• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindkänslig bil

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

Idag var det inte bara att hålla hårt i ratten Peter. Här gällde nog mera att styra upp mot vinden som på en båt. När man sedan kom i lä blev det klart otäckt och en ormliknande framfart. Hade jag inte minskat farten ordentligt hade jag blåst i diket. Visst det blåser sällan som det gjorde idag då ju även träd åkte i backen men det var bra otäckt och helt nytt för mig. Man har ju inte lust att bli inblåst som man blev med segelbåt.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

luftfjädringen är bra, men tar knappast bort vindkänsligheten. Men med tur kanske den blir lite bättre. Jag har en helintregerad bygd på MAN chassi och den är också vindkänslig. Man lär sig köra, blir lite som med en båt, där man får parera med ratten för varje våg.

Så är våran vid blåst också,
har helintegrerad byggd på MB lb-chassi, original mjuk fjädring.
men man lär sig parera, eller just sänka farten.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Goldschmitt gör reklam för sitt koncept med tillsatsluftfjädring bak i kombination med förstärkta stabilisatorer/krängningshämmare för MB-chassie, bl.a. i en video jag sett någonstans, för att minska dessa problem.

Jag tror att detta har gjort nytta i min bil, i vilket fall så känner jag inte mycket av vinden och inget alls när jag blir omkörd av bussar på motorväg, något som kändes obehagligt i mina tidigare husbilar på MB-chassie. Tyvärr törs jag inte uttala mig med större säkerhet eftersom jag inte körde bilen mer än en dag innan jag lät installera denna utrustning.

aake

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Idag var det inte bara att hålla hårt i ratten Peter. Här gällde nog mera att styra upp mot vinden som på en båt. När man sedan kom i lä blev det klart otäckt och en ormliknande framfart. Hade jag inte minskat farten ordentligt hade jag blåst i diket. Visst det blåser sällan som det gjorde idag då ju även träd åkte i backen men det var bra otäckt och helt nytt för mig. Man har ju inte lust att bli inblåst som man blev med segelbåt.

Jag vet precis vad du menar. Har inte åkt när det varit lika illa men känt tendenserna, blåste rejält på väg hem på semestern i Danmark.
Värst var det när jag körde hem husbilen från Tyskland vid mittpelarna på Öresundsbron, då var jag rädd! Första gången i en husbil dessutom.

Peter :)

F

F.d. 55451

Guest

.......... vid mittpelarna på Öresundsbron, då var jag rädd! Första gången i en husbil dessutom.

Peter :)

Min liten husbil 5,8 x 3,05 bliver næsten som en Ferrari i sving og når jeg kører forbi pylonerne på storebæltsbroen.
Jeg kan regulere trykluften fra føresædet og dermed sætte trykket så højt at husbilen bliver næsten uden affjedring - stiv.
Så skal den tunge undervogn følge med så overdelen ikke svajer.
Der bliver også yderste trykflader på hjulene frem for fjedrene som sidder længere inde på bagakslen hvor den største vægt er.

trykluftregulering.jpg

Senast redigerad av en moderator:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Känner igen det som beskrivs från vår förra alkovbil. Då vi kör mycket så var det en av anledningarna till att vi inte ville ha alkov på vår nästa (nuvarande) husbil, trots att vi är barnfamilj. Säger inte att det inte finns alkovbilar som går bra i vinden, men generellt är alkoven ett vindfång som märks både vid blåst som på förbrukning, tyvärr.

sl_2013_exterior_305_M01_M_46SP_aerodynamic.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Der findes mange standard husbiler som er højere end alkove husbiler.
Min alkov husbil t.ex. 3,05 meter.

Jeg vil lige lave en principskitse for det at flytte overdelens trykflade fra fjedrene til det yderste på dækket - - soon commin up' :)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest

Så blev den skitse lavet

Når de grå fjedre gøres stive, flytter fjedervidden*** fra B til A.

fjeder sporvidde øges.jpg

*** den afstand hvorover bodelen affjedres horisontalt.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Så blev den skitse lavet

Når de grå fjedre gøres stive, flytter fjedervidden*** fra B til A.

Visa bilaga 90304

*** den afstand hvorover bodelen affjedres horisontalt.

Säkert rätt men hur gör man det? Jag klarar nog inte riktigt att bygga ett nytt chassi.
Det får nog bli prylar från goldschmitt till nästa sommar. De köps bäst på plats av prisskäl har jag förstått.:)

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Flytta stödpunkten utåt och binda samman kaross med chassie verkar i min tanke väldigt smart. Hur högt tryck kan man använda utan att riskera att riskera luftbälgarna?
EssoJ

F

F.d. 55451

Guest

Bestliner - du køber tryckluft fjedring med pumpe, og få installeret betjenings panelet så du kan regulera tryck mens du kør.

