• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindrutetorkararmsfäste

F

F.d. 4003

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: Standard
Motortyp: diesel
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Adriatik
Husbilsmodell: adriatic 620
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Hej
Jag har lyckats att dra sönder gängorna till den splinsade axeltappen som man fäster vinrdutetorkaren på.
Efterlyser en lösning på problemet.
En ny mekanism med axeltapp verkar inte vara lätt att finna.

mvh

Janne

F

F.d. 14324

Guest
Om det bara är gängorna som är trasiga kan det kanske gå att svarva ner dimensionen och gänga med en storlek mindre, exempel m8 ner till m6. Om tappen är av ovanför splines kan det vara möligt att borra ett hål axiellt ner i axeln och gänga hålet med en lagom gäng, kanske m5. Båda dessa lösningar är nog att betrakta mer som provisoriska och mindre som en evighetslösning men om det skulle fungera så kan du i varje fall använda husbilen tills du hittar rätt reservdelar. mvh Jocke

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Hejsan lite hjälp kanske :När min kylare pajade på min J5 s å ringde jag en Jan Solstad i Västervik. Han har en skrot som demonterar lätta lastbilar och husbilar. Telnr till han är 0490-18289 eller fax 0490-35880. Du kan ju ringa han och kolla . Om han har beg torkar delar ....

F

F.d. 4003

Guest
Ingalill & Leif skrev:
Hejsan lite hjälp kanske :När min kylare pajade på min J5 s å ringde jag en Jan Solstad i Västervik. Han har en skrot som demonterar lätta lastbilar och husbilar. Telnr till han är 0490-18289 eller fax 0490-35880. Du kan ju ringa han och kolla . Om han har beg torkar delar ....

För framtida problem så blir detta bra att ha.
Tack för hjälpen.
Vilket forum!!!

F

F.d. 4003

Guest
simonen skrev:
Om det bara är gängorna som är trasiga kan det kanske gå att svarva ner dimensionen och gänga med en storlek mindre, exempel m8 ner till m6. Om tappen är av ovanför splines kan det vara möligt att borra ett hål axiellt ner i axeln och gänga hålet med en lagom gäng, kanske m5. Båda dessa lösningar är nog att betrakta mer som provisoriska och mindre som en evighetslösning men om det skulle fungera så kan du i varje fall använda husbilen tills du hittar rätt reservdelar. mvh Jocke
k

Tror att detta skulle kunnat fungera.
Tack för tipset.
Fått hjälp av medlem med reservdel.
Så nu blir jag också medlem.
Fantastiskt forum:)

Toppen