• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Villhöver, är det värt det?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag var och tittade till hb:n.
Ser mig lite omkring och konstaterar att så här såg det inte ut när vi köpte den.
Genom åren har det lagts till och förbättrats lite här och var. Visserligen så hade den redan "rätt" utrustning med ac och larm mm.
Men redan andra året kom Villhöver på besök.

Jag sitter sedan på kvällen och tänker att- nu skall sanningen fram.
Hur många gånger har man inte gjort överslagsräkning på vad som monterats in? Men man vet inte säkert vad det kostat, lite som en bekväm säkerhet att vila tillbaka på.
Typ, "aja man ska ju unna sig något också".

Men det besvarar ju inte frågan, egentligen.
Så därför gjorde jag slag i saken och satte mig och gjorde en förteckning i Excel över all extrautrustning som det kompletterats med genom åren.

Gör inte det, nu vet jag.
Man får se det som en gemensam hobby komb. med en lyx man råd att unna sig.
Men var går gränsen för vad det är värt?
Vad tycker ni?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Jag var och tittade till hb:n.
Ser mig lite omkring och konstaterar att så här såg det inte ut när vi köpte den.
Genom åren har det lagts till och förbättrats lite här och var. Visserligen så hade den redan "rätt" utrustning med ac och larm mm.
Men redan andra året kom Villhöver på besök.

Jag sitter sedan på kvällen och tänker att- nu skall sanningen fram.
Hur många gånger har man inte gjort överslagsräkning på vad som monterats in? Men man vet inte säkert vad det kostat, lite som en bekväm säkerhet att vila tillbaka på.
Typ, "aja man ska ju unna sig något också".

Men det besvarar ju inte frågan, egentligen.
Så därför gjorde jag slag i saken och satte mig och gjorde en förteckning i Excel över all extrautrustning som det kompletterats med genom åren.

Gör inte det, nu vet jag.
Man får se det som en gemensam hobby komb. med en lyx man råd att unna sig.
Men var går gränsen för vad det är värt?
Vad tycker ni?
Vart är din Excell... :p ?
Kom igen nu, var inte en "Smålänning" ;)
Denna uträkning har jag inte kört i mitt annars, Excell beroende... Bör nog inte heller göra så... :wub:
Ett (lågt) överslag, snitt per bil genom åren runt 50k

Nuvarande är den jag lagt minst på, ca. 35k över 20mån.

I mitt fall räknar jag det jag själv monterat. Inte köpt via ÅF eller vid inköp av bilen på ex. Elmia.
Extra på nybil, där passerade jag 150k vid ett av köpen...

10st fabriks byggda HB senare, köper jag idag hellre än äldre kvalitets bil, än en ny.

Fn. vad tiden går...

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
All fritid kostar...Vi hade en större motorbåt förut. Den kostade i genomsnitt 10-12tkr/månad i drift/underhåll året runt fastän den stod uppe på land på varvet oktober-mars. Jag hade en idé om att husbil blir billigare i drift och visst är det väl så men inte bränslekostnaden. För en "säsong" är det nog ungefär samma totalkostnad för bränslet. Men varför bry sig...det är bara att betala för nöjet

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Vart är din Excell... :p ?
Kom igen nu, var inte en "Smålänning" ;)
Denna uträkning har jag inte kört i mitt annars, Excell beroende... Bör nog inte heller göra så... :wub:
Ett (lågt) överslag, snitt per bil genom åren runt 50k

Nuvarande är den jag lagt minst på, ca. 35k över 20mån.

I mitt fall räknar jag det jag själv monterat. Inte köpt via ÅF eller vid inköp av bilen på ex. Elmia.
Extra på nybil, där passerade jag 150k vid ett av köpen...

10st fabriks byggda HB senare, köper jag idag hellre än äldre kvalitets bil, än en ny.

Fn. vad tiden går...
Hmm,,, excell behåller jag för mig själv.
Men jag kan ju avslöja att under de 6 åren vi haft den så har det lagts runt 145" kr på den . Och då har jag varit ärlig.

Ca: 2" i månaden lägg därtill service och slitagedelar.
Kanske inte så allvarligt men man bör vara medveten om vad man ger sig in på vid köp. Villhöver kommer förr eller senare på besök.

Aldrig har vi haft så billig semester som vi drog runt i Europa nedcabbat och bodde på hotell. Svårt att tro men så är det.
Rätt befriande faktiskt, det är för/nackdelar med allting.
Många ställen man kom till och gärna stannat över natten kommer man aldrig till med hb:n.
Så där var cabbe faktiskt bättre också, man fick uppleva det under dagen iallafall.

Suck,,tänk om man kunde få det bästa av allt.
Jag är inte bitter bara tacksam över att ha haft möjlighet att prova på det mesta.

Upps, nu lämnade jag tråden lite.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Förr var villhöver för bilen värre.
Vem kan motstå en värsting stereo för 100 000kr i en 20 000kr bil?

Idag sitter man och skummar lite på nätet och plötsligt har man köpt en grävmaskin (för att den interna femåringen kom fram, kul att gräva).
En frän mc...
En fläskig raggarbil...
En fyrhjuling....
En skogskärra med hydraulisk kran...
Japp, listan blir väldigt lång....

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025

Idag sitter man och skummar lite på nätet och plötsligt har man köpt en grävmaskin (för att den interna femåringen kom fram, kul att gräva).
En frän mc...
En fläskig raggarbil...
En fyrhjuling....
Jag har försökt övertala frugan om en grävmaskin i många år men tyvärr utan framgång. Hon hävdar att vi inte är i behov av en då vi bor i lägenhet... Bil köpt för 12000 och renoverad för 150 var dock inga problem.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag har försökt övertala frugan om en grävmaskin i många år men tyvärr utan framgång. Hon hävdar att vi inte är i behov av en då vi bor i lägenhet... Bil köpt för 12000 och renoverad för 150 var dock inga problem.
Jag säger som Peter, det är bara att köpa.
Du får väl köpa en stuga till frugan och då hävda att "nu skulle vi ju även behöva den där grävmaskinen".

Kan erkänna att det hänt fler än en gång att frun kommit hem och det plötsligt stått något nytt "fynd" på garageuppfarten.

Nu måste jag dock medge att t.o.m. jag insett att jag inte kommer hinna använda allt jag har så en noga övervägd plan är lagd på vad som ska behållas och vad som ska säljas.
Av 10 bilar blir det nog bara att behålla 8 som ett första steg....

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag beställde 2 knappar för avstängning/påslag av BMS, de kom igår, 59 kronor tror jag att de kostade ink frakt. Jag vill också ha en grävmaskin, nära att det blev en på Nolia i fjol då tanten ville ha en jordkällare men det visade sig att hon hellre var utan jordkällare än unnade mig en grävmaskin :rolleyes: Nu vet ni hur jag har det :D

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jag beställde 2 knappar för avstängning/påslag av BMS, de kom igår, 59 kronor tror jag att de kostade ink frakt. Jag vill också ha en grävmaskin, nära att det blev en på Nolia i fjol då tanten ville ha en jordkällare men det visade sig att hon hellre var utan jordkällare än unnade mig en grävmaskin :rolleyes: Nu vet ni hur jag har det :D
Öhhh,,, jag frågade inte om köp av grävmaskin. Köpte en och sedan var det tyst en vecka. Men i efterhand så är hon glad för annars hade det inte blivit gjort något.
Alltså mer jobb för mig men fan så mycket roligare.:spinny:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

En frän mc...
En fläskig raggarbil...
En fyrhjuling....
...åsså bor du i en 2:a i Nyköping!? :oops:

Toppen