• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindkänslig bil

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Var idag ute för en ny och mindre angenäm upplevelse. Körde min stora alkovbil genom en stormby mellan Karlstad och Åmål. Det blåste ordentligt men jag har kört husbil i blåsväder förut men nu var det riktigt otäckt. De förra bilarna har varit helintegrerade och de flesta med alko chassi. De har också varit lägre. Nuvarande bil är 3,5 m hög med alkov och byggd på ett ganska mjukt fjädrat Iveco Daily chassi. Normal ett mycket bekvämt och trevligt ekipage men idag var det en kämpig tur. Var tvungen att gå ned i 70 på en hundraväg för att inte blåsa i diket. Funderar på om detta är vanligt på stora alkovbilar och om det lönar sig att styva upp bilen med hårdare fjädrar och krängningshämmare. Normalt går bilen stadigt på vägen men idag var det otäckt.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vindkänslig bil

Vi står på ställplatsen vid Gränna. Där blåser småj..ar, bilen gungar, Ritva är orolig, Hunden morrar o ylar. Själv sover jag väldigt gott.
Det spelar nog ingen roll vad man har för bil, den gungar i stormen. Vi har en Sunlight T69, den vaggar mig så gott till sömns.:spinny:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.265
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Vindkänslig bil

Vi lider med dig Bestliner! Det kan inte vara trevligt att känna sig utsatt för vädrets makter som bekräftar hur känsliga vi är för väderleken och andra naturfenomen. Vår kommande HB är strax under 3 m och ser ut som segelduk på en båt där 3,5 ton är ingen match för hård vind.
Ta det lugnt & pausa när det blåser friskt, vissa saker kan man inte kämpa emot & säkerheten är viktigast.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindkänslig bil

Har den conorden 50Cxx chassi, det er ganske mykt spesiellt foran. Nå kan en stramme fjæringen foran endel selv ved å stramme torsjonsstaget. Men bilen blir da stivere og muligens noe høyere foran. Om det ikke er nok med justeringsskruvene så kan en ta av justeringen og sette den på igjen ett spline strammere. Bak kan du ikke gjøre stort uten å bygge om til luft. Min Flair er nesten like høy som din, men helintegrert og på 65C18 chassi med luftfjæring på alle hjul - den merker jeg marginalt mer på enn på min forrige Flair på Fiat ALKO TA - den bilen var 320 cm høy og 7 m lang. Den jeg har nå er 8,70 lang og 330 cm høy.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

Kloka ord Ranko. Jag undrar bara om alla alkovbilar är mera känsliga och om det lönar sig att styva upp dem litet. Den är ganska mjuk när vi står stilla och har funderat på hydraler men skall kanske köpa luftfjädring i stället. Undrar bara om det är lönt och hjälper.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

Har den conorden 50Cxx chassi, det er ganske mykt spesiellt foran. Nå kan en stramme fjæringen foran endel selv ved å stramme torsjonsstaget. Men bilen blir da stivere og muligens noe høyere foran. Om det ikke er nok med justeringsskruvene så kan en ta av justeringen og sette den på igjen ett spline strammere. Bak kan du ikke gjøre stort uten å bygge om til luft. Min Flair er nesten like høy som din, men helintegrert og på 65C18 chassi med luftfjæring på alle hjul - den merker jeg marginalt mer på enn på min forrige Flair på Fiat ALKO TA - den bilen var 320 cm høy og 7 m lang. Den jeg har nå er 8,70 lang og 330 cm høy.

Tack Knut. Kloka råd. Bilen är byggd på ett 50C18 chassi. Får fundera litet på att styva upp fram och kanske bygga om till luft bak. Det borde ju göra bilen styvare när man står stilla också. Litet extra markfrigång är ju aldrig fel när man har långt överhäng bak.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindkänslig bil

Kontroller aksellasten foran - store muligheter for at den er noe høyere enn den burde være.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

Kontroller aksellasten foran - store muligheter for at den er noe høyere enn den burde være.

