från dina egna val ganska ordentligt!
Givetvis ska ni ta en tur kring Valpolicella och besöka Vingården Serègo Alighieri där Dante Alighieris son Pietro var aktiv vinodlare under 1300-talet! Adress: Via Stazione Vecchia, 472, 37015 Sant'ambrogio di Valpolicella Verona, Italien
I samma område finns också Brunelli, adress: via Cariano 10, San Pietro in Cariano, vars viner vi högt uppskattar! Värt en omväg utan tvekan.
I Chiantiområdet finns givetvis många goda producenter men akta er för de gårdar som har de flashigaste skyltarna!
Umbrien är ett område som är mest känt för sin fina matkultur men på en bondemarknad där fann vi de mest utsökta viner. Små odlare med mycket hög kvalitet. På samma sätt kan man också med lite tur finna riktigt bra viner i den lokala matbutiken/vinbutiken.
Trevlig resa i vinets och matens land Italien!
Tänkte vi kunde lägga in tips på vingårdar i Italien här,om intresse finnes.
Tenuta MonteRosola i Volterra (vinet går att beställ på Systemet.)
www.monterosola.com
Ägs av en släkting (kusin).
/Vidhem