• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Vindrutan av sämre material idag, eller...?

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Tänkte skicka ut en fråga till samtliga vad gäller våra bilars vindruta.
Min första husbil kördes i många år utan egentligen minsta repa i vindrutan. Stenar träffade den ibland men aldrig uppstod en enda "stjärna" och inte heller slogs det bort några flisor. På den senaste bilen (2017) så har vindrutan på ett år blivit med inte mindre än 5 kompletta stjärnor och 2 bortslagna flisor. Jag relaterar till min 1 år gamla personbil som också den har blivit med inte mindre än 4 kompletta stenskotts-stjärnor.
Vad är det som händer och finns det någon som reagerar... ?
Är det kvaliteten på "glaset" som blivit sämre eller är det så att Trafikverkets outsourcing av väghållning till privata aktörer (exempelvis PEAB) har gjorts utan att man tydliggjort hur vintertidens sandnings-sand faktiskt skall vara fysiskt betingad (maximal storlek på sandkornen)...?
Är det så att försäkringsbolagen har ekonomiska intressen i bilglassindustrin...?
Har du möjligen uppfattat samma som undertecknad...?
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Materialmässigt är det ingen skillnad mot förr. Optisk kvalitet är mycket bättre nu. Sedan att det finns flera tillverkare av själva vindrutan med olika passform är en annan sak. Rutor med OB stämpel tillverkas på samma fabriker som originalrutorna. Enda skillnaden är att bilmärkets namn inte finns stämplad i glaset. Anlita auktoriserad bilglas-mästare så är det riskfritt. Hälsningar Göran Hellman.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Efter mycket googlande för en del år sedan när min caddy skulle byta ruta kom jag fram till att det fanns olika kvaliteer på rutorna vilket inte glasmästaren ville gå med på men jag insisterade och fick en originalruta och hade inga problem med den.
Förr i tiden lade man ofta oljegrus det fanns hastighetskyltar men dom brydde sig inte många om mindre roligt eftersom många hade bilar med härdat glas som blev mjölkvitt nästan vid varje vägsträcka som gjordes i ordning såg man de typiska högarna med glasbitar.
Det är just därför vindrutorna är laminerade idag. En klar förbättring.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Min förra bil var en BMW 5-serie. Under de tre år jag hade bilen fick jag vintertid laga stenskott åtminstone 3ggr. Ruta fick jag byta en gång under dessa tre år. Min nuvarande XC60 som jag kör +2000mil per år har inte haft en enda glasskada under de två år jag haft bilen. Jag vet inte ifall det skiljer åt vad gäller glaskvalitet eller ifall rutans lutning gör skillnaden.
Husbilen på bild, vår f.d. Kabe 780, körde vi 2000mil på varierande underlag under de två år vi hade fordonet. Den användes från påsk till Allhelgonadagen. Inga stenskottskador över huvud taget under denna tid. Kanske bara tur...
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Var man kör och när man kör är förstås av stor betydelse.
Sen finns det en faktor som heter tur eller otur, beroende på från vilket håll man vill se det.

Om man börjar jämföra med ”förr” så tror jag följande faktorer spelar roll:
- Trafiken har ökat med växande befolkning..
- Men framför allt har detta i kombination med billigare varor lett till ökad konsumtion. Globaliseringen har dessutom lett till att allt mindre produceras lokalt inkl. Mat. Allt detta har lett till en kraftig ökning av den tunga trafiken.
- Mer tung trafik leder till större vägslitage och fordonsskatterna går inte till underhåll av vägarna i den utsträckning dom borde. Sen sparas det även på snöröjning och städning av vägarna, vilket leder till att mer skit ligger på vägbanorna nu jämfört med ”förr”. Utan att beskylla åkare i sammanhanget så har merparten av stenskott jag fått under senare år varit från lastbilar, antagligen för att dom är mer kraftfulla att kasta upp lösa sten och annat från vägbanan, sen kan dom ju inte hjälpa detta.
- På dagens fordon är rutan en integrerad limmad del av karossen som innebär att den tar upp krafter som uppstår i karossen och skall så göra. Men det innebär också att ett stenskott ofta leder till ett haveri med byte av rutan medan maan förr kunde åka med det stenskott i åratal utan att det hände något. Visst finns lagning att göra, men många gånger hinner man inte till glasverkstan innan det är för sent.
- Tunnare glas har det blivit i rutorna på senare år för att spara vikt och därmed svängmasseklass som ger bättre CO2 värde i testerna som ligger till grund för detta värde. Den praktiska skillnad i förbrukning är dock försumbar. Sen finns viss tillverkare av husbilar som beställer med tjockare glas av isoleringsskäl.

Personligen tror jag inte att sämre glaskvalitet jämfört med förr är någon stor faktor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Precis som med många andra saker finns det ju märkesglas man kan se märkningen i något hörn en bra märkes bil som har ett känt märkesglas bör man enligt min åsikt ersätta med ett likadant det är ju det glasförsäkringen är till för. Numera är ju alla rutor limmade förr kunde man åka till skroten och handla en ruta den satt ju i en gummilist med fötterna uppe mot rutan och en skruvmejsel kunde man faktiskt ta ut rutan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är lastbilsdäckens grova mönster som plockar upp stora stenar som gör stora skador både på plåt och rutor, har själv med en nybytt ruta fått en riktigt stor sten från en lastbil som körde ut från ett bygge det fanns ingen annan trafik i närheten.
Sen har jag på flera bilar efter en tid när det har börjat bli kallt ute så man fick ha på defrostern hört kraftiga knäppningar från rutan och misstänker att limmet släppt delvis det har kommit efter rutbyte och inte funnits innan. Det hörs inte i husbilen den har gummilist. Kanske ska byta firma men det blir jobbigt är ju en massa väntetid.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Stora stenar kan bero på att dom sitter mellan däcken på tvillingmonterade hjul. Att limmet släpper eller att rutan spricker för att den sitter fast är högst otroligt. På moderna bilar monteras vindrutorna utanpå karossen med typ butyllim & är därför flytande. Tanken med detta är att dom skall fara framåt ut över motorhuven vid en krock.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Tyvärr Bennsan så är det fel att rutorna är butyllimmade i moderna bilar. Vindrutan är limmad med ett polyuretanlim, och måste sitta kvar i karossen vid en krock. Rutan är en förstyvande/bärande del, och passagerarens krockkudde tar stöd mot vindrutan vid en smäll. Efter rutbytet måste limmet härda innan kunden får ta bilen och köra iväg. Hälsningar Göran Hellman
 
Toppen