Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 JTD
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 544 K CL
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Har efter kammremsbyte fått ett vinande ljud som som följer motorvarvet och som inte fanns före bytet. Enl uppgift från företget har både rem och två styrrullar bytts. Justeringen av remmen skulle, enligt uppg, ske manuellt och inte vara helt enkel att avgöra. Man hade även fått släppa på remspänningen efter provkörning eftersom ljudet var ännu högre från början.
Min undran är om någon vet om detta är normalt för denna motortyp 2,0 JTD vid byte av kammrem och om det är ett ljud som går över efter att remmen slitit in sig. (Det blir ju inte så mycekt kört under vintern).
Vi fick ju för ett tag sedan en ingående redogöresle av Kingen för vad som kan hända med en dieselmotor när kamremmen inte gör sin tjänst och något sådant vill man inte råka ut för!
EssoJ
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 JTD
Årsmodell Chassie: 2002
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 544 K CL
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2002
Ämnesområde: Motor
Har efter kammremsbyte fått ett vinande ljud som som följer motorvarvet och som inte fanns före bytet. Enl uppgift från företget har både rem och två styrrullar bytts. Justeringen av remmen skulle, enligt uppg, ske manuellt och inte vara helt enkel att avgöra. Man hade även fått släppa på remspänningen efter provkörning eftersom ljudet var ännu högre från början.
Min undran är om någon vet om detta är normalt för denna motortyp 2,0 JTD vid byte av kammrem och om det är ett ljud som går över efter att remmen slitit in sig. (Det blir ju inte så mycekt kört under vintern).
Vi fick ju för ett tag sedan en ingående redogöresle av Kingen för vad som kan hända med en dieselmotor när kamremmen inte gör sin tjänst och något sådant vill man inte råka ut för!
EssoJ