• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Viltolyckor

F

F.d. 5322

Guest
Eftersom det har kommit på tal i någon annan tråd och eftersom jag försöker göra vad jag kan för att minska lidandet längs våra vägar, lägger jag in en länk till en tänkvärd sida:

Välkommen till Nationella Viltolycksrådet

Titta på kartan till höger på sidan. Den visar de rapporterade viltolyckorna för de senaste två veckorna! Och det är enbart rapporterade olyckor!

De har även en tjänst där man kan få vägbeskrivning dit man ska åka med statistik över var risken är störst att råka ut för vilt. Den lämnar lite övrigt att önska men de förbättrar den säkert med tiden. Tjänsten är helt ny.

Direktlänk dit:

Nationella Viltolycksrådet - A-B

Lg/ medlem
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltolyckor

Räknas levande djur som hinder i trafiken?

Trafikförordningen:

14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

Trafiken orsakar ett enormt lidande hos båda tama och vilda djur! Eftersom folk inte bryr sig om Trafikförordningen måste andra åtgärder till, exempelvis lägre hastighetsgränser på många vägar, kanske t.o.m. bötesstraff vid viltolyckor! Påkörning av djur orsakade av för hög hastighet och/eller ouppmärksamhet vid bilkörning ska svida rejält i plånboken tycker jag, men det är jag väl ganska ensam om förståss!

Jappe
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: Viltolyckor

Det finns åtgärder som kan minska viltolyckorna.
En av dom är att man sätter upp mer viltstängsel där olycksrisken är extra stor.
Tyvärr saknas det pengar för denna åtgärd.
När Rv 25 breddades mellan Växjö-Nybro satsade man istället på mitträcke vilket givetvis ninskade risken för front mot front-kollision men det gjorde att vildsvin som ska korsa vägen fastnar vid mitträcket därför att alla i flocken inte tar sig över räcket. I stället irrar de runt på vägen och utgör en stor fara.
En annan åtgärd är att montera viltvisslor på bilen. Jag har monterat det på både taxibil, privatbil och husbilen och märkt en stor förändring i antal djur som dyker upp på vägen.
Att bötfälla viltolyckor därför att man inte hunnit stanna i tid anser jag vara en utopi. En älg som kommer springande över vägen upptäcker man kanske 2-3 sekunder innan den träffar bilen. För att kunna stanna i tid då skulle högsta tillåtna hastighet aldrig vara högre än 30km/tim i dagsljus och ännu lägre vid mörkerkörning.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltolyckor

Där satte du fingret på en viktig punkt - mitträcke utan viltstängsel!
Helt galet ur olyckssynpunkt med vilt! Som du säger - de kommer inte över. Och när en älg hoppar över så är risken mycket stor att den halkar.
Dessutom avskärmar mitträcket mycket effektivt allt vad ljus heter på vänster sida av vägen! Man har dessutom inte en chans att svänga undan om man kör på 1-vägen av en 2+1-väg!
Stanna går som sagt väldigt sällan!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Viltolyckor

I och för sig så är Trafikförordningen kristallklar när det gäller skyldigheten att stanna i tid för hinder, även hastigt uppdykande sådana men det blir naturligtvis svårt att få gehör för sådana hastigheter som då skulle krävas för att folk skulle köra lagligt. Så konstigt nog tycks förordningen alltså vara skriven för att inte åtlydas! (!).

Ett metod som är väldigt bra för att minska risken för viltolyckor är att röja breda gator utefter vägarna så att man kan se viltet i god tid och hinna bromsa/svänga innan det smäller. Det faller naturligtvis på markägarnas girighet/snålhet och det blir väl för dyrt, förståss! Dock har jag de senaste 30-40 åren sett vissa tendenser till sådana åtgärder här och var i riket.

Viltbroar finns i många länder! Denna såg vi i Frankrike. Mycket bra!

viltbro.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Viltolyckor

Jag varken kan eller vill vara kritiskt på nåt sätt, eftersom jag inte vet några omständigheter men vid pilen körde man på en älg i veckan. Platsen är ca en km från där vi bor.
Sikten är det då inget fel på!

Bilden tagen söderut...
126_söderut.jpg


... och norrut
126_norrut.jpg

Det är möjligt att föraren fick möte och körde på halvljus. Han kanske bytte kanal på radion, skickade SMS eller nåt annat.
Men här är ett exempel på när i alla fall jag ställer mig frågan: Hur kunde det hända - här?
Det är förvisso branta vägkanter men det innebär inte bara att älgen inte syns lika tidigt, den är heller inte så snabb uppför!
Inget möte och ett tillräckligt bra helljus, tycker jag att man borde ha sett den i tid! Huvudet är dock högt upp och ögonen syns väl när det är mörkt.

Är det en lastbil - vilket jag som sagt inte vet - borde det absolut inte varit något problem.
 
Toppen