EssoJ -min gamla Kuno Tecknik 2000 års modell (Pirelli) max. 5,5 ato.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

I det som Golschmitt installerade på min bil ingår separata kretsar för hö och vä och dubbla manometrar, men jag har inte provat att vid stark blåst öka trycket utöver de ca 2 Bar som jag vanligen kör med. Dels höjs bilens akter om jag ökar trycket (och bilen är hög nog) och dels kan jag tänka mig att gången blir stötigare. Men visst skulle jag kunna prova vid tillfälle, även om jag tycker att det fungerar bra redan.

aake

F

F.d. 55451

Guest

Når jeg kører over et villa-by bump', så meget kort stiger først trykket og efterfølgende falder.
Trykket bør kun økes til maximum for kort tid, da bælgene kan udsættes for unødigt højt tryk.

Når jeg kører på motorvej har jeg ½ - 4 ato. med sidevind og indkøb over grænsen ;)
Når trykket er omkring 1-3 ato. er husbilen mest vandret og kommer hurtigst frem end som når bagenden er løftet 8 centimeter (5,5 ato) over minimum.
Det er små forskelle med fremdriften,
men med sidevind og sving er der store forskelle.
Man skal prøve sig frem hvad som passer bedst.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Spesiellt Sprinter, men og Iveco Daily trenger stivere krengninghemmere for å kompensere for høyden på bilen i vind. Forrige Sprinter (før samarbeidet med VW) hadde godt av avstivningen hele tiden med husbilspåbygg - merkelig nok var det ingen som monterte dette som standard.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Flytta stödpunkten utåt och binda samman kaross med chassie verkar i min tanke väldigt smart. Hur högt tryck kan man använda utan att riskera att riskera luftbälgarna?
EssoJ

Mina AirLift med kompressor Air Ride, Air Bag Suspension Kits, Air Springs | Air Lift Company - Tow and Haul with Safety and Comfort som jag köpte på Ebay USA, och satt på en Pickup med Camper gick upp till 7bar. finns med fjärrkontroll.
Beprövade grejer sen 40-talet.

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Spesiellt Sprinter, men og Iveco Daily trenger stivere krengninghemmere for å kompensere for høyden på bilen i vind. Forrige Sprinter (før samarbeidet med VW) hadde godt av avstivningen hele tiden med husbilspåbygg - merkelig nok var det ingen som monterte dette som standard.

Har läst om nya Sprinterns sidvindsassistent dock inget om hur det har fungerat i praktiken, bara MB's egen reklam. Tanken låter bra, men det återstår att se hur det fungerar i praktiken. Verkar också som att fjädringar har blivit "förstärkta" (vad det nu betyder) enligt säljaren... Någon som vet mer?

vindsensor.jpg

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Min bil har jag byggt på Iveco Daily och jag tycker den uppför sig hyggligt i vindbyarna. Har nyligen kört över båda broarna och på väg söderut hade vi kraftig sidvind. Då måste man vara lite beredd vid pylonerna eftersom man hela tiden kör med lite styrning mot vinden. Mitt för pylonerna få man lä och ett kast mot vindsidan.

Upplevde storm med mycket större oro då vi hade camper på lilla King Caben. Då oroade man sig för surrningen av campern. Vindfånget låg också längre bak och det blev lite vingligt.

Under min flygartid kämpade jag alltid mot sidvind från väster under segelflygbogseringen på Skärstad utanför Motala. Fick då också lära mig att ju snabbare man flög desto mindre exponering mot vinden. Det hade jaktpiloterna glädje av, dock inte jag.

Under resan söderut förra veckan övernattade vi på campingen i Korsör. Då vände jag på bilen för att undvika sidvind som fick bilen att gunga så att man riskerade att ölen skulle skvimpa över.

:)

F

F.d. 29787

Guest

Har läst om nya Sprinterns sidvindsassistent dock inget om hur det har fungerat i praktiken, bara MB's egen reklam. Tanken låter bra, men det återstår att se hur det fungerar i praktiken. Verkar också som att fjädringar har blivit "förstärkta" (vad det nu betyder) enligt säljaren... Någon som vet mer?

Visa bilaga 90337

Detta med förstärkt fjädring verkar intressant, detta måste undersökas lite närmare från M-B. Tydligen något man missat trots goda kontakter med M-B.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vid hemfärden till tjörn idag blåste det också men inte så extremt som i fredag.
Då var det inga problem att köra och det kändes som det brukar med husbil.
Jag gissar att fredagens skräckfärd berodde på att det troligen blåste riktigt mycke.
Jag såg flera träd gå i backen så det var kanske inte så konstigt att bilen var svårkörd.
Det får bli ett stopp hos goldschmitt nästa semester och få dit deras krängninghämmare och kanske luftbälgar bak.

Toppen