Sv: Villalarm en djungel...
Vi har Securitas Direkt med utryckning både hemma och på alla sex kyrkorna och de fem församlingshemmen. Det jag saknar är fjärrstyrningen och bild via mobilen. Hemma har jag löst det själv med fyra nätverks-webkamror men det finns larmoperatörer som har den tjänsten.
Det finns ju olika nivåer även i larm-branchen. De trådlösa larmen är lätta att störa ut. Larmsändaren bör kunna sända både på tråd och GSM. Har man grannar funkar det bra med ett larm men bor man ensligt får man nog satsa på två oberoende med lite olika fiffiga funktioner. De kan fortfarande gå till samma operatör.
Larmdekarna är en historia för sig. Ett larm känner av tryckförändringar i huset och larmar såfort någon öppnar ett fönster eller en dörr. Det finns kameror som känner av bildförändringar. De kan vara effektiva där det inte finns djur, träd och buskar som rör sig. Sen finns det glaskross, magnetkontakt, rörelsedekare. De sistnämnda bör sitta så tjuven inte ser dom förrän det är försent. I mitt första larm från 1975 satt dessa bakom skåp och socklar som tjuven var tvungen att passera. Så det är inte bara att beställa ett larm och sätt upp tre dekare lite slumpmässigt.
Finessen är att larmet ska gå så fort som möjligt. Sen ska det ta minst 20 min innan tjuven hittar något av värde. Annars är det utkastade pengar att satsa på larm. Larmsignalen ska ljuda mest inne så tjuven inte får någon arbetsro. Vi har 2 horn 120dB inne med egen batteribackup, oberoende av varandra.