• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viltvarnare (igen) - så gick det sen

F

F.d. 5322

Guest
Efter att en längre tid testat Julas viltvarnare, anser jag mig ha fått en bra uppfattning om dessa.
De är inte värda plasten de är gjorda av! Lägg er hundring på nåt bättre. Barncancerfonden är ett bra förslag!

Bara sista veckan har jag tillsammans med den andra huvudrollsinnehavaren - en sugga - med centimeterprecision lyckats undvika en olycka. Hennes småttingar hann inte med, utan passerade bakom bilen, som tur var.
Den gångna natten var det en älgko, modell större, som passerade i hög fart framför huven. Visserligen 5-10 m framför men de metrarna rullar på ganska snabbt när man håller en fart av 70-80 knyck, som ni vet.
Natten dessförinnan var det en annan älg som höll på att få en Kia i rumpan, när hon for ut framför bilen och satte av längs vägen.
Vid två tillfällen har älgar stått precis i vägkanten när jag passerat framför mulen på dem, och sett dem för sent. Även detta under den gångna veckan. Ingen har reagerat alls!
En hare hade jag för någon vecka sedan framför mig i över två km.

Ja, så håller det på. Varje natt är det något djur av de större storlekarna som tar chansen att hinna före över vägen, trots viltvarnarna.
Hittills har jag inte på minsta sätt, lyckats se att de har den allra minsta effekt!

Antalet älgar jag observerat sedan mitten av november är strax över 120.
Har sagt det förr och säger det igen: Det är inte frågan om det smäller, utan när.

//Lg

F

F.d. 50195

Guest
Sv: Viltvarnare (igen) - så gick det sen

*Det är inte frågan om det smäller, utan när*

Då gäller det att det inte går så fort :)

mvh/ Jerry

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Lg & Mia!
Kul hör att ni är på banan ingen efter en tids uppehåll, var orolig att något Djur missuppfattat " visslan"!!!
Jo jag sopade bort den ena "visslan m. tvätt borsten m. den limmades fast igen, för tror man på en sak så funkar det!!!!
Mycket intressant att höra hur mycket djur det finns i skogen, så det gäller att vara på rätt plats vid rätt tidpungt!
Fort sätt att skriva jag önskar all lycka på vägen!
Mvh.

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej,

våra viltvarnare på husbil och personbil har i alla fall gett tillräckligt med ljud ifrån sig för att hästar som går och betar ska stoppa upp och spetsa öronen.

Hälsningar,
Nisse o Nana

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Djuren i Snapphanebygden är konstiga. Vi satte på visslorna på båda bilarna i september efter en otäck insident med barnbarnen i bilen. Sedan dess har alla djur försvunnit framför mina bilar (kanske upp till småland).

Det är ju himla svårt att "veta". Dom kostade ju bara 100:- / paret så jag tar inte av dem. (skrock)

F

F.d. 5322

Guest

Glömde faktiskt tala om att en grävling fick sätta livet till för ett par veckor sen. Det hjälper föga att man hinner med att få ner mittenpedalen i golvet, när man inte får ner bromsverkan i backen!
Ingen högre fart men däcken lämnar en hel del övrigt att önska, som jag nämnt tidigare.

//Lg

Toppen