• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viltvarnare

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
För en tid sedan var jag nära att köra på en älg strax innan Drottningholms slott på väg mot Stockholm City. Älgen var med god fart, flera hundra meter framför mig på väg från vänster till höger över vägen, själv körde jag 70km/tim. c:a. Jag bromsade ner farten till 50km/tim och förväntade mig att älgen skulle hinna över och försvinna, men icke tvärtom svängde han höger och sprang rakt emot mig, tvärnit, pust, ingen bakom. Älgen dundrade förbi på 10m avstånd och försvann.
Nu har jag sett någonting som heter viltvarnare och säljs på olika ställen, då kommer frågan? Är det någon mening att sätta på sådana fram på kofångaren??
/Åke

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Viltvarnare

Det är vanligt att man sätter dem på motorcyklar. Om det fungerar vet jag inte, men det finns original hos en MC handlare för ca 100 kr. Det lär oxå finnas piratgrejor hos ÖB eller Rusta för en 50 lapp.

Jag skall sätta på vår bil, det kan inte skada i vart fall. Men jag kommer att fortsätta att vara försiktig i viltrika trakter.

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Jag tillhör också de skeptiska.

Däremot har det sagts mig (obekräftad källa!) att jägare är underrepresenterade i viltolycksstatistiken. Kanske skulle det ingå i körkortsutbildningen att lära sig "läsa naturen" ur ett viltperspektiv. Personligen tror jag att viltolyckorna skulle kunna minskas radikalt på detta sätt!

F

F.d. 52908

Guest

Hej.
Köpte två stycken i en förpackning på biltema. Monterade dom utan att tro på dessa. Råkade ut för en hjort som kom emot mig från höger, hade inte haft en chans att undvika olyckan, men hjorten tvärvände och sprang in i skogen. Han hade nog gjort samma manöver om jag inte haft dessa varnare, men man vet ju aldrig, går ju liksom inte att fråga.
/ Sören

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Jag tillhör också de skeptiska.

Däremot har det sagts mig (obekräftad källa!) att jägare är underrepresenterade i viltolycksstatistiken. Kanske skulle det ingå i körkortsutbildningen att lära sig "läsa naturen" ur ett viltperspektiv. Personligen tror jag att viltolyckorna skulle kunna minskas radikalt på detta sätt!
I trafikskolorna får eleverna lära sig vilka tider på dygnet vilka perioder på året och hur område med viltfara ser ut, utmärks m.m. men även hur man skall bete sig efter en viltolycka så den utbildningen är hygglig. Jag har drivit trafikskola i Stockholm i många år och har även jagat älg så den extra kunskapen som jag fått har jag försökt förmedla till mina elever. Betr. mindre risk för jägare att råka ut för viltolyckor har jag aldrig sett någon statistik på det men troligtvis upptäcker en jägare vilt före många andra. Dessvärre råkar man ibland ut för plötsligt korsande vilt med minimal chans att hinna göra något, det var därför jag undrade om man skall sätta dit viltvarnare. Vad jag har förstått så finns det ingen kunskap att det verkligen fungerar men jag skall ändå sätta dit sådana.
Åke

F

F.d. 924

Guest

Jag bedriver taxirörelse i Emmaboda i Småland som som ligger i ett av landets mest olycksdrabbade län när det gäller viltolyckor. Tyvärr har även jag drabbats av detta med dyrbara reparationer, stillestånd och lidande för viltet.
För några månader sedan såg jag en förpackning med viltvarnare när jag var på Jula. De kostade staxt under 100:- och även om jag är en snål smålänning tyckte jag att det var värt att prova.
Sedan jag monterat viltvarnarna på railsen på taxibilen har jag märkt en tydlig förbättring. Visst har jag sett älgar, rådjur och vildsvin sedan dess men de har samtliga vänt om och försvunnit in i skogen igen. Endast en gång har en älg kommit upp på vägen men den såg jag så tidigt att jag stannade bilen och då slutar viltvarnaren att vissla.
Detta är givetvis inget bevis för att viltvarnarna fungerar men jag har själv blivit övertygad att de gör det.
Tyvärr var de slutsålda sist jag var på Jula men jag ska sätta på viltvarnare både på vår HB och privatbil. Jag anser att det är en mycket billig livförsäkring.

Benny

F

F.d. 5322

Guest

Tror att alltför många kör med "skygglappar" när det gäller vilt.
  • Man tror felaktigt att olyckor händer i "gryning och skymning". Det händer förvånansvärt många dagtid. Undantaget vildsvin.
  • Man tittar efter djuret som redan har gått över vägen och kör på nästa.
  • Man reagerar inte för reflexer i vägkanterna.
  • Man inser inte att en älg lätt kommer upp i 60 km/h.
  • Man har inte en aning om att man passerar ett hjortvilt som befinner sig närmare vägen än 300 m, var 30:e sekund om man kör i 90.
  • Man "förmänskligar" viltet och tror att om jag ser dig, så ser du mig och håller dig undan.
Som någon nämnde så finns det undersökningar som visar att jägare och naturmänniskor är mindre inblandade i viltolyckor än andra, liksom landsbygdsbor kontra stadsbor.

Under många år var jag en av många eftersöksjägare och många gånger kom tanken: Hur kunde det hända - HÄR? Öppna platser med gott om plats och framför allt gott om tid, att göra något.
En anledning till att jag slutade med detta var att jag helt enkel inte orkade se allt lidande vi orsakar med våra bilar! Mådde riktigt kass emellanåt! I synnerhet när man inte hittade ett bevisligen skadat djur.
Kanske jag var för blödig? Vad vet jag?

