• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinande ljud från ny kamrem

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 JTD
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 544 K CL
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Har efter kammremsbyte fått ett vinande ljud som som följer motorvarvet och som inte fanns före bytet. Enl uppgift från företget har både rem och två styrrullar bytts. Justeringen av remmen skulle, enligt uppg, ske manuellt och inte vara helt enkel att avgöra. Man hade även fått släppa på remspänningen efter provkörning eftersom ljudet var ännu högre från början.

Min undran är om någon vet om detta är normalt för denna motortyp 2,0 JTD vid byte av kammrem och om det är ett ljud som går över efter att remmen slitit in sig. (Det blir ju inte så mycekt kört under vintern).

Vi fick ju för ett tag sedan en ingående redogöresle av Kingen för vad som kan hända med en dieselmotor när kamremmen inte gör sin tjänst och något sådant vill man inte råka ut för!

EssoJ
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.693
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Om man inte har remspänningsmätare, är ett sätt att kolla kamremsspänningen, mellan tummen och pekfingret- bokstavliget, att vrida den 90 grader på det ställe där det är längst mellan dreven eller brytrulle. Går det vrida mindre än 90 grader är det för hårt spänd och mer än 90 grader för löst !
Detta tips är hämtat ur en Haynes manual för Renault Laguna men jag tror det är ganska generellt tillämpbart. Det har funkat på min Laguna i fem år i allafall. Det står visserligen att man efteråt ska be en auktoriserad Renaultverkstad kolla efteråt, men det har jag inte förstått för det står ju på engelska !
Syftet med att kolla kamremsspänningen är ju att undvika missljud och onödig lagerpåkänning om den är för hårt spänd eller överkuggning om den är förlöst spänd. Samt att man har en marginal mot att remspänningen kan minska med tiden !
 
Toppen