• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilse i viktdjungel

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Hej
vi står just nu i valet mellan att köpa en bil på 3,5 ton eller en tyngre. Hur är det utomlands med dessa tyngre bilar? Blir det mycket restriktioner var man får köra (i byar mm) och kostar det mycket på motorvägar?
hälsn Majsan
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Vilse i viktdjungel

Vi har åkt med en cirka 4000 kg tung husbil i 8 sommrar ute i Europa och vi har inte märk av några restriktioner pga tyngden. Däremot kan höjden vara ett hinder ibland. Motorvägskostnaderna är oftast beroende på hur många däck som nuddar asfalten.
Mvh
Lasse Å
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Vilse i viktdjungel

Oftast är det antal axlar. Dubbelhjul på en axel är således billigare än enkelhjul på två axlar.
/Bertil
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Vilse i viktdjungel

HEJ

Har du en bil över 3500 kg i europa så käller samma regler som för övrig tung tarfik med
t ex förbjuden infart, omkörningsförbud och högsta hastighet 100Km/tim.

Men jag har också kört med boggi bil i europa utan att jag blivit stoppad eller tillsagd så frågan är om man bryr sig om 3,5 eller 4,5 ton det kanske är annorlunda när man kommer upp på större bilar typ Concord eller liknande
 
Senast ändrad:
Toppen