Kul, jag kollade idag och den var 1940 kg och totalt 4840 kg med 250l vatten 100l diesel och full semesterpackning. Totalt 360 kg kvar till gränsfynd så jag är rätt nöjd.:) Totalt marginal för ca 700 burkar pils så det räcker mer än nog:)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vindkänslig bil

luftfjädringen är bra, men tar knappast bort vindkänsligheten. Men med tur kanske den blir lite bättre. Jag har en helintregerad bygd på MAN chassi och den är också vindkänslig. Man lär sig köra, blir lite som med en båt, där man får parera med ratten för varje våg.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

luftfjädringen är bra, men tar knappast bort vindkänsligheten. Men med tur kanske den blir lite bättre. Jag har en helintregerad bygd på MAN chassi och den är också vindkänslig. Man lär sig köra, blir lite som med en båt, där man får parera med ratten för varje våg.

Så kändes det helt klart idag. Rätt bra avdrift ibland:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindkänslig bil

Hva er maks aksellast foran i forhold til den virkelige?

Det finnes en stivere stabilisator for bakakselen, den kan hjelpe en god del.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

Hva er maks aksellast foran i forhold til den virkelige?

Det finnes en stivere stabilisator for bakakselen, den kan hjelpe en god del.

Jag tror jag har 160 kg marginal fram så att höja litet bak och därmed öka framaxelvikten kanske kan vara något. Undrar dock om en styvare bil blir mindre känslig.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vindkänslig bil

Körde själv i stormväder i måndags efter kusten i norra Uppland och södra Gästrikland med vår 3.5 m höga bil. Åtskilliga omkullblåsta träd över vägarna.
Visst kände jag av vindbyarna, men inte så att jag behövde sänka farten. Vår gamla Kabe alkovbil var mycket vindkänsligare och skulle ha varit en plåga att köra i den aktuella vinden, liksom några andra av de husbilar vi ägt.
Direkt när vi köpte den nuvarande bilen åkte vi till Goldschmitt i Walldürn och lät installera tillsatsluftfjädring samt kraftigare krängningshämmare till bakaxeln. Hur mycket nytta detta har gjort vet jag inte eftersom det inte blåste nämnvärt före bytet av stabilisator, men jag tror att det har bidragit positivt till bilens köregenskaper.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

Tack Aake. Det låter som en god ide med ett litet pitstop hos Goldsmitscht till nästa tysklandstur. De vet säkert vad som behövs och fixar det på plats.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindkänslig bil

Krängingshämmare bak er det viktigste for å stabilisere - derav det norske namnet stabilistorstag :D. Vet at Goldschmitt har egne til Iveco Daily, men Iveco selv har også alternativer. aake gjorde helt rett i å få en stivt stag på MB bakakselen - orginalen er der svært myk.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vindkänslig bil

Fin klubb det här. Många goda råd på en kort tid. Djäklar vad det finns kunskaper i denna klubb:):):)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.029
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Sv: Vindkänslig bil

Gokväll

Har en Concorde passion på ett 50C18 med luftfjädring bak, förre ägaren utrustade denna med ställbara Koni-dämpare runt om och dubbla krängningshämmare fram, har kört ca 800 mil i bl a mycket hård vind och har inga problem med vindkänslighet.
Detta var enl förre ägaren ett stort bekymmer innan ombyggnaden.
Kanske ett tips.

Hejs
Claes 105
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Vindkänslig bil

Det man får fråga sig är hur ofta man kör i storm ?
Det blir lite vindfång med alkov, mittdelen på Öresundsbron är riktigt spännande vid blåst, bara att hålla i ratten hårt. 3.5t och 3.1m hög så känner man sig gansla lätt i vinden och nog rister det en hel del men jag tycker det går ganska bra.
Har Fiats eget långa/breda "lättchassie".

Peter :)
 
Toppen