F

F.d. 410

Guest

För många år sedan monterade jag viltvarnare på min motorcykel.

Jag kunde aldrig märka om det hjälpte eller inte men killen på Jula tyckte jag hade ett "mycket bra säljargument", han sa till mig att dom funderar på att ta bort dom ur sortimentet eftersom många hundägare klagat eftersom hundarna blev oroliga när fordon med viltvarnaren passerade.

Jag ställer mig tveksam till att det skulle fungera men, som nämnts tidigare, egentligen borde man fråga viltet.

Anders

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Om man är intresserad av statistik om viltolyckor så kan man gå in på Nationella Viltolycksrådets hemsida Statistik - Nationella ViltolycksrÃ¥det
Om det visar sig att viltvarnare fungerar så skulle det kanske rädda liv på både djur och människor.
En annan fråga är om man skall försöka väja med en husbil?
Åke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om disse visslerne fungerer for vilt vet jeg ikke, men har erfaring for at de skremmer opp hunder og hester. Problemet med skremmelyder er at blir det på alle biler så forsvinner virkningen, dyrene venner seg til ulydene. Det lever en hjorteflokk inne på området på Mongstad - Norges største oljeraffineri - de bryr seg ikke om maskinlyder i det hele tatt.

F

F.d. 924

Guest

När jag monterade viltvarnare på bilen var jag lite undrande hur våra hundar skulle reagera när de åkte med. Förvånadsvärt nog inte alls!!!
Jag förväntade mig att de skulle bli oroliga och visa någon form av obehag men det uteblev helt. Kanske ljudet inte tränger in i bilen utan bara hörs ute???
Senast idag fick jag ytterligare belägg för att varnarna fungerar. Ett rådjur kommer i full fart ut mot vägen men tvärstannar 20-30 meter från vägkanten och flyr in i skogen igen.
Det har jag aldrig upplevt innan jag monterat viltvarnare och jag har trots allt erfarenhet av några hundra tusen mil som yrkeschaufför.
Jag instämmer helt med Lasse & Mia om de uppsatta punkterna. Om fler tänkte så skulle viltolyckorna minska drastiskt.

Benny

L

linde

Guest

Satt 2st "älgvisslor" på taket till min Smart när jag köpte den. Det högfrekventa ljudet blev irriterande efter ett tag så jag tog bort dem. Fungerar kanske bättre om de sitter längre ifrån öronen eller om man hör sämre :)

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Benny&Ingrid!
Har köpt ett par på Jula, & monterat på husbilen.
När man blåser i viltvarnaren så låter det enhel del, nu till min fråga
hur hörs det inne i bilen? (om det hörs?)
Mvh.

Jag bedriver taxirörelse i Emmaboda i Småland som som ligger i ett av landets mest olycksdrabbade län när det gäller viltolyckor. Tyvärr har även jag drabbats av detta med dyrbara reparationer, stillestånd och lidande för viltet.
För några månader sedan såg jag en förpackning med viltvarnare när jag var på Jula. De kostade staxt under 100:- och även om jag är en snål smålänning tyckte jag att det var värt att prova.
Sedan jag monterat viltvarnarna på railsen på taxibilen har jag märkt en tydlig förbättring. Visst har jag sett älgar, rådjur och vildsvin sedan dess men de har samtliga vänt om och försvunnit in i skogen igen. Endast en gång har en älg kommit upp på vägen men den såg jag så tidigt att jag stannade bilen och då slutar viltvarnaren att vissla.
Detta är givetvis inget bevis för att viltvarnarna fungerar men jag har själv blivit övertygad att de gör det.
Tyvärr var de slutsålda sist jag var på Jula men jag ska sätta på viltvarnare både på vår HB och privatbil. Jag anser att det är en mycket billig livförsäkring.

Benny

F

F.d. 924

Guest

Hej, det hörs ingenting:)helt tyst. Våra 3 hundar sover så gott när de åker i taxin. Vi ska även montera en på HB. Hade en älg framför oss i lördags när vi var på väg till Öland, den stod helt stilla på vägen och kollade in oss så vi hann stanna.
Ingrid vid datorn Benny jobbar.
Trevlig helg !!

F

F.d. 50195

Guest

Om man är intresserad av statistik om viltolyckor så kan man gå in på Nationella Viltolycksrådets hemsida Statistik - Nationella ViltolycksrÃ¥det
Om det visar sig att viltvarnare fungerar så skulle det kanske rädda liv på både djur och människor.
En annan fråga är om man skall försöka väja med en husbil?
Åke

Jag skulle undvika att väja med husbil, en svag styrning kanske, men ingen kraftig väjning.
Av ca: 47000 viltolyckor 2010 så dog 5 personer och motsvarande siffra 2010 för singelolycka var 88 döda.
Mitt råd, håll er på vägen det stumma krockvåld som träd, stolpar och stenar utgör dödar.

mvh

F

F.d. 924

Guest

Viltvarnare -- varnar de chauffören eller det vilda djuret?

Ja namnet kan vara förvirrande. Det varnar varken djur eller chaufför utan avger ett mycket högfrektent ljud, som viltet uppfattar som obehagligt/skrämmande och därför unviker att komma i närheten av. Ljudet har så hög frekvens att ett mänskligt öra inte kan uppfatta det.

Benny

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har hört att många djur reagerar mer för lågfrekventa ljud.

Man kanske skulle byta ut Fiats löjliga signal mot en riktigt lågfrekvent lastbilssignal?

Toppen