• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vindbrus i bilens dörrar.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
När vi kör fort märker vi att husbilensdörrar är för klena, högst upp på gångjärnssidan vilket resulterar i kraftigt vindbrus i mellanåt.

Funderar på om man ska knäcka dörren för att den ska spänna bättre eller om det går att justera gångjärnen.

Går det att åtgärda?
Årsmodell 2003

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vindbrus i bilens dörrar.

Er det dørren i påbygget så er det hvilket påbygg som er nødvendig info, 2003 modell - det var mange som fortsatt benyttet tynne dører som en kunne bøye. Men det var andre med tykkere dører både med og uten justerbare hengsler. Noen justerbare i dørbladet andre i karmen, så mulighetene er mange.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Er det dørren i påbygget så er det hvilket påbygg som er nødvendig info, 2003 modell - det var mange som fortsatt benyttet tynne dører som en kunne bøye. Men det var andre med tykkere dører både med og uten justerbare hengsler. Noen justerbare i dørbladet andre i karmen, så mulighetene er mange.

Av den bild som visas på trådskaparens profil framgår att bilen har ett orört förarhus och jag tycker att det ser ut som en Fiat.
Aake

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Japp, Fiat ducato 2003 "Bürstner T604"

Jag tror att den lilla läpp vi har ovanför vindrutan pressar ner luften vid sidan av och precis där wobblar dörren i höga hastigheter. Tar jag och håller i dörren uppe i hörnan med två fingrar blir det i princip tyst.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg fikk ikke med meg at det var førerhyttens dører som var problemet. Det som er over hengslene kan brytes innover endel slik at presset på listene blir større. I min ungdom "justerte" jeg mange p-bil dører for slike unøyaktigheter, kneet mot døren og to hender på toppen av døren - litt kraft og så test.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Tack, kommer testa att bryta.
Får vara lite försiktig så inte den lilla rutan spricker.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Viktig å ha stengde ruter når en holder på, den lille trekanten sitter i gummi. Mer fare for den store om den er åpen. Med begge stengde så blir det en avstiving av rammen. Det er mer problem om en får slik sus i en bil med rammeløse sideruter ;-).

F

F.d. 50313

Guest

Min tidigare bil var en Solifer 544 årsmodell 2000 Fiat chassi. Det var alltid ett satans vindbrus i hytten och jag försökte allt med lister och justeringar, inget hjälpte. Fick en ide om att det kunde vara radioantennen!,, som var fastsatt efter a-stolpen, och var rätt lång så det fanns ett mellanfäste för att hålla masten i linje med a-stolpen. Tog två rör skålar 10 mm och satt fast med buntband på var sida om mellanfästet på masten......Allt vindbrus försvann....allt väsen kom från radiomasten.......Thomas J

Toppen