• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindsäkra markisen?

F

F.d. 29603

Guest
Hej. Jag har kikat lite på Biltemas vindsäkringskitt: Spännband med markpinnar - Biltema
men jag förstår inte hur det är tänkt att man ska montera den då det är 2 olika längder på remmarna? Någon som kan förklara hur det är tänkt?

Mvh. Mathias

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025
Sv: Vindsäkra markisen?

Hej!

Använd det längre bandet. Lägg de över armarna som håller ut markisen. Alltså fäst i marken uppöver första armen och över nästa å fäst i marken, med en fjäder som dämpare.

:yes::wub:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det måste väl vara meningen att man skall sätta en fjäder i var ända? :)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Båda banden användes. De kopplas ihop med de båda ringarna i det korta banden och kan då låsas med ringarna i rätt längd. De enkla ringarna fästes i var sin markpinne. Se övrigt Kenths bild övre illustrationen hur du lägger bandet.

J

Jarn

Guest

Till min Omnistor markis köpte jag original spännbandssats.
Kostade några tior mer, men är bara att klicka i markisen och sedan pinnen i marken.
Helnöjd.

F

F.d. 29841

Guest

Hej F16
Du får välja fritt ,men ta ingen lite "sak".
Bättre med skruv för hunden PISSAR på pinnen.
/Vidhem

F

F.d. 55328

Guest

Vovvens pinne är för liten(sådan husse sådan hund):)
Vanligen använder jag mig av vanliga tältpinnar och sunt förnuft det har funkat hela sommaren i Kungshamn.
Snöre, pinne och en god whiskey är min plan för att stormsäkra markisen.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Det viktigaste är att stormsäkra armarna, men det lugnar ställningen ytterligare om man dessutom lägger en stormsäkring över väven ungefär mitt på markisen. Se till att få höga fästpunkter, ex i träd e dyl, eller spikade fästpunkter långt ut i sidorna, för att ej sträcka väven för hårt. Spänn ej så hårt men det hindrar väven att lyfta och skaka ställningen. Det blir helt enkelt tystare och sliter mindre på grejorna.

Ett annat alternativ är att rulla in markisen när det blåser för jäkligt! :)

:-/<rister

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej
Alternativet?