• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor vinande motorljud 2.8 JTD vid kall motor

nybbe

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
11785
Medlemskap
2025
Hej! Har fått ett vinande ljud i motorn vid kall motor men avtar allteftersom motorn blir varm, tacksam för lite tips om vad det kan vara eftersom en Italien resa är nära förestående vill inte få några obehagliga överraskningar. Motorn som sagt är en Fiat Ducato 2.8 JTD år 2002 gått 17000 mil
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det är ju naturligtvis jättesvårt att gissa... kanske även om man skulle höra men.

Finns ljudet kvar lika om du trycker ner kopplingen så växellådan "stannar".
Följer ljudet motorvarvet om man gasar.
Det är ju troligen något som snurrar som viner och det kan ju vara något lager i generator vattenpump m.m.
Det kan ju också vara något lager i spännrullarna till kamremmen.

Men... det man kanske först tänker på i alla fall är att det kan vara turbon som börjat vina för den är sliten.
Det kan ju låta tråkigt, men är kanske ändå en av de enklare sakerna att byta ut och fixa till.
Om så är fallet så är prisbilden på en ny/renoverad turbo minst sagt bred så se upp om en firma bara säger det här är priset på.....

Om man vill spåra oljud i mekanik ex. en motor och delarna till den så är ett sådant här stetoskop med metallpinnar som man håller mot olika delar och som fångar oljud i delarna nästan oumbärligt.
Stetoskop.JPG

Finns även på Biltema.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.276
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Beskrivningen stämmer också med slirande generatorrem, beroende på hur man definierar "vinande".
Generatorremmljud varar oftast under en minut, men extremfall kan förekomma.

Enkel och billig åtgärd, kolla generatorremmens skick och att den är spänd.
Om det är en flerspårrem kolla även den automatiska remspännaren, om det finns en sådan.
 

nybbe

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
11785
Medlemskap
2025
Beskrivningen stämmer också med slirande generatorrem, beroende på hur man definierar "vinande".
Generatorremmljud varar oftast under en minut, men extremfall kan förekomma.

Enkel och billig åtgärd, kolla generatorremmens skick och att den är spänd.
Om det är en flerspårrem kolla även den automatiska remspännaren, om det finns en sådan.
tack,skall kolla upp det.
 

nybbe

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
11785
Medlemskap
2025
Hej det är ju naturligtvis jättesvårt att gissa... kanske även om man skulle höra men.

Finns ljudet kvar lika om du trycker ner kopplingen så växellådan "stannar".
Följer ljudet motorvarvet om man gasar.
Det är ju troligen något som snurrar som viner och det kan ju vara något lager i generator vattenpump m.m.
Det kan ju också vara något lager i spännrullarna till kamremmen.

Men... det man kanske först tänker på i alla fall är att det kan vara turbon som börjat vina för den är sliten.
Det kan ju låta tråkigt, men är kanske ändå en av de enklare sakerna att byta ut och fixa till.
Om så är fallet så är prisbilden på en ny/renoverad turbo minst sagt bred så se upp om en firma bara säger det här är priset på.....

Om man vill spåra oljud i mekanik ex. en motor och delarna till den så är ett sådant här stetoskop med metallpinnar som man håller mot olika delar och som fångar oljud i delarna nästan oumbärligt.
Visa bilaga 228626

Finns även på Biltema.

M.v.h. JANKRO.
Tack,
Ljudet följer motorvarvet, följer med upp när jag gasar o ger sig när jag släpper gasen. Ljudet har jag lokaliserat till den bakre delen av motorn det vill säga mot kupen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej som Michael S påpekar så beror det lite på hur man definierar "vinande" och remljud.
Bakre delen av motorn... Generatorn sitter väl rätt "långt" bak på din motor tror jag, men det skulle i så fall vara om den går trögt när den skall ladda upp lite kraftigt efter start så remmen slirar där, för att själva generatorn skulle låta illa är väldigt sällsynt.
Men något som sitter i bakkant på motorn är ju också turbon. Du har även en "ventil" som reglerar turbotrycket men den brukar inte heller ge ljud ifrån sig om den krånglar.
Det borde gå att ringa in. men beroende av om du eller med bekanta själv kan fixa och byta delar så kan man säkra bilen genom att ställa nosen nära en vägg och dra åt handbromsen rejält.... Så bilen inte har en chans att komma framåt, och krypa in bakom höger framhjul för att kunna lyssna ev. med ett stetoskop enl. ovan.
Om du ändå måste lämna in bilen för reparation så borde en firma kunna höra rätt lätt vad det är som viner, under förutsättning att det låter när du är där och bilen är varm.

M.v.h. JANKRO.
 

nybbe

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
11785
Medlemskap
2025
Hej som Michael S påpekar så beror det lite på hur man definierar "vinande" och remljud.
Bakre delen av motorn... Generatorn sitter väl rätt "långt" bak på din motor tror jag, men det skulle i så fall vara om den går trögt när den skall ladda upp lite kraftigt efter start så remmen slirar där, för att själva generatorn skulle låta illa är väldigt sällsynt.
Men något som sitter i bakkant på motorn är ju också turbon. Du har även en "ventil" som reglerar turbotrycket men den brukar inte heller ge ljud ifrån sig om den krånglar.
Det borde gå att ringa in. men beroende av om du eller med bekanta själv kan fixa och byta delar så kan man säkra bilen genom att ställa nosen nära en vägg och dra åt handbromsen rejält.... Så bilen inte har en chans att komma framåt, och krypa in bakom höger framhjul för att kunna lyssna ev. med ett stetoskop enl. ovan.
Om du ändå måste lämna in bilen för reparation så borde en firma kunna höra rätt lätt vad det är som viner, under förutsättning att det låter när du är där och bilen är varm.

M.v.h. JANKRO.
Tack. Va bra nu har jag lite o pyssla med.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Tack,
Ljudet följer motorvarvet, följer med upp när jag gasar o ger sig när jag släpper gasen. Ljudet har jag lokaliserat till den bakre delen av motorn det vill säga mot kupen.
För att utesluta generatorremmemmen så låter du motorn vara avstängd och låter belysningen stå på en stund, under tiden ålar du dig på rygg in bakom höger framhjul där ser du generator och rem om du tittar uppåt-framåt. Spraya remmen med wd40 eller liknade. Kryp ut och starta är det då tyst så har du ringat in problemet, bara att byta rem eller rättare sagt belt och spänna upp densamma.
Hälsningar
Peter
 

nybbe

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
11785
Medlemskap
2025
För att utesluta generatorremmemmen så låter du motorn vara avstängd och låter belysningen stå på en stund, under tiden ålar du dig på rygg in bakom höger framhjul där ser du generator och rem om du tittar uppåt-framåt. Spraya remmen med wd40 eller liknade. Kryp ut och starta är det då tyst så har du ringat in problemet, bara att byta rem eller rättare sagt belt och spänna upp densamma.
Hälsningar
Peter
tack. DET ska jag testa imorgonbitti.
 
Toppen