• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindskydd ser ut som solfjäder

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Passerade förbi en husbil som hade monterat ett vindskydd monterat med sugkoppar
mot husbilsväggen och uppfält som en solfjäder inga linor att snava på
bara att fälla ihop i ett stycke

Det såg mycket praktiskt ut

Någon som vet var kan man hitta sådana

Julle i Brinka

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Vindskydd ser ut som solfjäder

Inte riktigt rätt
mot bilen fästes den som visas på din bild Tommy(kan brukas utan markis)
andra ändan sitter en skena som fälls ned och fästes i marken
den har också hjälp av lattor som i ett segel
ser ut som en halv solfjäder

Frågade en som har sådan
Han sa att KAMA har sådan men jag kan ej hitta den

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Jag har också sett något liknande, tror att Isabella har sådana.

fredrik123

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026

Och Vidhem fortsätter gödsla forumet med intelligenta och givande svar:(:(:(

Jag tycker att den var ganska kul :wink:

Men nu tillbaka till allvaret... Har försökt hitta en liknande produkt (för jag tyckte det lät intressant. Men den jag kan hitta är Thules vindskydd som redan har omnämnts.

// Fredrik

G

GunDogs

Guest

Här är en länk till en återförsäljare:

Resevindskydd som enkelt monteras

Tyvärr inte så säljande då det bara finns en bild på fästet och inte på produkten.
Sen är väl priset lite i överkant också, tycker jag.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vindskyddet fanns i Kama Fritids sortiment 2010, och hade då artikelnummer F04-17.

Finns dock inte längre i katalogen.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Här då?

Dyrt som s*tan

2182.jpg

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Dyrt (?) är väl bara förnamnet! Tycker för min del att ockerpris är en mer passande benämning för en så trots allt enkel funktion/pryl!

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1]
Som exempel kan nämnas lån med oskäligt hög ränta. Under senare år har vissa SMS-lån uppmärksammats i dessa sammanhang.[2] Även i äldre tider förekom lån till oskäligt höga räntor och de som lånade ut pengar på detta sätt kallades procentare.
För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.[3]
Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[4]

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1]
Som exempel kan nämnas lån med oskäligt hög ränta. Under senare år har vissa SMS-lån uppmärksammats i dessa sammanhang.[2] Även i äldre tider förekom lån till oskäligt höga räntor och de som lånade ut pengar på detta sätt kallades procentare.
För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.[3]
Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[4]

Ovanstående borde gälla de flesta finansbolag och kortföretag jag sett. :D

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Tipps. Harald Nyborg har i sitt annonsblad v. 27_28 ett liknande
vindskydd solfjädersmodell för 299 kr. Best. nr.9040.
Om det går att använda till husbil får undersökas och att det
inte väger för mycket.
Det är 1,40 högt och 1,40 djupt.
Krister.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vikten är 2,3 kg.
Och med hjälp av tältpinnar, någon typ av sugkopp och lite klurighet, så tror jag det skulle gå att använda.
Krister.

Toppen