• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vindrutetorkare förkorta på h-sida

jerkerfot

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
2127
Medlemskap
2024
Jag har en Carthago I 51 på Iveco chassie där höger vindrutetorkare är så kort att den som sitter på passagerarplatsen har svårt att se t.ex. vägmärken på vägens högra sida p.g.a. vid regn.
Detta problem finns tydligen på flera andra husbilsfabrikat har vi fått höra.

Vad gör man åt problemet??????????????+
Sätter dit ett längre torkarblad????OBS på över/utsidan???
Var och hur köper man ett sådant torkarblad??????? OBS bladet år ett sådant med spolarmunstycke på bladet.
Jag har hört husbilsägare som säger att torkarmotorerna är så svaga att de inte klarar större torkatblad.

Är det någon som har löst problemet????

Tacksam för debatt/svar/hjälp.

Tänk på den gamla goda tiden när man kunde gå till en biltillbehörsfirma och få hjälp med problem utan att man måste uppge fabrikat och då få till svar att inget annat passar,
nuförtiden i datasamhället finns litet yrkeskunnighet/hjälpsamhet
Hasse O Majsan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Ta med det tørkerbladet som er der til Biltema og sammenlign lengder, de har også en type som glir lettere en normalt på ruten, slik at belastningen på motoren blir mindre. På den forrige bilen brukte jeg blad som var ca 5 cm lengre enn orginalt. Spylerdysen sitter ytterst på armen, ikke på selve bladet på de fleste bilene.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Gekås säljer Bosch torkarblad för rätt peng
 

jerkerfot

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
2127
Medlemskap
2024
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

På de tre svaren på min fråga om torkarblad är ingen bra svar på min fråga.

Spolarmunstycket SITTER PÅ TORKARBLADET. ska gummit hänga ut 100 mm utanför bladet????????

Gekås Ullared???Jag bor i Nynäshamn = ca 40x2 mil x 1,2lx cax ca 14 kronor= ca 1400 kronor. Bättre förslag önskas.

Biltema??? Jag saknar av egen erfarenhet förtroende för deras torkarblad.
Annars är väl det Norska förslaget det bästa.

Jag avaktar bättre förslag kanske någon som jobbar på t.ex Mekonomen eller liknande biltillbehörsfirmer.

Det torkarblad som skulle passa har måttenca: 400 mm från centrum och till yttersta kanten samt helst ca:300 mm kanske upp till 350 mm från centrum ned till nedersta/innersta kanten på bladet alltså totalt ca 700 till 740 mm.

Jag har kollat på min Mercedes Vito -04 där är måtten 340 mm resp. 305 mm vilket gör 40 mm bättre torkarmöjlighet.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

På vår forrige husbil, på fiat 2007 chassis, viste det seg at torkarbladet på førersidan var lengre enn på passasjersiden. Siden jeg som er lavest kjører, og min mann som er høy er passasjer, fant vi at det gikk veldig godt å bytte disse to.
Tror nok at min mann fortsatt ville hatt god nok sikt om han skulle kjøre.

Men nå har vi samme problem på ny husbil på renault chassis, og der er tørkerbladene like lange, så tanken er å gå til biltema.

På en enda tidligere husbil, på fiat 2005 chassis kjøpte vi et 5 cm lengre tørkarblad, av den sorten som Knugrone viser til. Det gikk kjempefint, og bilen går fortsatt med samme tørkerblad.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.599
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Hej Jerkerfot, det är svårt när man behöver torkarblad med olika mått uppåt och nedåd från centrum. Jag fixade till ett par med hjälp av den nya typen av torkarblad som är uppbyggda av ett fjäderstål istället för massor med länkar och delar. Jag tog ett par långa blad och klippte bort en bit på ena sidan, du skulle i så fall behöva utgå från blad som är 800 långa. Tyvär så måste man svetsa dit slutänden igen på den avkortade sidan, så där spricker ju projektet för de flesta om man inte kan få hjälp.
En annan sak som man kan kolla är om det skulle funka bättre med en annan längd på torkararmen och ett vanligt jämnlångt blad i lämplig längd till det. (Man måste då kolla så de går fria från varann m.m.)
Spolmunstyckena som sitter på bladet går nog att byta ut mot munstycken som man fäster på torkararmarna, det finns att få tag i på tillbehörsmarknaden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

jerkerfot

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
2127
Medlemskap
2024
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Hej JANKRO

Äntligen någon som begriper nåt, men va fan göär du upp 01.40 på natten

Det var två möjliga lösningar och svets är inget problem.

Betr. lösa spolarmunstycken till armarna, jag var på Biltema men jag såg inga har du något annat tips på var man kan hitta sådana.

MVH HASSE
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Kolla med nån som säljer delar till lastbilar sitter orginalmonterat på volvo f12 tex
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Sten-Åke O Maisy !
Var fann du lösa blad? Har kollat runt på mackarna med misslyckats.
Ha en fin sommar!
/ Frank
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Jag passar på att flika in ett litet pryltips ... :p

Jag gick för ett antal år sedan på reklamen för RainX som är ett medel som man behandlar bilrutan med och detta med ett mycket positivt resultat.

RainX-medel finns idag i flera olika fabrikat och det fungerar ungefär som vanligt bilvax, nämligen att vattnet pärlar sig och rinner av rutan.

Faktum är att det fungerar så pass bra att när man kommer upp i lite hastighet (60-70km/h) så behöver man inte ens använda vindrutetorkarna och sikten blir betydligt bättre. För mig var det en "Aha"-upplevelse och jag tror man måste prova för att inse hur bra det fungerar. Har man en sliten ruta tror jag nyttan är ännu större.

Det är ganska drygt och en flaska varar länge.

När jag senast skulle handla nytt medel hittade jag Clear Vue från Turtle och det fungerade precis lika bra.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=629094

Även Biltema har en variant men denna var jag inte lika nöjd med.

PS. Insektskladd rinner givetsvis inte av ... :wink:
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Tack SevenEleven Jag har använt det på personbilen och det funkar mycket bra.
På husbilen tänkte jag att man får fel luftström pga alkoven, men i morse la jag på Clear Vue på husbilsrutan också.
Så nu är det bara att hålla tummarna att det funkar lika bra som på personbilen.
Trevlig sommar
 

jerkerfot

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
2127
Medlemskap
2024
Sv: Vindrutetorkare förkorta på h-sida

Hej HBK 111

Betr. torkarblad osv ring K G Knutson och prata med en Stenmark tror jag han heter
och säg till om ditt önskemål så hjälper han nog dej vidare

MVH HASSE
 
Toppen